i følge en sak på nrk.no så er kunstnerene lei av å være lønnstapere
"Alle som jobber på galleriet får lønn untatt kunstneren" sier en kunstner.
1. Må alle kunstnere være Bohemer og nekte å ta en jobb ved siden av å "være" kunstner?
2. Er vi avhengige av å betale kunstnere med stipender og statslønn for å smykke samfunnet?
3. Hvorfor klarer så få å leve av salget alene?
Inntektene stuper for norske kunstnere - NRK - Kultur og underholdning
Synes artikkelen for utgangspunktet i tråden er litt for lite konkret for å mene noe om den, men det er en interessant diskusjon man ofte møter på i Norge.
Kunstuttrykk generelt betyr for meg å kunne et fag, dyrke kreativitet og formidling. God kunst er nyskapende, engasjerende og skaper samfunnsdebatt.
Spørsmålet bør være:
trenger samfunnet mennesker som dyrker kreativitet, nyskapenhet og som står fritt til å være politisk ukorrekte?
Hvis svaret er
JA, samfunnet vil ha vil ha og trenger disse menneskene. Hvordan kan samfunnet best avle frem slike mennesker til å dyrke sitt eget uttrykk?
Svaret blir nesten uannsett hvordan man ser det en pyramide som likner på idrettens. Bredde med god veiledning i ung alder som skaller av på veien opp til landslag.
Spørsmålet om hvorfor kunstnere ikke bare kan ha kunsten som hobby blir for meg litt gammeldags. Hvorfor skal idrettsutøvere i smale idretter som i roing, curling (og ellers bredden i de fleste landslag i individuelle idretter) få hjelp til å finansiere sin vei mot verdenstoppen? Jo fordi de blir flinkere og mer konkurransedyktige.
Ut av disse gror det frem enere som til slutt ikke behøver støtte, men som aldri hadde blitt enere hvis de ikke hadde fått støtte.
Kunst og kultur er viktige byggesteiner i et samfunn. I en liten bygd med rikt kulturliv kan man isolert sett se på kulturen som en stor utgiftspost som ikke kan finansierer seg selv. På den andre siden kan kulturlivet være en avgjørende brikke for at mennesker bor, trives, er inspirerte og bruker penger i bygda. Da blir plutselig kulturbudsjettet lønnsomt igjen.
Kunst og kultur er den viktigste faktoren for økonomisk vekst i et land står det i et EU direktiv.
40% av næringsvirksomheten i EU er avhengig av kulturen for å overleve. Kultur er blant USA sine største eksportvarer.
Det ligger i kunstens natur at den ikke skal være kommersiell og derfor behøver støtte av stat eller det private for å overleve. Spørsmålet er bare om vi vil ha den og hvor mye vi vil ha av den. Den rødgrønne regjeringens ville ha mer og bredere kunst og kultur. Når kulturløftet deres har resultert i generelt lavere lønninger har det på enkelte punkter vært misslykket.
Jeg har viet livet mitt til musikk og har gått trappetrinnene i pyramiden. Å være utøvende musiker i et ikke kommersielt marked er knalltøft og bare forbeholdt de mest hardtarbeidende og flinkeste (akkurat som i kunstverdenen). Bohemliv er det kanskje noen som lever, men for folk flest er vel ikke det noe man trakter etter? To i nær vennekrets fikk fortjent Statoilstipend på 1 million kroner og fikk dermed en kjempedrahjelp for å klatre dit hvor de kan leve av egen inntekt. Nesten alle vet nå hvem de er, men ingen tenker på den støtten de fikk på veien. Ikke mye bohemliv der i gården.
Selv har jeg hoppet av karusellen. Prioriterer å være familiefar og jobber halvtid på kulturskole og er så mye bruksmusiker som døgnets timer strekker til. Det fristet ikke så mye lenger å jobbe for knapper og glansbilder, bo på lugubre hoteller eller privat når man er på turne og kjøre rundt i gamle usikre biler. Da er det litt mer behagelig å være litt kommers og for eksempel bli med Atle Antonsen og Johan Golden på turne i superturnebussen de har råd til i hobbybandet deres.
Broren min er gatekunstner og relativt internasjonalt kjent i sitt miljø. Han har en 100% jobb ved siden av, bruker all sin ferie, fritid og penger for å reise verden rundt med kunsten. Man kan selvfølgelig mene at det er slik det burde være for alle kunstnere, men da tror jeg ikke vi hadde hatt mange av dem.
Hvis svaret er
NEI på det første spørsmålet så er jo saken grei. Da er det bare slik det er.
Selv mener jeg at vi som land hadde fått mye igjen for å bruke mer penger (privat) for å ha et rikere og kvalitativt bedre kunst og kulturliv i Norge, men for å få det må både kunstnerene og nærlingslivet oppdras til å skape vinn-vinn situasjoner i samarbeidet, samtidig som de oppdrar folket. Det kan ta tid.