Krekar

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
43.064
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Helt enig BBking ;)
Kanskje det kan komme noe godt ut av "valgløfter", men det gjenstår å se da, vil liksom ikke tro det før jeg ser det ;D
Men Hr.Støre er jo en stødig kar da, så vi får håpe :)

S

Slubbert

Gjest
Hvis valgflesk skal bli avgjørende for ens beskyttelse mot dødsstraff og mangelfullt rettsvern, så vil det være et statlig overgrep. Ikke det at jeg holder våre hjemlige politikere hevet over sånt men...

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Krekar kan trygt utleveres. Norge blir et bedre land uten kreket.

S

Slubbert

Gjest
Kan vel være, men Norge blir ikke et bedre land hvis Staten begynner å ta lettere på individets rettigheter.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Slubbert skrev:
Kan vel være, men Norge blir ikke et bedre land hvis Staten begynner å ta lettere på individets rettigheter.
Jeg synes ikke han burde ha noen rettigheter her i landet. Han er vel iraker, og hans rettigheter ivaretas sikkert der på en god måte.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.282
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Nettopp. Loven kan ikke "modifiseres" for å særbehandle enkeltindivider.

S

Slubbert

Gjest
BBking skrev:
Slubbert skrev:
Jeg synes ikke han burde ha noen rettigheter her i landet. Han er vel iraker, og hans rettigheter ivaretas sikkert der på en god måte.
Det er et sunnhetstegn når hans rettigheter ikke avhenger av hvorvidt du, jeg, velgerkåte politikere eller en flertallets lynsjemobb synes han "burde ha" dem. Dette er noe som er betegnende for en rettsstat.

En konsistent liberalist anser forøvrig individets rettigheter som universelle.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Slubbert skrev:
BBking skrev:
Slubbert skrev:
Det er et sunnhetstegn når hans rettigheter ikke avhenger av hvorvidt du, jeg, velgerkåte politikere eller en flertallets lynsjemobb synes han "burde ha" dem. Dette er noe som er betegnende for en rettsstat.

En konsistent liberalist anser forøvrig individets rettigheter som universelle.
Akkurat i denne type spørsmål er Slubberts stedige retorikk en befrielse å lese. Det er uendelig viktig å skille prinsipper og følelser. Den dagen vi får et (enda mer) følelsesstyrt lovverk har vi beredt grunnen for klart større problemer.

Men det er et spennende paradoks her. For kan en følelsesløs anvendelse av lovverket egentlig ivareta enkeltindividenes rettigheter på en god måte? Tygg litt på den, Slubbert! :)

Honkey

S

Slubbert

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Men det er et spennende paradoks her. For kan en følelsesløs anvendelse av lovverket egentlig ivareta enkeltindividenes rettigheter på en god måte? Tygg litt på den, Slubbert!
En emotiv anvendelse kan iallefall ikke det. Dog vil det vel avhenge vel så mye av selve lovverkets beskaffenhet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Mullahens partydag
(Mel: Bamsens fødselsdag med tekst av Honkey Chateau)

På Tøyen skulle være fest
hos mullah-far i gata
For han har kommet uskadd hjem
fra turen bortom plata
Brune, slemme mullah’n vår
Fritt omkring på gata går
Fy og skam på Kre-e-kar
Som er så slem og rar

Somalierne skaffer khat
Så alle folk kan tygge
Da trengs det ikke mye mat
For å skaffe hygge
Det skal nok bli mullahlag
på den store mullahdag!
Hei hurra for Kre-e-kar,
som er så tjukk og rar!

Shabana Rehman reiste seg
Hun ville noe drøfte
Så sprang hun bort til Kre-ekar
Og gjorde mullah-løftet
Fy så sinna mullah’n ble
-Sånt no ikke kødde me’!
Faan taa Kre-e-kar
Som er så sint og rar

Men så kom sutrepartiet
Med Siv og Carl I Hagen
De likte ikke ma-aten
og fikk så vondt i magen
-Vi vil sende mullah’n hjem
Han er jo både stygg og slem
Send av gårde Kre-e-kar
Han er jo alt for rar

Så reiser selve sjefen seg
Vår utenriksminister
Han ser seg verdig rundt omkring
Før han på hodet rister
-Krekar kan’ke være her
Han skal være borti der
Vi sender bort han Kre-e-kar
Han er jo en barbar

Så stormer politiet fram
Mens mullah’n våres sover
Men Brynjar Mehling stanser dem
Med mange fine lover
-Mullah’n ska’kke sendes vekk
Han sprer glede, ikke skrekk
Hipp hurra for Kre-e-kar
Som er så snill og rar!

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.608
Torget vurderinger
1
Han burde blitt utlevert for lenge siden, at han går rundt som en fri mann i Oslo er et hån mot ofrene og deres rettsikkerhet.

Her handler det ikke om å beskytte noen småkriminelle/opposisjonelle fra uhyrlige straffer, men en leder for en organisasjon som er ansvarlig for flere massakre/terror handlinger, og han er ikke den eneste med en slik bakgrunn som unndrar seg straffeforfølgelse ved å oppholde seg her i landet.

At Norge blir en frisone for slike personer finner ikke jeg moralsk høyverdig, trolig nærmere moralsk forkastelig.

Domstolen i Haag er jo et alternativ, men sitt opprinnelsessted er å foretrekke, man skal jo helst bli dømt av sine like…..

Når det gjelder Jens og Jonas har de så lite ryggrad at de ikke hadde klart å stå oppreist uten stivelsen i skjortene. Blir det for mye støy rundt Krekar nå, er det et dilemma for AP i valgkampen, må jo koste tid og krefter å leite frem Jens

Mvh Roald

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Honks dikt ovenfor er en hån mot Torbjørn Egner, mannen som ga oss følgende stadig like aktuelle verselinjer, se nedenfor.

Som sivilisert kulturfolk må vi konstant være på vakt mot folk på natterov. Krekar er et klassisk eksempel på en usivilisert natterøver som har tatt vår sivilisasjon som gissel.

Hoa Hottentott.
Av Torbjørn Egner.

Det var en liten negergutt som hette Vesle Hoa
Han hadde fjær på hodet sitt og ring på tommeltoa
Han hadde bare bukse på, og buksa den var gjort av strå
Men Hoa likte buksa godt, for han var en ekte hottentott

Han bodde i en negerkrål, for det gjør hottentotter
Der bodde også kongen sjøl og kongens undersåtter
Og kongen han var tykk og blid og hadde ring i nesa si
Det syntes han var veldig flott, for han var en ekte hottentott

Og krålen den var gjerdet inn med staur på alle kanter
Og rundt omkring sprang nesehorn og ville elefanter
Når Hoa gikk med spydet sitt han speidet hit og speidet dit
Han passet seg for stort og smått, for han var en ekte hottentott

Så hendte det en stille kveld og det var mørkt i skogen
Da våknet Hoa av seg selv og syns han hørte noen
Han skjønte noe galt var fatt, han lyttet i den stille natt
Han hørte trinn og visste godt at dette var ingen hottentott

Og det var ikke nesehorn, og det var ingen løve
Det var nok Babu stammens folk som kom her for å røve
De kom nok her på natterov mens alle hottentotter sov
Men Noa skjønte faren godt, for han var en ekte hottentott

Han smøg seg ganske stille ut, han stanset for å lytte
Og ålet seg forsiktig fram til trommeslager'ns hytte
Han grep de største trommene og trommet vil og brummende
Og vekket både stort og smått, og opp sprang hver eneste hottentott

Da Babu stammen stormet fram med skrik som kakaduer
Stod alle hottentotter klar med spyd og pil og buer
Da røverne fikk det å se så snudde de og sprang av sted
Så var det atter trygt og godt, det skyldtes en liten hottentott

Og kongen var så veldig glad og alle var så glade
Og kokken bakte sukkerbrød og laget sjokolade
Så danset de den hele dag til kongens store velbehag
De danset både swing og hot, for det gjør en ekte hottentott

Og Hoa måtte komme bort til selve kongens trone
Og kongen gav ham skjold og spyd og attpåtil en krone
Og kongen sa, blant mine menn du være skal min beste venn
Og følge meg i stort og smått, for du er en ekte hottentott

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Roald skrev:
Han burde blitt utlevert for lenge siden, at han går rundt som en fri mann i Oslo er et hån mot ofrene og deres rettsikkerhet.
Gitt at det du og svært mange av oss andre TROR om Krekar i hovedsak stemmer er vi fullt ut enige om dette. Men om jeg ikke tar helt feil, så kan vi ikke under noen omstendighet dømme noen for noe vi ikke kan føre rimelige bevis for eller nok indisier på. Og hva VG skriver kan vel neppe anses som indisier for noe som helst.

Her handler det ikke om å beskytte noen småkriminelle/opposisjonelle fra uhyrlige straffer, men en leder for en organisasjon som er ansvarlig for flere massakre/terror handlinger, og han er ikke den eneste med en slik bakgrunn som unndrar seg straffeforfølgelse ved å oppholde seg her i landet. At Norge blir en frisone for slike personer finner ikke jeg moralsk høyverdig, trolig nærmere moralsk forkastelig.
I den grad dette stemmer, er vi igjen helt på linje. Men vi MÅ føre beviser, det holder ikke at "noen" sier at det er sånn!

Domstolen i Haag er jo et alternativ, men sitt opprinnelsessted er å foretrekke, man skal jo helst bli dømt av sine like…..
Dette er jo interessant. Hvorfor er ikke Krekar bragt in for domstolen i Haag dersom situasjonen er så stygg som du hevder? Norge har INGEN motforestillinger mot å utlevere mistenkte krigsforbrytere dit, tvert om, faktisk. Men av en eller annen grunn er han ikke ettersøkt der. Hvorfor?

Når det gjelder Jens og Jonas har de så lite ryggrad at de ikke hadde klart å stå oppreist uten stivelsen i skjortene. Blir det for mye støy rundt Krekar nå, er det et dilemma for AP i valgkampen, må jo koste tid og krefter å leite frem Jens

Mvh Roald
Tror nok gjerne det er dillemma for noen og en hver i valgkampen, ja, men HELDIGVIS(!!) endres ikke Norges ratifisering av internasjonalt bindende avtaler av at det er valgkamp! Dette har ikke noe med ryggrad å gjøre i annen form enn at denne ryggraden skal holde mot ignoranse mht internasjonale konvensjoner. ALLE land i EU ville måtte handle nøyaktig som Norge i denne saken. Følelser vi har basert på oppslagene i dagspressen kan ikke og skal ikke dømme noen!

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Vi får komme oss ned fra vår høye hest. Irakernes ønske om å straffeforfølge (den sansynlige massemorderen) Krekar må respekteres. Vi henrettet heldigvis Quisling før snillistene overtok.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.608
Torget vurderinger
1
Sitat fra Honkey-Chateau
Gitt at det du og svært mange av oss andre TROR om Krekar i hovedsak stemmer er vi fullt ut enige om dette. Men om jeg ikke tar helt feil, så kan vi ikke under noen omstendighet dømme noen for noe vi ikke kan føre rimelige bevis for eller nok indisier på. Og hva VG skriver kan vel neppe anses som indisier for noe som helst.
Det er tydeligvis fremkommet nok bevis/indiser til at han er erklært uønsket i Norge og er oppført på FNs terror liste.

I den grad dette stemmer, er vi igjen helt på linje. Men vi MÅ føre beviser, det holder ikke at "noen" sier at det er sånn!
Som over

Dette er jo interessant. Hvorfor er ikke Krekar bragt in for domstolen i Haag dersom situasjonen er så stygg som du hevder? Norge har INGEN motforestillinger mot å utlevere mistenkte krigsforbrytere dit, tvert om, faktisk. Men av en eller annen grunn er han ikke ettersøkt der. Hvorfor?
Først og fremst er det ikke jeg som hevder noe som helst, jeg refererer fritt etter hva jeg husker av det som har fremkommet og det er ikke eksklusivt VG.
Når det gjelder utlevering til Haag så kan ikke jeg svare på det, muligens er det et tungrodd byråkrati i Haag som har prioritert de mest profilerte sakene, eller så er det mangel på tid, noe som ikke er uforståelig når man ser hvor lenge enkelte kan trenere en sak selv om man blir dømt gang på gang.

Fritt etter hukommelsen oppholder det seg 20-25 personer her i landet som er ønsket av andre land i forbindelse med folkemord i Afrika og tidligere Jugoslavia. Nylig dukket det opp en Taliban minister som plutselig hadde 30 Taliban krigere å menge seg med

Slike personer burde sperres inne asap deretter returneres Taliban som krigsfanger til Afghanistan og resten til sitt opprinelige hjemsted eller Haag.

Det har blitt fremsatt kritikk på at Norge ikke gjør nok for å avsløre slike personer og mangel på handling når de er avslørt.

Men men, lett å være tolerang når det ikke er din landsby som er voldtatt og massakrert.

Tror nok gjerne det er dillemma for noen og en hver i valgkampen, ja, men HELDIGVIS(!!) endres ikke Norges ratifisering av internasjonalt bindende avtaler av at det er valgkamp! Dette har ikke noe med ryggrad å gjøre i annen form enn at denne ryggraden skal holde mot ignoranse mht internasjonale konvensjoner. ALLE land i EU ville måtte handle nøyaktig som Norge i denne saken. Følelser vi har basert på oppslagene i dagspressen kan ikke og skal ikke dømme noen!
Vel avtaler som i praksis gir mordere, terrorister, krigsforbrytere med mer et fristed er ikke verneverdig spør du meg.

Mvh Roald

S

Slubbert

Gjest
Roald skrev:
Ofrenes rettssikkerhet? De står da ikke på tiltalebenken! Prinsippet rettssikkerhet er å beskytte individet mot urettmessig forfølgelse og frihetsberøvelse fra den offentlige makt, ikke å sikre "rettferdighet" (et begrep med omtrent like mange betydninger som det finnes mennesker). Hvis det er 95% sannsynlighet for at en person er en sadistisk drapsmann, og ikke 100%, så skal vedkommende ikke straffes for noe, det er det bærende prinsippet i rettsstaten.

Her handler det ikke om å beskytte noen småkriminelle/opposisjonelle fra uhyrlige straffer, men en leder for en organisasjon som er ansvarlig for flere massakre/terror handlinger...
Ifølge media. Vi vet ikke om dette kan bevises i den grad at det holder i en (ordentlig) rettssal, sannsynligheten peker vel mot "nei" siden staten aldri har tatt ut tiltale for noe sånt. Det er nærliggende å tro at staten ikke tar ut tiltale fordi de ikke har tilstrekkelig bevis og vet at Meling vil knuse dem i retten.

Se over, Haag har ikke begjært noen utlevering, da er det igjen nærliggende å tro at de ikke har noen holdbar sak. Og "av sine like"...jeg må nok skuffe deg (og alle andre kollektivister) ved å avsløre det finnes ikke to mennesker som er like.

At Norge blir en frisone for slike personer finner ikke jeg moralsk høyverdig, trolig nærmere moralsk forkastelig.
Nok et argument for mitt etos; statens eksistensberettigelse ligger i dens nødvendighet for å beskytte individets rettigheter mot flertallet.

Når det gjelder Jens og Jonas har de så lite ryggrad at de ikke hadde klart å stå oppreist uten stivelsen i skjortene.
En politiker med ryggrad vil ikke en gang klare å åle seg inn i et kommunestyre, statsmaktens korridorer er så trange og buktete at en person med ryggrad setter seg fast før han har fått inn foten. Her utvises dog en viss rigiditet ved at man (enda) ikke har gitt etter for populistisk press og kastet rettsprinsippene på sjøen. I motsetning til feks. karikatur-fadesen hvor staten skjøv prinsipper til side og redaktører foran seg.

Blir det for mye støy rundt Krekar nå, er det et dilemma for AP i valgkampen, må jo koste tid og krefter å leite frem Jens
Det er nok ikke så lett å forklare habeas corpus til sveisere, betongarbeidere og Martin Kolberg. AP-mafiaen vet å kvitte seg med uønskede elementer (Jan Wiborg, Tore Tønne?), så det gjenstår å se om mullaen forsvinner hvis belastningen blir for stor. Hans redning kan dog bli det samme som hans problem; berømmelsen.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Roald skrev:
Sitat fra Honkey-Chateau
Det er tydeligvis fremkommet nok bevis/indiser til at han er erklært uønsket i Norge og er oppført på FNs terror liste.

Som over

Først og fremst er det ikke jeg som hevder noe som helst, jeg refererer fritt etter hva jeg husker av det som har fremkommet og det er ikke eksklusivt VG.
Når det gjelder utlevering til Haag så kan ikke jeg svare på det, muligens er det et tungrodd byråkrati i Haag som har prioritert de mest profilerte sakene, eller så er det mangel på tid, noe som ikke er uforståelig når man ser hvor lenge enkelte kan trenere en sak selv om man blir dømt gang på gang.

Fritt etter hukommelsen oppholder det seg 20-25 personer her i landet som er ønsket av andre land i forbindelse med folkemord i Afrika og tidligere Jugoslavia. Nylig dukket det opp en Taliban minister som plutselig hadde 30 Taliban krigere å menge seg med

Slike personer burde sperres inne asap deretter returneres Taliban som krigsfanger til Afghanistan og resten til sitt opprinelige hjemsted eller Haag.

Det har blitt fremsatt kritikk på at Norge ikke gjør nok for å avsløre slike personer og mangel på handling når de er avslørt.

Men men, lett å være tolerang når det ikke er din landsby som er voldtatt og massakrert.

Vel avtaler som i praksis gir mordere, terrorister, krigsforbrytere med mer et fristed er ikke verneverdig spør du meg.

Mvh Roald
Når det gjelder FN's terroristliste, er det nokså divergerende meninger om den, og den er neppe gangbar i henhold til norsk rettspraksis. Sannsynligheten for at USA og deres "war on terror" har presset denne listeoppføringen fram er svært stor.
Oppføringen på denne lista medfører en god del restriksjoner for den det gjelder (uten rettslig prøving, altså) med båndlegging av økonomiske midler og klare grenser i personlig frihet. Dersom en slik sanksjonering skulle bunne i feilaktige påstander, vil det være et klart overgrep mot en enkeltperson, og slett ikke forenelig med rettsstatens normale prinsipper og rettsvern.

Jeg tror definitivt det går en del mer eller mindre skjulte krigsforbrytere og potensielle terrorister løs på gatene i Norge, og finner dette meget betenkelig. Men spørsmålet er om dette er litt større enn det Norge kan håndtere alene. Her etterspør jeg internasjonale organer for felles etterforskning og rettsforfølgelse, med større mandat kunnskaper og ressurser enn man i dag rår over. For om du tenker på det, vil det jo også føles urettferdig om den norske stat skal bruke sine begrensede ressurser (og skattebetalernes penger) til å etterforske forbrytelser i fremmede stater. Ikke har vi know-how, ikke ressurser. Dermed går en del folk fritt som aldri skulle vært frie. MEN: Vi kan ikke under noen omstendighet la rykter og påstander fungere som domstoler!! Og internasjonale avtaler vi har ratifisert skal vi følge, SELV OM det medfører en og annen uheldig situasjon.

Det vi må jobbe internasjonalt for er å begrense slike smutthull i så stor grad som mulig, UTEN at det gå rpå bekostning av rettssikkerheten.

Honkey

Topp Bunn