Lage 2 stk bassfeller (tube)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har litt problemer med bassen i rommet mitt. det er en L-formet stue hvor jeg har anlegget stående. Det er 3,5 meter bredt der og 7- 8m langt. Lyttepos er før knekken på L'en. Jeg sitter inne i den ene armen. På den ene siden av lytterommet er det mur under bakke. På frontvegg er det mur med kjellerrom bak og på høyre side er det vanlig lettvegg uten is. med trappeoppgang til 2.etg. Jeg har spilt testtoner og det er rundt 100hz som stikker seg ut. Det er vel vanskelig å beregne dette teoretisk eller er det noen som er flinke med kalkulatoren? Har 2 stk Glavaballer med plast og stoff ytterst. Har nå fått tak i litt sauegjerde som jeg tenkte å forme til et rør og surre glava rundt.Og passende runde plater i topp og bunn. Leste et sted at en diameter 20 cm er "passe", men hvor høye burde de være? Gjerde er 89cm høyt. Kan jo ev sette 2 oppå hverandre. Kan dette gå bra? Noen der ute? Setter pris på svar.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.359
Torget vurderinger
1
Bygge bassfelle i frontveggen?

oyvjorge skrev:
Har litt problemer med bassen i rommet mitt. det er en L-formet stue hvor jeg har anlegget stående. Det er 3,5 meter bredt der og 7- 8m langt. Lyttepos er før knekken på L'en. Jeg sitter inne i den ene armen. På den ene siden av lytterommet er det mur under bakke. På frontvegg er det mur med kjellerrom bak og på høyre side er det vanlig lettvegg uten is. med trappeoppgang til 2.etg. Etter at jeg flyttet HT så de sto på skrå ut i rommet, ble det bedre men ikke bra nok. Lurer på om det er stående bølger. Kunne det hjelpe med å bygge ut frontveggen med 20-30cm(som en lettvegg med stendere og gips utenpå) med åpning feks nede ved gulvet og fore mellomrommet med isolasjonsmaterialet. Ville det bli en bra bassfelle? Er jeg helt på jordet? Noen synspunkter på om dette kan hjelpe?
Det kan bli meget effektivt og det kan vær vanskelig å få til å fungerer «riktig». Finn et program som kan regne på akustikken i lytterommet å plundre videre derifra (f.eks. med akustikkmålinger o.l.)

mvh
KJ

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1

oyvjorge skrev:
Har litt problemer med bassen i rommet mitt. det er en L-formet stue hvor jeg har anlegget stående. Det er 3,5 meter bredt der og 7- 8m langt. Lyttepos er før knekken på L'en. Jeg sitter inne i den ene armen. På den ene siden av lytterommet er det mur under bakke. På frontvegg er det mur med kjellerrom bak og på høyre side er det vanlig lettvegg uten is. med trappeoppgang til 2.etg. Etter at jeg flyttet HT så de sto på skrå ut i rommet, ble det bedre men ikke bra nok. Lurer på om det er stående bølger. Kunne det hjelpe med å bygge ut frontveggen med 20-30cm(som en lettvegg med stendere og gips utenpå) med åpning feks nede ved gulvet og fore mellomrommet med isolasjonsmaterialet. Ville det bli en bra bassfelle? Er jeg helt på jordet? Noen synspunkter på om dette kan hjelpe?
Jag har gjort detta i mitt lyssnings/demo-rum! Lutningen på problemfrekvensens avklingning dubblerades (eller hur man skall säga). "Dubbelt så brant"! Ljudligt är det en räddare i nöden och trots att mitt rum är nästan kvadratiskt har jag bland den bästa bas jag hört i nått rum!

Nackdelen är att det är svårt! Porten/slitsen kan inte beräknas enligt standardformlerna. Att justera in en dylik absorbent är svårt, kräver tålamod och inte minst riktigt bra mätverktyg.

:)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13

Har verken måleinstrumenter, kunnskap eller tolmodighet, så jeg tror jeg lar det være. Kanskje jeg bare skal satse på en HH bassfelle. De kan vel plasseres hvorsomhelst i rommet, men for å få best resultat bør de vel settes på det "riktige" stedet?

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1

oyvjorge skrev:
De kan vel plasseres hvorsomhelst i rommet, men for å få best resultat bør de vel settes på det "riktige" stedet?
Nej, en HH kan bara placeras på de platser där du har en problem-frekvens. Smo jag skriver på min FAQ på min hemsida:
Q: Kan jag placera V4 och V6 vart som helst i rummet?

A: Nej tyvärr! V4 och V6 måste - likt alla andra delar av hifisystemet - stå på rätt plats! Det bäst är att sprida ut V4 och V6 på flera ställen i rummet. Platserna som är aktuella är vägg/vägg/golv (dvs hörn) eller golv/vägg eller vägg/tak. Det har också visat sig ge riktigt bra resultat med V4 "flygande" uppe vid tak/vägg. Lättast åstadkommer man flygande V4'or genom att bygga upp en helt ny innervägg, gärna med diffusionsprodukter! Då försvinner akustikhanteringen estetiskt väldigt bra!
Ps. Se det gärna som stötdämpare på en bil - det är väl önskvärt med dämpare vid alla 4 hjulen, dvs i alla fyra hörn?

Topp Bunn