Krymping av bilder som skal brukes på "Forumet"..

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Når jeg legger ut et objekt for salg, eller for å illustrere en kommentar her på forumet, er det alltid greit med bilder. Jeg sliter med at mine er for strore, og plages noe innihel.... med å få de krympa til den størrelsen som godtas her - 500 kb, tror jeg. Er det noen som har en enkel og grei måte å krympe bilder på???

mvh. VilhelmW

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis du bruker Windows, vil Microsofts Power Toys kunne hjelpe deg. Det er diverse gadgets som programmererne har kodet opp, just for the hell of it, og som Microsoft faktisk gir bort gratis. ImageResizer er en sånn. Da får du et nytt menyvalg i Windows Explorer for å endre størrelse på en billedfil du peker på.

Se her: http://www.microsoft.com/windowsxp/Downloads/powertoys/Xppowertoys.mspx

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
paint.net er et strålende alternativ til de kommersielle grafikkprogrammene.. Jeg lasta det ned for et par uker siden og har ikke savna photoshop elements siden da.. virker imponerende "solid" :)

Anbefales !

http://www.getpaint.net/

VilhelmW skrev:
Når jeg legger ut et objekt for salg, eller for å illustrere en kommentar her på forumet, er det alltid greit med bilder. Jeg sliter med at mine er for strore, og plages noe innihel.... med å få de krympa til den størrelsen som godtas her - 500 kb, tror jeg. Er det noen som har en enkel og grei måte å krympe bilder på???

mvh. VilhelmW

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
0
asbjbo skrev:
Da får du et nytt menyvalg i Windows Explorer for å endre størrelse på en billedfil du peker på.
Merk bilde(r)

Høyreklikk bilde(r) - velg "Resize Pictures"

Du får anledning til å velge fra denne menyen:

Vedlegg

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Dette er jo en metode som fungerer i de fleste tilfeller, MEN hvis det skal vises detaljerte bilder av komponenter osv. blir det ofte vanskelig å se.

Last da bildet opp til www.imageshack.us og tag inn bildeadressen i innlegget :[img ]bildet jeg vil vise[/img ] da vil bildet vises i full størrelse i innlegget.

G

Gjestemedlem

Gjest
el_mariachi skrev:
Dette er jo en metode som fungerer i de fleste tilfeller, MEN hvis det skal vises detaljerte bilder av komponenter osv. blir det ofte vanskelig å se.

Last da bildet opp til www.imageshack.us og tag inn bildeadressen i innlegget :[img ]bildet jeg vil vise[/img ] da vil bildet vises i full størrelse i innlegget.
Hotlinking er noe piss, selv om det er fra egen konto på imagashack e.l. Om man f.eks. er inaktiv en stund vil bildet forsvinne og man får bare opp irriterende feilmeldingsbilder i stedet i all ettertid. I tillegg vises trådene mye tregere om trafikken til stedet man linker til er stort, og innleggene hopper opp og ned etterhvert som bildne popper inn. Stort irritasjonsmoment.

Last opp bildet på vanlig måte med (attach=1), men legg gjerne til en link til et imageshackbilde slik:

(img=URL)(attach=1)(/img)

Da vises bildet alltid siden det er lastet opp, og man kan samtidig trykke på bildet for å se en større versjon (eller noe annet) om du linker til det.

men bytt ut () med []

Topp Bunn