Kringlyd

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg vet det er å banne i kirka...Men hadde det å lage en krok for spm og prob stillinger rundt dette med surround vært noe? Sikkert mange som pusler litt med dette også og har sikkert noe de vil dele med oss innbitte to-kanalere.. :D

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.423
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Jeg vet det er å banne i kirka...Men hadde det å lage en krok for spm og prob stillinger rundt dette med surround vært noe?
Ingen grunn til å hjemme seg bort i en krok... 8)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sant nok...Men vet ikke om det er helt stue rent for de mest innbarka her... :D

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.423
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Sant nok...Men vet ikke om det er helt stue rent for de mest innbarka her... :D
Hah - den som er ren i sjelen, trenger ingen ren stue! ;D

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Er nesten forundra over at ikke noen illsinte folk som bare sverger til stereo har kommet med noen hentydninger om at all kringlyd bude ligge på avforum...Synes så absolutt vi kunne ha en liten seksjon om dette her inne på "sentralen" as well,,,, ;)

O

OldBoy

Gjest
Det hadde vært veldig nyttig med en kringlyd-avdeling her på HFS.

Selv om jeg er vokst opp med at "Musikk=stereo. Punktum", vil jeg tror at surround vil få innpass hos stadig flere.

Jeg ser ingen grunn til at en som audiofil i to kanaler skulle bli mindre audiofil av å måtte forholde seg til flere kanaler. Lyd er lyd, og om lyd i to kanaler er krevende for den som er glad i godlyd, blir det ikke mindre krevende når antall kanaler øker.

Jeg tror at mange vil sette pris på å få gode råd og innspill med hensyn til hvordan man kan få i både pose og sekk. I første omgang meler jeg min egen kake her, for jeg har ikke så mye å bidra med i øyeblikket, men desto mer å hente, i og med at surround er en høyst aktuell utfordring såvel i eget hus, som i familie- og vennekretsen.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.743
Torget vurderinger
0
HCS skrev:
Jeg vet det er å banne i kirka...Men hadde det å lage en krok for spm og prob stillinger rundt dette med surround vært noe? Sikkert mange som pusler litt med dette også og har sikkert noe de vil dele med oss innbitte to-kanalere.. :D
Helt klart !!!

For en audiofil - med livet foran seg - er det for dumt å begrense lydopplevelsen til KUN 2 høytalere.........

J

Jurassic

Gjest
Flageborg skrev:
HCS skrev:
Helt klart !!!

For en audiofil - med livet foran seg - er det for dumt å begrense lydopplevelsen til KUN 2 høytalere.........
Ikke sikkert det blir så mye bedre med begrenset lyd fra 7.1 kanaler.......
Jeg har konvertert iallfall fra 5.1 og over til 2 kanaler for flere år siden og angrer ikke ;D
Skulle gjerne hatt flerkanalsanlegg i tillegg men det er det med plass og penger....

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Godt å høre at flere deler min kunnskaps tørst... Da får vi overbringe budskapet til den store Høvding som kanskje alle nådigst lager en liten krok her inne for de som måtte ha ønsker om å lære eller lære bort i kringlydens verden... :D

A

Aubi

Gjest
Hvorfor ikke få dekket dette behovet på andre forum som i utgangspunktet har dette perspektivet. Mange medlemmer her føler at prat om bilde og kringlyd tar bort noe av ekslusiviteten til dette forumet.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Aubi skrev:
Hvorfor ikke få dekket dette behovet på andre forum som i utgangspunktet har dette perspektivet. Mange medlemmer her føler at prat om bilde og kringlyd tar bort noe av ekslusiviteten til dette forumet.
Det kan så være...Men jeg ser behovet for kunnskap større enn å være snobbete... Avforum er et forum en kan kikke på såklart,men hvorfor ikke ha mulighetn til å dekke enda mer her?? En blir ikke ekslusiv ved å EKSKLUDERE ting...Men Å INKLUDERE å ha ydmykhet og ønske om å forstå, det er mer EKSLUSIVT synes nå jeg... :)

A

Aubi

Gjest
HCS skrev:
Det kan så være...Men jeg ser behovet for kunnskap større enn å være snobbete... Avforum er et forum en kan kikke på såklart,men hvorfor ikke ha mulighetn til å dekke enda mer her?? En blir ikke ekslusiv ved å EKSKLUDERE ting...Men Å INKLUDERE å ha ydmykhet og ønske om å forstå, det er mer EKSLUSIVT synes nå jeg... :)
Du definerer deg rimelig langt utenfor rammen for en snobb med dette. :)

O

OldBoy

Gjest
Hvis man ser litt på ordenes betydning, er "Hifi" i "Hifisentralen" bare en annen måte å skrive "hi-fi" på, og dét er, som vi alle vet, en forkortelse for high-fidelity, som ut fra sammenhengen må forstås som "svært naturtro"...underforstått: gjengivelse av lyd. Det er ingenting i "hi-fi"-begrepet, meg bekjent, som krever at lydgjengivelsen skal begrenses til lyd i bare to kanaler. Begrepet oppsto riktignok i to-kanal-epoken, på en tid da to kanaler var en sensasjon, og tanken om ytterligere flere kanaler ikke var tenkt ennå.....og man kan sikkert hevde at to kanaler i forhold til én, er en større forbedring enn, for eksempel fem i forhold til to.

EKSKLUSIVT er ikke ordet jeg ville bruke om det å tviholde på en tokanalsverden, snarere "bakstreversk". Hvis man kan få maksimal naturtrohet ved hjelp av, la oss si 38 kanaler bare for å ha tenkt på et tall, ja så må det være i alle audiofiles og hi-fi-entusiasters interesse å få best mulig lyd ut av de kanalene og de kronene man er villig til å investere i godlyd.

Men jeg ser nok for meg et både og her. Topp lyd i to kanaler, kombinert med topp lyd i flere kanaler. Ikke noe enten eller her, nei....

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
OldBoy skrev:
Hvis ser litt på ordenes betydning, er "Hifi" i "Hifisentralen" bare en annen måte å skrive "hi-fi" på, og dét er, som vi alle vet, en forkortelse for high-fidelity, som ut fra sammenhengen må forstås som "svært naturtro"...underforstått: gjengivelse av lyd. Det er ingenting i "hi-fi"-begrepet, meg bekjent, som krever at lydgjengivelsen skal begrenses til lyd i bare to kanaler. Begrepet oppsto riktignok i to-kanal-epoken, på en tid da to kanaler var en sensasjon, og tanken om ytterligere flere kanaler ikke var tenkt ennå.....og man kan sikkert hevde at to kanaler i forhold til én, er en større forbedring enn, for eksempel fem i forhold til to.

EKSKLUSIVT er ikke ordet jeg ville bruke om det å tviholde på en tokanalsverden, snarere "bakstreversk". Hvis man kan få maksimal naturtrohet ved hjelp av, la oss si 38 kanaler bare for å ha tenkt på et tall, ja så må det være i alle audiofiles og hi-fi-entusiasters interesse å få best mulig lyd ut av de kanalene og de kronene man er villig til å investere i godlyd.

Men jeg ser nok for meg et både og her. Topp lyd i to kanaler, kombinert med topp lyd i flere kanaler. Ikke noe enten eller her, nei....
Spiker'n på hue.... ja takk begge deler som en viss brumm sa det :D

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Kringlyd må ligge under off topic i så fall.

Ser ingen grunn til å ha det her, når de som kan noe om dette for det meste holder seg på avforum.

Pk

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Jeg kan ikke se at det vil skade noen om vi har en egen avdeling for surround, så jeg støtter det forslaget.

Mvh
Høvdingen

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Takk for det Høvding :). tror flere enn lille meg vil like å ihvertfall ha mulighet for å diskutere dette på tross av at STEREO i to kanaler er det som gjelder for meg..og mange andre her... :D

A

Aubi

Gjest
pks skrev:
Ser ingen grunn til å ha det her, når de som kan noe om dette for det meste holder seg på avforum.
Tillater meg å forandre litt på denne setningen slik at den blir litt mer "presis".
Ser ingen grunn til å ha det her, slik at de som kan noe om dette holder seg på avforum.

Topp Bunn