Led Zeppelin - Live vs. studioalbum

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Er det noen som har LP-boksen "The Song Remains The Same" (Live At Medison Square Garden 1973) og kan si noe om hvorvidt denne kan være verdt å kjøpe, når jeg allerede har studioalbumene i god kvalitet fra før, samt boksen "Mothership"?

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.277
Sted
Laksevåg - Bergen
Jeg har alle studioalbumene til Led Zeppelin på vinyl + noen på CD. Live At Medison er absolutt mitt favorittalbum. Har den kun på vinyl. Mye improvisasjon som ikke finnes på studioalbumene. Noen spor er fantastiske. Jimmy Page har noen gitarsoloer som får nakkehårene til å reise seg. "Løp og kjøp" er min anbefaling, men noen liker mora og andre liker datteren etc....

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Takk for svar. Høres ut som det kan være greit å ha denne også i samlinga.

disch

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
833
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Boksen er bra den, inneholder bl.a. knall versjoner av "Misty Mountain Hop", "Since I've Been Loving You" og "The Ocean", men jeg vil i tillegg anbefale den opprinnelige 2xLP-utgaven av The Song Remains The Same. Tildels dramatisk forskjellige versjoner av låtene (stort sett alle låtene på begge utgavene er hybrider klippet sammen fra "det beste" av de tre kveldene på MSG), og spesielt versjonen av "No Quarter" inneholder improvisasjon som er helt hinsides bra (som dessverre ikke er inkludert på boksen). For utførlig informasjon, sjekk The Garden Tapes - The Song Remains The Same Personlig foretrekker jeg versjonene fra 2xLP-utgaven av de fleste låtene, men da mangler man jo endel snadder som bare er tilgjengelig på 4xLP-boksen... så hvorfor ikke kjøpe alt :) Synes også lyden er merkbart bedre (mindre brickwall'ing) på 2xLP-utgaven.

U

Utgatt11378

Gjest
Boksen er bra den, inneholder bl.a. knall versjoner av "Misty Mountain Hop", "Since I've Been Loving You" og "The Ocean", men jeg vil i tillegg anbefale den opprinnelige 2xLP-utgaven av The Song Remains The Same. Tildels dramatisk forskjellige versjoner av låtene (stort sett alle låtene på begge utgavene er hybrider klippet sammen fra "det beste" av de tre kveldene på MSG), og spesielt versjonen av "No Quarter" inneholder improvisasjon som er helt hinsides bra (som dessverre ikke er inkludert på boksen). For utførlig informasjon, sjekk The Garden Tapes - The Song Remains The Same Personlig foretrekker jeg versjonene fra 2xLP-utgaven av de fleste låtene, men da mangler man jo endel snadder som bare er tilgjengelig på 4xLP-boksen... så hvorfor ikke kjøpe alt :) Synes også lyden er merkbart bedre (mindre brickwall'ing) på 2xLP-utgaven.
Er ikke NQ versjonen i fra TSRTS albumet med, det er jo vel en av de aller beste versjonene... :/

Vh

S

disch

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
833
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er ikke NQ versjonen i fra TSRTS albumet med, det er jo vel en av de aller beste versjonene... :/

Vh

S
Nope, ikke egentlig, det er en annen verson av NQ, satt sammen av deler fra de samme 3 konsertene, men den mangler de absolutt beste improvisasjonene fra 2xLP-versjonen (teknisk sett, de beste delene fra 27/6/73)...

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Har nå mottatt boksen og hørt gjennom mesteparten. Tror jeg foretrekker studioinnspillingene jeg har fra før, stort sett i alle fall. Selv om lydkvaliteten på boksen oppleves god, synes jeg mange spor blir litt langtekkelige og i noen tilfeller nesten slitsomme å høre på. Hvorfor vet jeg ikke. Kanskje ikke nok fan likevel?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Men unntak av den første og kanskje noe på III så er LZ slitsomt til tider, i hvertfall for noen.
Men smak og behag skal respekteres.:)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.176
Sted
Sølvbyen
Jeg er langt på vei enig i at studioinnspillingene til Zeppelin er å foretrekke. De er IMO far out nok i de aller fleste tilfeller, og live kan enkelte sanger bli litt vel eksperimentelle og outrerte. Tipper det ville vært annerledes hvis man hadde vært så heldig å se dem live med originalbesetningen, men det var dessverre før min tid, selv om jeg har digga dem siden jeg var fjortis en gang på slutten av åttitallet. :p

Mine favoritter er nok I, III, og Physical Graphitti. Men er man fan, bør man vel egentlig ha "alt". :)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Selv om jeg har det meste av Zeppelin fra før og denne boksen derfor oppleves litt overflødig, kan jeg trygt anbefale den til spesielt interesserte. Ikke minst pga. av kvaliteten på platene, uten antydning til skjevheter og overflatestøy. Også selve boksen og heftet inni gir et godt inntrykk.

Topp Bunn