Juss og økonomi Langsiktige investeringer og risiko

G

Gjestemedlem

Gjest
Leker litt med tanken om en risikabel pensjonsinvestering.

Ta opp et ekstralån med pant i eiendom... forutsatt gode rentebetingelser. Kjøpe high yield obligasjoner for hele summen.

Nordea Global High Yield

ghy.jpg

Våre fond | Nordea.no

Porteføljefordeling | Topp 10 beholdninger | Nordea Global High Yield NOK | ISIN:NO0010325988

Forutsetninger vil være opptak i kundeprogram premium og gode betingelser på rente og omkostninger.

Perspektiv 15-20 år

Risikovillighet. Kan tåle tap på 40% uten at det betyr så mye fra eller til. Dette er ment som en bonus til pensjonen og går det bra er det gøy, går det ikke så bra ... jaja så har man forsøkt, men det er ikke noen big deal.

Tanken er at ekstrabetalingen hver måned på denne biten av lånet bli min sparing. Penger som ellers vil bli brukt eller delvis investert i kjøp av fondsandeler underveis.

Likviditeten er jo tilstede og hvis de generelle rammebetingelsene endrer seg er det jo bare å selge ut og betale ned det hele på lånet. Ser også muligheten til å cashe ut og betale ned på lånet hvis det kommer et år med usedvanlig høy avkastning underveis. Dette vil i så fall korte ned løpetiden på hele lånet.

---

Noen kommentarer på mine tanker om et egenkonstruert strukturert spareprodukt?

Alternativet er å ha bedre generell økonomi i endel år og gjøre gøye ting, reise og handle ting. Slett ikke å forakte det heller.

Vet ikke om jeg kommer til å gjøre dette, men leker som sagt med tanken.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.015
Skal du spekulere i obligasjoner med høy risiko så må du ha råd til å tape investert beløp. Å låne penger for å spille på børs er lite lurt, ref. Terrakommunene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Skal du spekulere i obligasjoner med høy risiko så må du ha råd til å tape investert beløp. Å låne penger for å spille på børs er lite lurt, ref. Terrakommunene.
Dette fondet er svært oppdelt og sannsynligheten for å "tape investert beløp" = 0

Jeg har spesifisert min risikovillighet.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.976
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg ville nok langt heller sette det ekstralånet inn i indeksfond med lavest mulig gebyrer!

Mvh
OMF

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.189
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har 2 porteføljer i Odin Europa som har hatt en grei avkastning de siste 2-3 årene og særlig dette siste.
Hvis jeg skulle kjøpt nytt nå for å spekulere ville jeg fulgt med på Morning star indexen. Jeg personlig ville ikke hivd meg på høy-risiko, men hvis det er langsiktig og du kan tåle et tap så er det bare å satse!

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg ville nok langt heller sette det ekstralånet inn i indeksfond med lavest mulig gebyrer!

Mvh
OMF
Hvorfor tror du at et indeksfond vil gi bedre avkastning enn det fondet jeg linker til?

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har 2 porteføljer i Odin Europa som har hatt en grei avkastning de siste 2-3 årene og særlig dette siste.
Hvis jeg skulle kjøpt nytt nå for å spekulere ville jeg fulgt med på Morning star indexen. Jeg personlig ville ikke hivd meg på høy-risiko, men hvis det er langsiktig og du kan tåle et tap så er det bare å satse!
Hvorfor definerer du dette fondet som høy-risiko? Nordea ranker risikoen til 4 på en skala til 1-7.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.189
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
4 er vel kanskje ikke en værsting. Da krysser jeg fingrene for god avkastning for deg.

C

Cyber

Gjest
Fond må man ihvertfall ha lenge. Jeg satte inn endel i et fond med middels risk for ca 8 år siden og det er først i år det har steget til over investert beløp etter fallet under "krakket" i 2008.

Tror de kalt tapet for "urealisert avkastning". :D

Topp Bunn