Løsning for lagring av CD-plater med orginale omslag

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.480
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har rippa alle cdene mine til flac og dytta de inn på et lokalt NAS så jeg får enkel tilgang til de via Sonos. Behovet for fysisk tilgang til platene er derfor minimal. Tanken er å lagre de på loftet. Jeg trenger ingen pelicase eller noe sånt som tåler å dyppes i en vulkan eller sprenges på havets bunn, men jeg vil ha noe som er godt nok til at jeg kan føle meg trygg når jeg setter de på loftet. Jeg har sannsynligvis ingen klenodier i samlingen min, så skulle det skje noe med platene hadde det vært kjipt, men ingen katastrofe.

Hva slags løsninger finnes det egentlig? Jeg har ca 400 album som skal lagres, de fleste i normale cd-covre, men selvsagt en det en del som avviker fra standardene. Jeg ønsker IKKE å legge platene i plastlommer for å spare plass. Jeg vil bare ha en sikker oppbevaringsmulighet så platene ikke vil ha vondt av å stå urørt på loftet i noen år.

Jeg har ikke lyst til å bruke veldig mye penger på dette, men nå ligger platene i masse diverse pappesker, og noe bedre enn det fortjener de jo.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bruker selv plastbokser med lokk. Får de feks på claes eller europris.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.480
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Så, det er bare "ta en kasse med lokk" som gjelder? Ingenting som er spesielt tilpasset CD-oppbevaring eller kasser som har gunstig utforming man skal gå etter?
Når det kommer til fukt, bør kassa være helt tett for å hindre fukt i å komme inn, eller bør den være litt ventilert så fukt kan slippe ut?

Topp Bunn