Kraftig S-lyd fra forsterker

Y

ymir

Gjest
Hei

Har fått vel mye S-lyd fra effektforsterker på ene kanal.Det er tidligere lagt en kondensator over to av benene på transistor (mosfet) for å justere ett eller annet.(signal som kommer fortidlig/sent til?)

Er det noen som kjenner til hva disse symptomer kan komme av?

Vedlegg

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
På de gamle Hitachi Power Mosfet's ( 2SK135/2SJ50 ) hadde den ene transistoren 300 pF mindre inngangskapasitans enn den andre.
( Data tatt ut av hodet, sjekk med datablad ) Det var da vanlig å lodde inn en 300 pF kondis i paralell med den transistoren med lavest kapasitans for å få 900 pF på begge. Dette for jevn kapasitiv belastning av driverne.
I ditt tilfelle kan det være ustabilitet og leverandør av forsterker bør kontaktes.
Min erfaring med Power Mosfet's er at de svinger seg når de kan. Ble kabel mellom transistor og ladelytt for lang svingte det døgnet rundt. VH. Bernt

Y

ymir

Gjest
hei

Takker for innformasjon ;) Denne bruker Exicon 10N16 / 10P16.Som du ser av bilde er det svært kort vei mellom ladelytter og utg.transistorer.Kan du si noe om kvaliteten på likeretter diodene utifra databladet?Den orginale likretterBROEN ble byttet ut etter en service,da disse skulle gi mindre støy.

http://www.fairchildsemi.com/ds/FF/FFH30S60S.pdf

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Kjenner ikke disse diodene, men ut fra databladet burde de være bedre enn "originale" likeretterbroer. Soft Recovery sies å gi mindre støy og "renere" lydbilde.
En annen fabrikant er Cree som lager Scottky dioder som tåler høy spenning.
http://www.cree.com/products/power.asp
Hva som er "best" vet jeg ikke. Noen mener visst også at gamle "trege" dioder er best. Diodene er bare en liten del av hele koplingen, men de fleste er enige om at renere strøm gir bedre lyd. Jeg bygget opp likeretterbroer med MUR dioder fra Motorola på min siste selvbygde transistorforsterker, men det er vel 10 år siden. VH. Bernt

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
BerntJ skrev:
På de gamle Hitachi Power Mosfet's ( 2SK135/2SJ50 ) hadde den ene transistoren 300 pF mindre inngangskapasitans enn den andre.
( Data tatt ut av hodet, sjekk med datablad ) Det var da vanlig å lodde inn en 300 pF kondis i paralell med den transistoren med lavest kapasitans for å få 900 pF på begge. Dette for jevn kapasitiv belastning av driverne.
I ditt tilfelle kan det være ustabilitet og leverandør av forsterker bør kontaktes.
Min erfaring med Power Mosfet's er at de svinger seg når de kan. Ble kabel mellom transistor og ladelytt for lang svingte det døgnet rundt. VH. Bernt
Hmm, data tatt ut av hodet ? ? ? høres nesten ut som lobotomi spør du meg, sorry for OT jeg måtte bare ;D ;D ;D

Mvh :)

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Man trenger bare 3 hjerneceller. Da kan man sammenligne...
Har Hitachi boka liggende en plass, men giddet ikke finne den. VH. Bernt

Topp Bunn