Løpe-konkurranse og Weightgainer?

O

O J

Gjest
Har "egentlig" nådd konklusjonen om at 1mil/1time ikke er såååå langt, og at det sikkert er bedre å være tre kilo lettere når en skal løpe, enn å "proppe innpå" masse mat.

Men hvor mye skal til for å "topp`e" energi lagrene i musklene litt (når en er "på slankern" ellers) ?

Weightgain Shake (i tillegg) til frokost og middag dagen før, og til frokosten løpsdagen? Mere?

Noe ekspertråd å få?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Mener kroppen lagrer ca 500 g med karbohydrater ulie steder i kroppen. Hvert gram karbohydra binder i tillegg ca 3 gram vann.....(Og her ligger årsaken til det store vekttapet i begynnelsen av alle ekstreme slankekurer - i tillegg til redusert inntak av salt som også binder vann...)

Hvis dette er for treningen sin del og slanking....så er det ikke noe problem å jogge en time uten karbohydrater - har selv gjort det mange ganger på ekstrem Atkins diett - og man har litt mindre "trøkk" i kroppen, men det går helt greit å jogge....Og da har du langt større vektreduksjon....Med rikelig med trening og streng atkins diett er min påstand (og erfaring) at man dropper 4-5 kilo den første uken (mye vann og slikt) og deretter bør du greier 2-3 kg i uka - kjedelig i lengden, men det er en grei kick start på en slankekur å ta nesten 10 kg på de første 3 ukene.

Hvis dette er av mer konkurransemssig art ville jeg startet et par dager i forveien med oppbygging, og da er det brød, pasta, poteter og slikt som er det viktigste. Gjerne også litt salt mat og mye vann. Disse spesialproduktene er kanskje 5% bedre men koster gjerne 5 ganger mer.

Mvh
OMF

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.519
Torget vurderinger
1
Først hvor langt skal du løpe? 1mil pr time ? Jeg ville vel sagt at det ikke er så fort………..

At du er på slankeren betyr at du bruker mer en du inntar…..men kroppen henter stort sett dette fra fett. Glykogen lagrene i musklene vil varier noe men så sant du ikke er på en eksterm diett, har de det de trenger ca 200-400g.

Jeg mener du bør spise det du gjør daglig, ingen endringer !

Det viktigste du kan gjøre er et flytende måltid rett etter treningene, dette for at kroppen skal restituere seg best mulig.

Om du skal yte maks under løpet kan du få noen til og servere deg kald kaffe og cola underveis, mye brukt i langdistanse løp/ski.( ikke min anbefaling)

Intensitet: avgjør hva som forbrennes fett- fett/glykogen-glykogen-glykogen uten nok oksygen , på toppen her jobber du anaerobt og det er bare et tidsspørsmål før melkesyren sier nok er nok

Mvh Roald

O

O J

Gjest
Roald skrev:
Først hvor langt skal du løpe? 1mil pr time ? Jeg ville vel sagt at det ikke er så fort………..
Skal løpe en mil mot en kollega. Enig i at det ikke er veldig fort, men vi veier rundt 105 begge to. Har et lite håp om 55min.

Hver 5kg en går ned utgjør nok mye større forskjeld enn det å "karbe opp", men tida løper ut dessværre..

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.519
Torget vurderinger
1
Vekt uten høyde sier ikke så mye…………tror også det er bedre å være litt polstret og trent, enn tynn og utrent.

Viktig med gode sko og et fornuftig underlag å trene på, så slipper man forhåpentligvis unødig slitasje. Å skynde seg langsom er viktig lykke til ;D

Mvh Roald

O

O J

Gjest
Thanx :)

1.79cm.

Har allerede opplevd hvor mye lettere det blir å holde tempoet, for hver 5kg en går ned(selv om maven er tom). Synd jeg bare rekker å gjøre det en halv gang til, i forkant :)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
O J skrev:
Noe ekspertråd å få?
Hvis du trener regelmessig i forkant, så er det ikke mye å hente på å fylle opp lagrene før konkurransen. Det er grenser for hvor mye kalorier man klarer å svi av på en time / mil.

I forbindelse med langdistanse er det noe som heter "supercomp". Da spiser man nesten bare proteiner i flere dager, og trener kroppen tom for brennstoff. Og så - et par dager før konkurransen - så hiver man innpå med mengder av karbohydrater. Da stiller man til start med mye fullere bensintank enn til vanlig.

Men i ditt tilfelle er nok det viktigste å få gjennomført noen skikkelige treningsøkter med påfølgende restitusjon. Slik at du klarer å holde koken skikkelig i 10 km.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
O J skrev:
Thanx :)

1.79cm.

Har allerede opplevd hvor mye lettere det blir å holde tempoet, for hver 5kg en går ned(selv om maven er tom). Synd jeg bare rekker å gjøre det en halv gang til, i forkant :)
Har vel ikke bare med vekten å gjøre sikkert, men og at kondisen er blitt gradvis bedre.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg vil anbefale deg å spise normalt og så tar du og dytter i deg en eller 2 poser gel i løpet av turen så slipper du å gå tom. men ikke glem å drikke. hvis du ikke er vant til gel og energidrikk bør du bruke litt tid på å venne deg til det da magen fort kan bli sur.

Topp Bunn