Alt til hus og bolig Kunnskapsløse forsikringsselskap.

Y

ymir

Gjest
Hei

Varmepumpen min tar da ikke luft utenfra,men en varmeveksler gjør vel det

– Varmepumpen vil nemlig fortsette å pumpe inn oksygen i huset og skape en nærmest eksplosiv brannutvikling. Det kan nesten sammenlignes med å helle bensin på et bål, sier Stigum Olsen og legger til at man bør gjøre det man kan for å få slått av varmepumpen dersom det begynner å brenne i huset.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/03/24/urovekkende-mange-branner-sa-langt-i-2013

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.426
Torget vurderinger
2
Jeg ser at artikkelen hos abcnyheter er redigert, og avsnittet om varmepumper er tatt bort. Varmepumper benytter kun luften i rommet, og dette er et tett system, men det er vel ikke så rart at det for enkelte kan virke som den henter "varm luft" utenfra, men når en uttaler seg i en avis bør en kanskje vite hva en snakker om.

Jeg hadde forøvrig 2 stk. av denne: Air Star i mitt forrige hus, og disse suger luft direkte fra utsiden, og de er nok ikke så heldige ved brann.

N

nb

Gjest
Mer sannsynlig forklaring: journalisten er kunnskapsløs og har byttet ut ventilasjonsanlegg med varmepumpe.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Mer sannsynlig forklaring: journalisten er kunnskapsløs og har byttet ut ventilasjonsanlegg med varmepumpe.
Det tror faktisk jeg også - min erfaring fra mange års arbeid i forsikringsbransjen, er at kunnskapsløse er de ikke! For øvrig kan det være en skikkelig utfordring å få slått av sentralventilasjonsanlegg i full fart - med mindre man stenger av el-tilførselen til boligen. Jeg antar at de fleste av oss, tenker i heilt andre baner hvis en brann skulle oppstå i boligen. Jeg tror ikke at "hvermannsen" tenker på at jeg må stenge alle vinduer, dører OG ventilasjonsanlegget, når røyk eller flammer slår mot en...

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.426
Torget vurderinger
2
Det eneste jeg da lurer på er hvorfor ikke redaksjonen endret på ordet, fremfor å slette avsnittet. Jeg skjønner at dette vil satt dem selv i et dårlig lys, men de kunne jo bare skrevet under artikkelen at de hadde benyttet feil ord, og ingen store reaksjoner hadde kommet som følge av det. Ved å slette avsnittet så fremstiller de jo forsikringseksperten som en tulling, og om ikke annet, så er det dårlig gjort.

Dette er bare en fillesak, men prinispielt interessant da en journalist/redaksjon bør innrømme når det er gjort en feil, og ikke dytte det over på andre.

De fjerner jo også da informasjon om at ventilasjonsanlegg bør skrus av ved brann hvis mulig, og dette er jo nyttig informasjon.

Topp Bunn