Korrupsjon satt i system

G

Gjestemedlem

Gjest
Nå skal politiet i Kalmar få lønn etter antall bøter, avhør og promilletester.

Trist utvikling når politifolk skal ha personlig vinning av å bøtelegge og avstraffe folk. :-\

Ville ikke forbause meg om de skulle få en utrivelig arbeidssituasjon etterhvert når folk oppfatter bøteleggingen deres som personlig innkreving, med påfølgende mistro mellom politi og dem de er ment å skulle passe på. Et velfungerende samfunn er avhengig av at folk har tillit til politi og rettsvesen. Dette settes i fare av slike ordninger som dette.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hvem i svarte helvete er så kunnskapsløs at de innfører et slikt system?. det er brudd på alle prinsipper for en rettstat!!!

Bare vent det kommer vel snart til Norge også

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
er vel en eller annen blåruss som har fintelt og kommet frem til at dette må være god butikk.

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
er vel en eller annen blåruss som har fintelt og kommet frem til at dette må være god butikk.
En dum blåruss er ikke spesielt heldig, nei.

Men kanskje er det omvendte problemet også stort på mindre steder - at "alle" kjenner tjenestemennene.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.127
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
dette systemet ble vel testet av Trafikksjefens Etat i Oslo blandt parkeringsvaktene med svært lite hell og uheldige bieffekter ::)
mvh
L

Z

Zomby_Woof

Gjest
For ikke å snakke om at det er systemet som brukes av 'alle' private parkeringsselskaper....

Jeg fikk parkeringsbot hjemme hos min mor en gang.

Jeg var på besøk fem kvelder etter hverandre. De mente jeg hadde parkert der i fem døgn, men "brukt bilen i mellomtiden". Jeg tok opp saken med styreleder i borettslaget, og foreslo å fremforhandle en fast pris for kontrollrunder og at borettslaget fikk gebyrene overført til seg selv. God idé, mente han, men ingen av selskapene ville gi sånne avtaler. Han tok opp min sak med parkeringsselskapet og fikk dem til å frafalle kravet til slutt, men likevel..

Resultatet er at reglene håndheves på en måte som skader oppdragsgivers interesser. Folk vil jo ha besøk? Jaffal mora mi, som er snillest av dem alle!  ;D

Og nå er de i ferd med å håndheve ordentlig makt etter samme prinsippene?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Lønn pr. blås?
Høres greit ut det da ;)
Vent til Killengren og gutta får høre om dette - gled eder, hifi venner.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Gjestemedlem skrev:
Nå skal politiet i Kalmar få lønn etter antall bøter, avhør og promilletester.

Trist utvikling når politifolk skal ha personlig vinning av å bøtelegge og avstraffe folk. :-\

Ville ikke forbause meg om de skulle få en utrivelig arbeidssituasjon etterhvert når folk oppfatter bøteleggingen deres som personlig innkreving, med påfølgende mistro mellom politi og dem de er ment å skulle passe på. Et velfungerende samfunn er avhengig av at folk har tillit til politi og rettsvesen. Dette settes i fare av slike ordninger som dette.
Det verste her, er at hvis politiet blir veldig effektive - slik at politiet får et rykte på seg for å "ta alle" - vil jo "alle" unngå å bryte loven.

Dette er jo en hyggelig situasjon for den alminnelige borger - men ikke for politiet under det nye bonusregimet.

Politiet vil derfor måtte optimalisere - eller kynisk avveie - hvor mange lovbrytere det er hensiktsmessig å ta. Tar de for mange, skremmer de fremtidige lovbrytere - med den følge at bonusen uteblir å lang sikt, og de sager dermed av den grenen de sitter på. Tar de for få, uteblir bonusen umiddelbart - men i og med at de ikke skremmer fullt så mange lovbrytere på den måten, er de til gjengjeld sikret en sikker tilstrømming av nye bonuskroner på litt lengre sikt. Samfunnsmessig helt sprøtt, men politimessig helt genialt.

Hvordan klarer de å finne på noe slikt, de som bestemmer?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg tror parkeringsvaktene i Trondheim har praktisert dette lenge...

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Antall liker
58
Sted
Grimstad
Dette høres ut som om når politiet i Cambodia ba om lønnsøknin, svaret fra regjerigen var; dere er politi, stikk ut og tjen noen penger selv!

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Har ikke USA brukt dette lenge?

syns og ha hørt att de jobba på en sort provisjon.

Topp Bunn