Lang avstand fra riia til pre.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei alle!

Jeg har bygget meg nytt hifi rom, og har problemer med å få plassert platespilleren i nærheten av forforsterkeren. Er det noen av dere som har erfaring med lang kabel fra riia til forforsterkeren? Vet at man helst skal ha så korte kabler som mulig, men må plassere platespilleren på sidevegg. Er det noen begrensninger på hvor lange/korte de kan eller bør være?

Veldig takknemlig for svar, og kom gjerne med forslag på kabler, jeg er lutter øre ;)

mvh
Lars

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvor langt kabelstrekk er det snakk om? Jeg hadde 2x2 meter i mange år - først 2 meter til RIAA-trinnet - og deretter 2 meter fra RIAA-trinnet til forsterker. Uten at det skapte noen store problemer her.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal kjøpe av kabel så midlertidig bruker jeg en 5m lakris fra Biltema mellom RIAA og pre.

Det er kabel mellom platespiller og RIAA som bør være så kort som mulig

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om du kan plassere riaa ved platespilleren så er det best. Da unngår du at pu må drive lange kabler (med dertil høy kapasitans og støyinnstråling).

Lang kabel fra riaa til pre spiller mye mindre rolle.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Dærsken, her kom det raske svar :D. HFS er uvurdelig til tider ;D

For å slippe å ha kabelen "tredd" tvers over rommet mot racket, så bør jeg nok ha en kabel på 3-4 meter. Riia har jeg tenkt å ha på en hylle rett ved siden av platespilleren, på veggen, så det er kabelen fra riia til pre som blir lang. Tenkte jeg skulle/kunne bruke 3-4 k på en slik kabel, noen forslag til en god en?

mvh
Lars

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
det er fint at ha lav utgang impedans på dit riaa hvis du vil kjøre lang kabler fra riaa til pre. f.eks. er et av mit riaa med rør buffer på utgangen og ca.30ohm i utgang impedans, det går bra med den så.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja da er det utgangsimpedans som liksom er faktoren man bør se på for å forutse hvor bra det skal gå. Sammen med inngangsimpedans i pre, og kablenes LCR da selvsagt.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Vel gutta boys, nå skal det innrømmes med en gang at jeg er en "kløne" når det kommer til sånne ord og utrykk som dere beskriver/forklarer her. Dette med impedanser og sånt. ( føler meg jævla dum her nå :-\), men kan jo fortelle at jeg spiller på en EAR 34 P riia. Dere vet antageligvis mer om den enn meg. Jeg bare spiller plater jeg ::)

Jeg fant dette på en nettside, kanskje det sier det meste? (jeg spiller på MC, en Benz H2)

"Specifications:

• Maximum output: 30V
• Noise (unweighted): -80 dB (1HF)
• Tubes: ECC83 x 3
• MM Input sensitivity: 2.2 mV for 1 V @ 1kHz (53dB)
• MC Input sensitivity: 0.22 mV for 1 V @ 1kHz (73dB)"

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det du er ute etter er "Output Impedance" på EAR, og "Input Impedance" på preamp (evt tilsvarende begreper siden de ikke er helt standardiserte). Forholdet der bør vel helst være minst 50-100x større i favør preamp dersom du sorgløst skal kunne bruke de fleste kabler i lange strekk.

Årsaken er at det er riaa som driver kabel-last + preamp, og man vil ikke at den skal streve med det, da spiller du ikke så mye plater lengre siden det ikke låter så bra :)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.674
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
brukte 5 m kabler fra riaa til pre uten at det skapte noen problemer

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt klart, men det er jo avhengig av at det er teknisk kompatibilitet mellom utgang, kabler og inngang. Da var det nok det hos deg. Greit å sjekke før splashe penger, men jeg er glad for at det gikk greit hos deg selvsagt.

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
det er helt riktig som Vidar siger, selvom den impedans er gitt opp ved en bestemt frekvens så kan man "normalt" ta det som en tommelfinger regle med forhold mellom Zut og Zinn. en faktor som man vil at er høy i sted for lav. Det samme gjelder for pre og effekt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg støtter synspunktene om kort kabel mellom platespiller og RIAA, og lengre fra RIAA til preamp. Lav utgangsimpedans på RIAA og høy inngangsimpedans på preamp er også helt klart en fordel.

Edit: Stereophile målte utgangsimpedansen på en EAR 834P til ca 530 ohm. Jeg fant ingen spec på din PV14L preamp i farten, men C-J preamps pleier å ha oppgitt inngangsimpedans 47k ohm. Det skulle bli et forholdstall på 47000/530 = 88, så dette bør gå.
http://www.stereophile.com/content/ear-834p-phono-preamplifier-measurements
http://www.stereophile.com/content/conrad-johnson-pv10-preamplifier-measurements

Hvis det blir litt lengde på kabelstrekket ville jeg forsøkt å finne en kabel med lav kapasitans og dobbel skjerm. Eksempelvis Gotham Audio GAC-1, som du kan kjøpe som metervare på Elfa (artikkelnr 55-811-86), eller den enda bedre GAC-1 ultra. Spesifikasjonene du bør se etter er motstand i skjermen (shielding resistance) og kapasitans mellom lederne (cond/cond capacitance). Disse bør være så lave som mulig. Blås i andre spesifikasjoner som signalhastighet, lederdiameter osv, det er disse to som er viktige hos deg.

Hvis du vil ta dette helt ut, kan du skaffe deg en RIAA med balanserte utganger og plassere den nær platespilleren. De balanserte signalkablene mellom RIAA og pre kan godt være 10-15 meter lange, om det skulle være nødvendig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et annet alternativ er de velkonstruerte og vellydende men relativt rimelige Linn interconnectene, både i kobber og sølv på rull (løsvekt), som gjerne kan brukes i strekk på 10-20 meter dersom forholdet mellom utgangsimpedans riaa og inngangsimpedans pre er fornuftig.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Takker så mye for gode svar og forslag :)
Desverre har ikke CJ balanserte innganger, så det må nok bli RCA.

Asbjørn:
Kunne godt tenkt meg å prøve den GAC- 1- ultra. Jeg er glad i lage litt sjæl jeg, så et par bullet plugs i tillegg, så kan vel det bli bra.

Vidar:
Har du en link til hvor man kan kjøpe de Linn kablene? Skader ikke å prøve flere typer heller, hvis de ikke koster skjorta :)

mvh
Lars

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
sclalars skrev:
Vidar:
Har du en link til hvor man kan kjøpe de Linn kablene? Skader ikke å prøve flere typer heller, hvis de ikke koster skjorta  :)

mvh
Lars
De koster neppe skjorta. Linn har et edruelig forhold til slikt som kabler. Jeg lurer på om jeg gav noe rundt 100,-/meter eller så for løsvekt ic fra Linn for noen (endel?) år siden, men det er jo bare å spørre de.

I Norge; www.kontrapunkt.no

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.742
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
sclalars skrev:
...jeg spiller på en EAR 34 P riia. Dere vet antageligvis mer om den enn meg. Jeg bare spiller plater jeg ::)
Som det vert sagt her, er det viktig at skilnaden i impedanse mellom riaa-ut og forforsterkar-inn er passeleg. Tenk deg at du har to beger vatn, og ein hevert mellom dei. Dersom du held riaa-begeret høgt oppe og forforsterkar-begeret langt nede, vil vatnet renne fint. Om dei er like høge, vil du få problem med å få "vatnet frå riaaen".

Eg er litt usikker, men trur at EAR 34 P -begeret står lavt, og då må du ha ein forforsterkar som står endå lenger nede. Det er ein fantastisk riaa med flotte musikalske eigenskapar, men det kan vere du kunne lånt deg ein annan (du kunne samanlikna med t.d. Electrocompaniet sin) og høyrt om du får eit merkbart løft i diskant, smådetaljar og presisjon i bassen. Om dette ikkje er til stades i ein merkbar (eller irriterande) grad, kan du nok slå deg til ro. Sjølv driv min rørbaserte riaa-del 3 meter kabel inn i forforsterkaren. Eg merkar at 1 meter kabel av same merke er betre, men ikkje i ein slik grad at det sjenerer meg, eller gjer meg ute av stand til å gjere lytteøvingar innan hifi.

Same problemstilling er ofte til stades når ein skal matche for- og effektforsterkar. Nokre konstellasjonar er slik at du kan bruke "kva som helst" kabel i alle lengder. Andre er svært vare for kabelendringar....

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
sclalars skrev:
...jeg spiller på en EAR 34 P riia. Dere vet antageligvis mer om den enn meg. Jeg bare spiller plater jeg ::)
Som det vert sagt her, er det viktig at skilnaden i impedanse mellom riaa-ut og forforsterkar-inn er passeleg. Tenk deg at du har to beger vatn, og ein hevert mellom dei. Dersom du held riaa-begeret høgt oppe og forforsterkar-begeret langt nede, vil vatnet renne fint. Om dei er like høge, vil du få problem med å få "vatnet frå riaaen".
Hehe, du er en god lærer Arve ;)
Veldig forståelig for en "idiot" som meg.

Så løsningen må da være å feste riia'en høyt opp på veggen, så "vannet" renner bra da? ;D ;D
Nei, seriøst, en veldig god og lettforståelig forklaring :D

mvh
Lars

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Et annet alternativ er de velkonstruerte og vellydende men relativt rimelige Linn interconnectene, både i kobber og sølv på rull (løsvekt), som gjerne kan brukes i strekk på 10-20 meter dersom forholdet mellom utgangsimpedans riaa og inngangsimpedans pre er fornuftig.
Bare en liten oppklaring her: Den kabelen Linn kaller Silver er misvisende nok ikke av sølv, men av kobber den også. Silvernavnet kommer av sølvfargen på kabelen. Hadde det vært sølv i lederne hadde den nok kostet vesentlig mer enn det den gjør ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jo skjønner at den ikke er av hel sølv til prisen der, trodde den var sølvplettet kobber jeg. Det er det jo plenty kabler også i rimelig prisleie som er. Men da er det ikke det altså. Uansett så heter den Silver, og er egnet for lange strekk.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Jo skjønner at den ikke er av hel sølv til prisen der, trodde den var sølvplettet kobber jeg.
Det er ikke noe som heter sølvplettet kobber, Vidar, men derimot forsølvet kobber. Sølvplett er forøvrig nysølv belagt med sølv. Nysølvet i seg selv inneholder ikke sølv.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Vidar P skrev:
Jo skjønner at den ikke er av hel sølv til prisen der, trodde den var sølvplettet kobber jeg.
Det er ikke noe som heter sølvplettet kobber, Vidar, men derimot forsølvet kobber. Sølvplett er forøvrig nysølv belagt med sølv. Nysølvet i seg selv inneholder ikke sølv.
Ok, forsølvet kobber da. Kobber med et lag sølv utenpå iallefall :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.398
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
...
Edit: Stereophile målte utgangsimpedansen på en EAR 834P til ca 530 ohm. Jeg fant ingen spec på din PV14L preamp i farten, men C-J preamps pleier å ha oppgitt inngangsimpedans 47k ohm. Det skulle bli et forholdstall på 47000/530 = 88, så dette bør gå.
http://www.stereophile.com/content/ear-834p-phono-preamplifier-measurements
http://www.stereophile.com/content/conrad-johnson-pv10-preamplifier-measurements
...
4 meter kabel med 100pF pr meter gir et lavpassfilter med -3dB omkring 760 KHz fra en utgangsimpedans på 530 ohm. Lastimpedansen passerer under 10K ved 40 KHz. Dvs ganske uproblematisk i de fleste tilfeller.

mvh
KJ

Topp Bunn