Langt Rca kabler

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Antall liker
562
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Hei. Jeg trenger noe lange Rca kabler, 10 meter. Det er ikke så enkelt eller billig å finner noe av ok kvalitet. Jeg vurdere derfor å bruke såkalte komponent kabler , 3 stk. De er 75 ohm og beregnet til video signal men skal funke bra til audio har jeg erfaring med. De er også ofte godt skjermet og relativt billig. Jeg fant noe fra real cable som virker som god kvalitet.

Er det noen argumenter for at de ikke skal brukes til audio?

P

phaselineær

Gjest
Næh det skal nok virke fint og det vil almindeligt antennekabel også

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.071
Sted
Ytterst i havgapet...
Det finnes ingen logisk grunner til at du ikke kan bruke de... hvis de er merket med 75 ohm, så er det coaxkabel... da gjelder kabelimpedansen kun hvis du bruker de ved frekvenser fra noen MHz og oppover.. for analog audio fungerer de som hvilken som helst annen audiokabel...
Tut og kjør

Proethifi

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
1.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei. Jeg trenger noe lange Rca kabler, 10 meter. Det er ikke så enkelt eller billig å finner noe av ok kvalitet. Jeg vurdere derfor å bruke såkalte komponent kabler , 3 stk. De er 75 ohm og beregnet til video signal men skal funke bra til audio har jeg erfaring med. De er også ofte godt skjermet og relativt billig. Jeg fant noe fra real cable som virker som god kvalitet.

Er det noen argumenter for at de ikke skal brukes til audio?
Hvis ubalanserte analog signal RCA er 10 meter lange, hva da med risiko for støy?

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
51.076
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Finnes faktisk noen logiske grunner til at en bølgeleder ikke alltid egner seg til audio, gjelder sikkert ikke i dette tilfellet. Men siden radiobølger faktisk ikke beveger seg i lederen, men i dielektrikumet, altså sjiktet mellom kjerne og kappe er ikke alle kjerner av ren kobber, men kan feks være forkobbret stål.

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Antall liker
562
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Dette er min erfaring også og det skal jeg gjøre. Morsomt nok mener chat GPT komponent kabler egne seg ikke til audio , fare for dårlig lydkvalitet står det :p

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.258
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Speakon.no har klotz mikrofon kabel i noen forskjellige typer og priser. Selges pr meter. Så trenger du rca plugger etter egen smak og prisklasse , samt en loddebolt. Da kan du lage kablene akkurat slik du vil ha de. Har brukt Klotz kabler i mange år, og har vært godt fornøyd med de.
Just my 0.02 osv.

Topp Bunn