Kroken på døra for Svenska Aeroplan AB

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.735
Torget vurderinger
12
Nei, men det er trist at SAAB forsvinner uansett hvor utvannet merket var blitt så har likevel utvalget biler plutselig blitt smalere.
Men den triste middelmådigheten overlever dessverre.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.658
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Born by jets

Killed by morons

V

vredensgnag

Gjest
Tett på sannheten der, Valentino.

Har vært på møte i Trollhättan, med toppene fra GM. Vi satt i et møterom ved siden av stripa, mens jetfly fra Saab tok av og landet, og fikk beskjed om at "the airplane heritage is of no interest to a luxury brand."

Det var midt på 90-tallet, da GM kjøpte Saab som trøstepremie etter at Ford stakk av med Jaguar. GM ønsket å gjøre Saab om til et luksusmerke, med fokus på asiatiske kunder.

Nå er Saab over, og mye av årsaken er å finne i RenCen.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.658
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fra linken:
SISTE: SVT går nå litt tilbake på påstanden. De melder nå at forhandlingene drøyer, og at GM vil ha alt klart før de kunngjør noen nyhet om et salg.
SAAB har snart brukt like lang til på å dø som Siegfried (nei ikke HAN Siegfried, coolbiz!).

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Rart ikke nissene har surra bort hele Skandinavia fra kartet for lenge siden.
Jeg klamrer meg fast til Think (er det Norsk enda?) og mimrer om Troll (i dobbel forstand) ;)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.658
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Think er halvt Ola Dunk og Askeladden og halvt Pekka og Toivonen. Sånn ca.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
Har vært på møte i Trollhättan, med toppene fra GM. Vi satt i et møterom ved siden av stripa, mens jetfly fra Saab tok av og landet, og fikk beskjed om at "the airplane heritage is of no interest to a luxury brand."
Var det noen på møtet som mente at autentisk og solid jagerflyhistorie kanskje kunne være verdt noe allikevel? Jeg trodde det var slike ting luksusmerker liker å strø rundt seg med (jfr. hifi-kabler fra romfartsprogrammer).

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Born by jets

Killed by morons
Der var´n og her er min ;)

Var litt stolt av den, da jeg kjøpte/(byttet til meg) den brukt i 82 (78mod.)
Her er den på Danmarkstur, har også kjørt den i 195 i Frankrike, men pasasjerene (kun 3 voksne) ble litt sure så jeg måtte stoppe der.
En av de i alt 18 i Norge av den typen Saab 99 turbo, før den vel begynte å hete Saab 900.
Som dere ser på bildet Val har lagt inn så er ikke min spoiler helt original, den var uten, men jeg satte på en sjøl.
Min er lengre ned på bakluka og tredelt, siden den også går litt ut på bakskjermene, kun den midtre del fulgte bakluka opp.
Uten at det har noe med Saab å gjøre, så hadde jeg tanker om å legge inn (i en annen tråd) bilde av min Audi Avant A6 som fyllte 15 år den 21 januar (fra reg/hente dato) og som kun har vært hos meg.
Så finner jeg ut at jeg antagelig ikke har tatt et jævla bilde av den alle disse 15 åra :-[

Får gjøre det før den avhendes i mars.
Mvh.KW

Vedlegg

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.328
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Og så bekrefter GM at de selger til Spyker. Forhandlinger fullført, pressemelding fra GM. Merket overlever, men hvor vil de legge produksjonen?
Spyker sier Trollhättan, Belgia ønsker å presse Spyker gjennom EU lån i retning antwerpen hvor GM også legger ned fabrikk.

mvh

på min fjerde saab turbo nå

edit: link

Topp Bunn