Lakkere eloksert, sort aluminium.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.504
Torget vurderinger
96
Har et par alu profiler på noen forsterkere som jeg gjerne ville lakkert om. Det er litt typisk Kina look; sortelkosert, halvblank finish. Mer blank enn EU/amerikansk finish av samme type.
Er dette overkommelig? Lakken bør tåle 60-70 grader, kanskje litt mer. Svaret jeg helst ønsker er at det bare er å rengjøre, spraye et par lag grunning og så fargen. Bør helst være hurtigtørkende.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.821
Sted
Ytterst i havgapet...
Tviler på at det går å eloksere om... fargen legges i en åpen porestruktur som fortettes etterpå ......

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.113
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
jeg har brukt den sorte exsos lakken de selger på bil exstra , tåler 600 gr eller mer sort matt eller rød og er veldig lett å legge
dvs med bra resultat , bare pass på at det er fett fritt , har du mulihet for å bruke noe 1200 papir eller finere
Jeg pleier bruke en varme lys pære og for varme delen , men ikke mer enn lunka feks , noen gjør med lakk bokesen og ,
Noen aluminium er vanskelige " og vil skille seg , mulig skulle den da hatt en coating eller grunning ,Det jeg gjør da er å fjerne lakken asap , ren lofri fille / papir og legge første strøket uten å dekke bare som en lakk støv hinne de 2 første lagene ,Siste laget kan diu legge til flyt n" men uten å få renning , det er hemmelig heten men ikke alltid like lett
I tilleg til mine hi fi prosjekter gjør jeg det på små skader mc utstyr sort matt deler , de blir som nye

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.757
Min erfaring er at lakering af alu ikke holder da Aluminium "sveder" Svetter

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.247
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ting som skal stå i ro er ikke dette ett problem.
Men eloxering er penere.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.504
Torget vurderinger
96
Tusen takk for tips folkens. Eloksering høres fint ut, men er ikke sååå nøye på det, en god spraylakk hadde vært å foretrekke. Ser for meg å pusse lett med fint våtslipepapir, spraye på grunning og så farge. Har god erfaring med det på topplokk og andre deler på komponenter, men har aldri gjort det med eloksert aluminum.
Trenger ikke se helt fabrikkgjort ut, men helst et resultat uten særlig skjolder og store nyanseforskjeller.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.504
Torget vurderinger
96
Obs!
Lakk eller maling vil isolere og du mister en betydelig del av kjølefunksjonen.
Frarådes!
Ikke noe problem og fjerne eloksering.
Gjøres på samme sted som det elokseres.
Tenkte det. Men dette er ikke kjøleribbene, og forsterkeren har veldig godt med luftehull i tillegg til kjøleribber. Det er to profiler oppå lokket, utgjør en liten del av hele arealet på lokket. Skal se om jeg får lagt ut bilde. Dette er jo ikke nødvendig, men ønsker å lakkere de da disse monoblokkene har fått litt forskjellig finish fra fabrikk og det irriterer meg at de ser ulike ut. Pluss at jeg ville fått jevn farge og fått bort "hairline" striper og noen små merker her og der.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.504
Torget vurderinger
96
Obs!
Lakk eller maling vil isolere og du mister en betydelig del av kjølefunksjonen.
Frarådes!
Ikke noe problem og fjerne eloksering.
Gjøres på samme sted som det elokseres.
Her er lokket med de to profilene som jeg vil lakkere. Profilene kan skrus løs fra resten av lokket, og gitteret kan også skrus løs. Forsterkerne blir varme. Høy bias, og man kan også kjøre de som klasse A. Kun liten økning i varme når klasse A er aktivert. Tror du det vil gå bra om de to der lakkeres?
shengya-psm-500-class-a-power-amplifier-transistor-amp-monobloc-full-balanced-pair_1540946736365.jpg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.351
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
De der er bare deksler så langt jeg kan se. Selve kjøleprofilene er helt ute på hver side.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.504
Torget vurderinger
96
De der er bare deksler så langt jeg kan se. Selve kjøleprofilene er helt ute på hver side.
Jepp, jeg ser jo det. Er ikke helt bortreist :) Men noen forsterkere utnytter vel aluminium i resten av kabinett til å avlede varme..? Men her er det såpass mye lufting og store ribber at jeg ikke tror det utgjør noen forskjell om jeg lakkerer dekslene.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.351
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
En annen faktor helt langt nord på kloden:
All riktig designet elektronikk er laget for en god del varmere omgivelser enn hva vi vanligvis har.
Litt å gå på.

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Antall liker
1.828
Sted
Sandefjord
Jeg har lakkert både "rå" alu og eloksert alu uten problemer og med godt resultat - men heft til underlaget er det så-som-så med. Korrekt grunning er viktig til å få bestandigheten på plass.

Ønsker man å lakkere kjapt og enkel med sprayboks, putt boksen i en vaskebøtte med varmt vann 10-15min før lakkering. Varm lakk flyter bedre, både ut av dysen og på lakkeringsflate :)

Topp Bunn