Krabber på gjørmebunn.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Som uflyttet sørlending har jeg en viss skepsis til bunndyr i oslofjorden. I tillegg var jeg av den overbevisning at krabber på mudder/gjørmebunn hadde en klar sammenheng med krabber som så ut og luktet/smakte som gjørme.

Her om dagen kjøpte jeg et garn på biltema, bare sånn for morro. Satte det i går kveld ute ved bastøya. Og i dag morges var det noen rødspetter og en del krabber i det. Krabbene var fulle av gjørma som hele bunnen er dekket med her.
Jeg måtte spyle dem før de gikk i gryta, og skepsisen var så stor at jeg trodde det kanskje gikk å ete klørnene, men hadde avskrevet innmaten på forhånd.

Så feil kan man ta. Det er noe av det flotteste jeg har sett. Og jeg har sett en del krabber.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja, og du burde være åpen for forskjeller på kabler også. Prøve ut, før du uttaler deg.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
orso skrev:
Ja, og du burde være åpen for forskjeller på kabler også. Prøve ut, før du uttaler deg.
Jeg har masse sirkuskabler jeg. Metervis. Så jeg har da i høyeste grad prøvd det og. Satt vel på den sida av hifigjerdet i en 20 års tid tenker jeg. Men jeg har slutta med det nå.

Det er mange som tror at jeg aldri har prøvd. Så feil kan de ta.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ikke smakt mudderkrabbene som beskrevet. Men de lokale krabbene som er å få tak i her er fantastisk mat. Om man ikke setter teiner selv er det som oftest en rabbagast som selger slike på en bensinstasjon eller ved en kai i helgene til en helt latterlig lav pris. Tør ikke tenke på hva disse havmiraklene ville kostet på en god restaurant i Tokyo eller noe, for kvaliteten er god nok til å servers der.

Foretrekker dem nykokt og helt naturell med litt godt lyst brød, smør og en fersklaget majones eller aioli og noe godt i glasset.

Og nå begynner sesongen for slike. :D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Gjestemedlem skrev:
Foretrekker dem nykokt og helt naturell med litt godt lyst brød, smør og en fersklaget majones eller aioli og noe godt i glasset.
Enig. Bruker en liten dæsj sitron på og majones, ellers naturell. Godt tips det der med aioli. Det skal testes. Foretrekker øl og lys akevitt til skalldyr, krabber intet unntak.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Utrolig om noen har tenkt å gjøre dette om til en kabeldebatt... For krabber er storveis og bare det er nok av dem og uformell stemning ved bordet blir det alltid fest der krabber spises.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Enig. Utrolig at dette skal vris til en ledningsdiskusjon.

Krabber er strålende mat. Jeg synes det kan bli litt i overkant mektig i smaken, så jeg må ha mye sitron til.

G

Gjestemedlem

Gjest
Mye som er godt å drikke til krabbe.

Denne vil nok være stormat til krabben. Gikk med noen forige helg, og den anbefales:

Vedlegg

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
En kjapp tur på wikipedia avslørte att alle taskekrabber graver seg ned i bunnen hver dag, for så å komme frem om natta. Den trasker opptil 50 meter om natta for å finne noe å spise. Det betyr at alle krabber bor på løs bunn, sand eller gjørme.

Der jeg tok krabbene er det sterk strøm og dermed ganske rent vann. Kanskje dette har innvirkning på kvaliteten.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Rhesus skrev:
orso skrev:
Jeg har masse sirkuskabler jeg. Metervis. Så jeg har da i høyeste grad prøvd det og. Satt vel på den sida av hifigjerdet i en 20 års tid tenker jeg. Men jeg har slutta med det nå.

Det er mange som tror at jeg aldri har prøvd. Så feil kan de ta.
Du tok ikke den altså. Burde ha brukt smilefjes bak. Tror ikke det er så mange som har så billige kabler som meg her inne. Har litt som mål at de skal være billigst mulig.
Tøff avartar forresten. Fortsett med krabbeprat.

Topp Bunn