Kyss meg i r... dette var tamt

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Kongens tale på nyttårsaften fremsto for meg som noe av det mest tannløse og minst retningsgivende jeg kan huske fra kongehuset på mange, mange år. http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelige/article2172616.ece

I og for seg er det å ta vare på hverandre viktig. Det er en kjensgjerning. Men i forhold til hva? jeg synes godt det kunne vært tatt tak i en hel del problemstillinger i samfunnet som berører dem som ikke er i posisjon til å konkurrere om godene i samme grad som andre, og om dagens forbrukernormer egentlig er så gunstige. Humanitet og frihet, og rettferdighet høres og er universelle. Samtidig er det fjernt i den forstand at det ert abstrakte begreper. Under mange omstendigheter. Ikke hvis du er svart, blir slått ned og ambulansen forlater deg. Da er dette konkret. Men om du mangler evnen til å realisere en del ting pga. at du er økonomisk utilstrekkelig, ja da hjelper kanskje ikke den gode samtalen evnen til å realisere bolig, barnas velferd, de eldres, barnehagene og skolene. Ja jeg vet om en hel del skoler som dersom de hadde vært regulære offentlige arbeidsplasser så hadde det vært et ramaskrik rundt arbeidsmiljøet. Og hva med Terra kommunene? Eller Forsvaret. Miljøvern, ja det er viktig. Det er alltid viktig, og krever politiske målrettede prosesser, ikke forestillinger som alene skal baseres på individuelle valg. De må systematisk tilrettelegges, både politisk og rent praktisk. Nei, kyss meg bak, dette synes jeg er skikkelig lavmål. Ta tak i reelle problemstillinger og verdivalg, ikke de bare abstrakte.

Godt Nytt År, Bjørn

Usiker

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2007
Antall liker
7
bjornh skrev:
Kongens tale på nyttårsaften fremsto for meg som noe av det mest tannløse og retningsgivende [...]
Du mener nok minst retningsgivende? Evt. gjetningsgivende. Det kanke være allright for Harrall heller å springe rundt å sparkle alle revnene i borgen etterhvert som barne vokser opp og proletariseres. Märtha sine engler, Ari sitt pottemakeri og Marius`en til de framtidige. Folkekonge eller folkelig konge?

Pisse i senga? Hvorfor ikke, jeg sover da på dass!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Ja du har rett. En liten rettelse der.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Du mener nok MEST tannløse og MINST retningsgivende. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
I det øyeblikket han mener noe er han uenig med noen.

Der har vi problemet med en konge av folkets nåde, ''i et nøtteskall''.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Han leser vel bare opp det han får beskjed om.
Han skriver vel ikke talene sine selv?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det vil jeg også tro. Sånn på privaten, og i all hemmelighet, mener han muligens både det ene og det andre (avhengig av hva fruen tillater).

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Kjære Bjørn, Kysse deg i r... ?? :eek: Vel helst ikke, håper det er greit om jeg står over? :-\

Personlig har jeg en våt drøm om at Hallall skal hilse til "nordmenn i de okkuperte områdene Jämtland, Härjedalen og Båhuslen". Det ville bare vært så sinnsykt kult! ;D ;D ;D

Zomby_Woof skrev:
Det vil jeg også tro. Sånn på privaten, og i all hemmelighet, mener han muligens både det ene og det andre (avhengig av hva fruen tillater).
Slik har vi det vel de fleste av oss?! Jeg mener avhengig av hva fruen tillater. ( Har fått lov av "sjefa" å skrive det! ;D )

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Nå har jeg sett Talene til Sametingspresidenten og Statsministeren. I den rekkefølgen.

Sametingspresidenten hadde vilje til å fordømme de seksuelle overgrepene i Kautokeino, og satte dagsorden når han sa at det er alles ansvar å hindre at slikt skjer. Det er noe som er viktig å påpeke, synes jeg. Og at dette er noe som ikke aksepteres.

Statsministeren tok ansvar for at ting ikke ser helt bra ut i norsk skole etter alle de mer eller mindre eksperimentelle reformene som har vært innført de senere år, og at det ser ut til at trengs innstramminger og revidering. Det var viktig at han som regjeringssjef tok tak i dette, og samtidig påpekte hvor viktig utdanning er både for individet, og samfunnets videre utvikling.

Mvh. Bjørn

Topp Bunn