Krasjet idag

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
12
Takk for grundig svar. Så ble nysgjerrigheten stillet denne gangen også. Hvis jeg leser deg rett så er det så enkelt som at det var denne du hadde lyst på uten å prøve å fornuftsforklare valget. Det er bra.

Mine egne fornuftsargumenter er: Jeg vil ha en bil jeg kan tenke meg å bli sett i (image), den må ha ett flott utseende både eksteriørt og interiørt, den må ha en nydelig motor med en "personlig" karakteristikk, den må være veldig inspirerende å kjøre (pr i dag betyr det f.eks. manuelt gir og bensinmotor) og jeg må trives bak rattet. Punktene står ikke i prioritert rekkefølge.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
En ting til jeg ønsket er full pott i krasj tester. Jo jeg fikk litt skrekken i denne kollisjonen med tunnell veggen. Vi lever bare en gang, og helsa er det viktigste vi har om vi tenker litt egoistisk.

Vanskelig å argumentere fornuftig om det å kjøpe ny bil. Ihvertfall ikke økonomisk fornuftig.
Om det skal komme noe fornuft ut av det så er det i stikkordsform:

Sikker bil
Kjører mye - ønsker komfort og glede i kjøringen
Maks budsjett rett i overkant av 400k
God lyd i bilen - denne leveres med b&o anlegg som jeg har hørt og liker.
SUVer tiltaler meg ikke. Dessuten så er de forholdsvis dyre.
Ønsket derfor personbil med personbilfølelsen
For første gang i livet vil jeg har forutsigbarhet når det gjelder utlegg for servicer o.l. de første årene - derfor ny bil. Har aldri eid en helt ny bil tidligere.
Nye A4 (b8) har også gått ned i pris i forhold til forgjengeren og de har (endelig) begynt å bruke common rail i dieslene sine. Var veldig lite klapre lyd i denne motoren.

Bare noen småtanker jeg har gjort meg angående valget.

Til slutt: Utseende. Liker disse nye modellene. A5 er bare helt rå i mine øyne. A5 er i bunn og grunn A4 coupe.
BMW 3-Coupe er også nydelig.

Jeg foretrekker diesel framfor bensin, men det er smak og behag.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
12
Har A4 full pott i krasjtest? Er det med eller uten setebeltelampe? Sistnevnte mener jeg er en litt enkel måte å oppnå full pott synes jeg som alltid bruker belte fordi bilen fremstår som passivt sikrere enn den faktisk er. Dette er greit å være klar over når man vurderer sikkerhet.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Leste bare en test der det sto - sitat: "som skapt for testen". tolker dette som den er bra. Om de har "jukset" - vel kan så være. Jeg er ihvertfall ikke kapabel til å avsløre det.
Sikkert mange aktører (om det gjelder bil, hifi eller annet) som "jukser" når de sender produkter til test. I og for seg et interessant tema som kunne blitt tatt opp som en egen tråd her på HFS.

EDIT:
SIKKERHET 10
Som konstruert for NCAP-testen, fem stjerner.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
12
Jeg korrigerte teksten min litt da dette ikke er juks, men noe man skal være klar over når man vurderer sikkerhet. Når man som meg alltid bruker sikkerhetssele ved bilkjøring har ikke en varsellampe for manglende beltebruk noen betydning. Denne lampen kan være forskjellen på 4 og 5 stjerner i NCAP-test. Jeg er ikke sikker på at alle er klar over det.

Uansett gratulerer med ny bil (når den kommer)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg husker rett og slett ikke om det er setebeltelampe på den. Jeg bruker også bilbelte (omtrent alltid). Kan ikke ta igjen om det var det når jeg testet den.

Skulle komme i Juni eller Juli.
Er forsiktig optimist. En kollega av meg bestilte sin nye Ford Mondeo i April/Mai ifjor. Den kommer om 14 dager.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
12
Spiller ingen rolle, jeg vet heller ikke om jeg har beltevarsler. Jeg sjekket www.euroncap.com nå, men finner ikke at nyeste A4 er testet enda. Hvertfall er ikke resultatet publisert.
Moro med ventetid. I fjor bestilte jeg 2 stk servicebiler (yoyota hajeis) på (snart gamle) jobben, det tok 6mnd å få disse pga at Norge ikke får tildelt nok biler.

Hva er forresten din erfaring med driftsikkerhet/feil/årskostnader etc på gamlebilen?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke den billigste verkstedsmessig tror jeg. Jeg vet egentlig ikke hva man skal eller kan forvente av bil generelt når km. begynner å trille masse.

Forbruksmessig var den kjempemessig. Blandet 0.51-0.54 l/m - langjøring 0.45. Tror ikke jeg kom over 0.65 uansett i den perioden jeg målte.

Nå er ikke jeg den ivrigste på gasspedalen heller.

Min var chip trimmet. På mølla målte den 143hk - 311nm, mot 110hk - 220 nm originalt.
Hadde aldri et eneste nugg med motoren. Bremser, oppheng, drivledd, stag, styrestag etc. var et vedvarene problem og måtte byttes ofte. Men når jeg gikk bort ifra merkeverksted så gikk regningene betraktelig ned, samt de samme slitedelene holdt mye lenger.

Senest for et par mnd. siden leste jeg nettopp det i ett eller annet skriv. "Uoriginale deler holder lenger"

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
12
Reparasjonshistorien høres kjent ut. VAG-produkter ser likevel ut til å greie høye salgstall og stor tillit i det norske markedet. Det viktigste synes jeg er at den enkelte finner de produktene som passer seg selv best. Og det gjelder generelt. Når det gjelder bil så er det ikke noe som slår et topp utseende og underholdende kjøreegenskaper for meg. Jeg har kjørt over 30.000 det siste året og har gledet meg til hver eneste tur. Helt sant. Hamar-København tur/retur (1560km) i sludd/snø/isete føre gennomført på 20t med et smil om munnen illustrerer hva jeg mener.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Og der - 1. dagen i ferien min var nybilen på plass. Hentet den i Drammen idag og hadde en fin tur til Haugesund. En skikkelig god bil å kjøre. Måtte selvsagt vaske den for 15 min. siden ;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
12
Gratulerer med ny bil da. Jeg måtte skumme gjennom tråden først for å friske opp hva dette var. Blir du fornøyd var det rett valg.

Topp Bunn