Lav lyd

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
Fikk i hus en pro-ject phonobox se idag. Denne ble koblet opp til en rega p-2 med grado pickup som skryter på seg ikke mindre enn 4mV iflg databladet. Men når jeg spiller plater må volumet virkelig opp imot klokka 12 for at det skal bli på nivå med cd/dvd/tv...

Har lest litt før at noen banner grado nord og ned. Er trikset high output mc pickup eller finnes det et annet svar? Settingene på riaa er satt opp korrekt.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.405
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gain på Phonoboxen er bare på 32 dB, så dette må du nok leve med. Du trenger vel noe sånt som 39 dB for å komme opp på cd-nivå. Slik er det.

Bernt K

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kipt det da...finnes det ikke riia med justerbar gain da? er liksom max gain 32 på denne tubebox en....

kanskje Jolida JD 9 Riia kunne vært noe,den koster litt mer,men allikevel..selges av:www.hifistasjonen.no

Har du kjøpt nytt,går det jo an å levere den tilbake,har du kjøpt denne brukt derimot...da er det jo værre..

Kanskje de vise menn(Parelius/fosse) kan bidra litt her...Er gradoen mc?

kjenner ikke grado,emn vet at Fallen_a har en,han kan kaskje si noe om gradopu her...bare et tips.

Skal følge denne tråden,skal oppgradere til mc..med stepup,og er også opptatt av dette med gain..Vil,som du ha mest mulig likt volum som cd medeiet...

;)Mvh espen

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
Tror ikke det er noe problem og levere den tilbake, må nesten kjøpe ny av samme butikk da...

Regnet med at gain var problemet ja, godt vi har sentralen så man får svar på sine spørsmål!
Mener gradoen er mm med 4mV?

btw:

Fra hjemmesiden til pro-ject:

Gain, MM 36,5dB
Output voltage 200mV/1kHz at 0,3mV/1kHz at MC input
Gain, MC 56,5dB
Noise floor, MM -89dB
Noise floor, MC -79dB

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.405
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, det kan hende jeg for litt fort fram og fant en eldre versjon:

S/N ratio: 88 dB (MM) - 79 dB (MC)
Output voltage: 200 mV for 5mV @ 1 kHz (MM) - 0.45 mV (MC)
THD: < 0.005%
Frequency response: 20 Hz - 20 kHz (± 0.5 dB)
Input impedance: 47 kohm/100 pF (MM input) - 100 ohm/100 pF (MC input)
Gain: 32 dB (MM), 53 dB (MC)
Power consumption: 40 mA AC
Outboard power supply: 16V/200 mA
Size: cm 11.2 (W) x 11.5 (D) x 3.0 (H)
Weight: 280 g (without power supply)

36 dB er også i minste laget, og det er nok årsaken

Bernt K

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
Takk for all hjelp!

Ser de har en II utgave av riaaen jeg har. Der er gain 40 for mm og 60 for mc, spørs om jeg må bytte. Angrer for ikke og ha sjekket eller tenkt på dette før nå.

Betyr høyere gain også større sjangs for støy?

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Jeg har også denne RIAA'n og opplevde det samme med min Denon DL-160(HO MC). Det står i skriften at denne skal tilkobles MM-inngang, men jeg har satt jumperne på 100 ohm istedet for 47 kohm, og har fått et mer normalt lyttenivå av den grunn.

Hadde tidligere et Cambridge 540P, men den ble jeg nødt til å selge pga samme problem(som du også sliter med).

Topp Bunn