G
Gjestemedlem
Gjest
Et begrep i kosthold som jeg ikke helt har fått taket på er Inflammation Factor. Nutritiondata beskriver det slik, og lister en faktor på mange relevante matvarer:
Jeg stusset litt over denne på nutritiondata. 100g cornflakes:
Det samme begrepet kom opp i en tidligere linket video som omhandlet fett, og da spesielt forholde mellom fettsyrene i kostholdet. Omega 3 og Omega 6. Noen matvarer ser ut til å fremme betennelsesreaksjoner i kroppen, mens andre bremser effekten. Resultatet hvis jeg forstår dette riktig kan relaterer til at fra kroppens generelle helsetilstand, til allergiske reaksjoner og sogar former for kreft. Et interessant tema som jeg håper å finne litt ut av.http://nutritiondata.self.com/help/inflammation skrev:IF (INFLAMMATION FACTOR) RATING
The IF (Inflammation Factor) Rating estimates the inflammatory or anti-inflammatory potential of individual foods or combinations of foods by calculating the net effect of different nutritional factors, such as fatty acids, antioxidants, and glycemic impact.
How to interpret the values: Foods with positive IF Ratings are considered anti-inflammatory, and those with negative IF Ratings are considered inflammatory. The higher the number, the stronger the effect. The goal is to balance negative foods with positive foods so that the combined rating for all foods eaten in a single day is positive.
Jeg stusset litt over denne på nutritiondata. 100g cornflakes:
Vedlegg
-
12.2 KB Visninger: 385