Kora Explorer 150CSC integrated amplifier

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Som så mange andre hørte jeg Kora på Hortenmessa, riktignok lillesøsteren, lett og uanstrengt drev den et par Usher på et helt greit lyttenivå i et stort rom. Ble veldig interessert i å høre mer av dette. jeg klarer å finne en test i Sterephile av Mikael Fremer av forrige modell (150SB)som også synes det lyder bra, men han har et par alvorlige innvendinger på bla.a målinger de har gjort.

Her er testen:http://stereophile.com/integratedamps/605kora/

John Atkinson som har foretatt målingene sier i sin konklusjon:

The Kora Explorer 150SB's measured behavior reveals it to be a marginal performer in a number of areas, in my opinion.

Sørsmålet er om noe av dette er rettet opp i denne siste utgaven?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.172
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Den som spillte på Horten messa spillte så godt sammen med Usher høytalerne at jeg har bedt om test av den på audiophile.no, så får vi se om Arve eller Stig Arne trår til ;) ........... hva Michael Fremer eller andre yankee's måtte mene skal du da ta med et stort Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz ;D

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Kjenner ikke nevnte forsterker men har tidligere hatt en Kora Equinoxe pre og Jupiter effekt, de satte spor i sjela ivertfall. De er noe jeg agrer på at jeg solgte. Bare spør HCS om han liker Kora også ;D

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Rudi skrev:
Den som spillte på Horten messa spillte så godt sammen med Usher høytalerne at jeg har bedt om test av den på audiophile.no, så får vi se om Arve eller Stig Arne trår til ;) ........... hva Michael Fremer eller andre yankee's måtte mene skal du da ta med et stort Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz ;D
Be han om å teste forforsterkeren også da! Den er visst stappfull av godsaker :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Leikis. skrev:
Kjenner ikke nevnte forsterker men har tidligere hatt en Kora Equinoxe pre og Jupiter effekt, de satte spor i sjela ivertfall. De er noe jeg agrer på at jeg solgte. Bare spør HCS om han liker Kora også ;D

Kora er ikke dumt nei... :). Fremer har testet flere produkter... Og likte det greit han. :)

http://stereophile.com/tubepoweramps/1201kora/

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
HCS skrev:
Leikis. skrev:

Kora er ikke dumt nei... :). Fremer har testet flere produkter... Og likte det greit han. :)

http://stereophile.com/tubepoweramps/1201kora/
Rent bortsett fra at dette er basic-varianten var det da noe kjent ved disse :D

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Takker for alle besøk og særdeles hyggelige tilbakemeldinger vedrørende lyden på mitt rom på Hortenmessen. Forsterkeren jeg spilte på heter Kora Explorer 90SII CSC Reference. Det er lillebroren til Explorer 150 CSC Reference. :eek: ;D

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
PS! Forsterkeren som ble testet og foretatt målinger på den gang i Stereophile,var den gamle versjonen. Den nye er en helt ny forsterker i omtrent samme innpakning....med helt annet kretsløp og konstruksjon. :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Designeren skrev:
PS! Forsterkeren som ble testet og foretatt målinger på den gang i Stereophile,var den gamle versjonen. Den nye er en helt ny forsterker i omtrent samme innpakning....med helt annet kretsløp og konstruksjon. :)
Leikis trakk fram en test av en annen Kora. Så bare for sikkerhetskyld: Det var 150SB du trakk fram nå? Som var en tidligere versjon?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Audiophile-Arve skrev:
Roald gjorde som vanleg tryllekunstar med lyden. Kora spelte glimrande, på eit rom som i utgangspunktet kan vere ganske krevande (Privaten).
Vi får sjå om vi ikkje kan få til ein test etter kvart....
Roald (som jeg egentlig ikke kjenner godt nok til å være på fornavn med) gjorde et riktig valg med å spille på relativt små høyttalere i dette rommet. Jeg har hørt flere dyre, svære høyttalere spille dårlig i dette rommet. Lurer på om takhøyden i rommet faktisk er litt lavere enn normalt. Jeg har ihvertfall aldri blitt så skuffet som da jeg hørte Verity Audio Lohengrin i dette rommet.

For meg var dette et av de bestlydende anleggene på hele messa, og i min bok får det "best lyd i forhold til prisen"-stempelet.

Faktisk var det litt bra at jeg fikk høre de samme høyttalerne i JFS's lille rom, for da rykket det litt mindre i "kredittkort uten reell dekning"-armen når det gjaldt disse Usher-høyttalerne.

Men jeg skal ikke gi all æren til høyttalerne. Jeg er sikker på at kombinasjonen av Kora og Usher ga det lille ekstra som skulle til for å imponere stort.

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Kora 150SB er en tidligere versjon ja, og er egentlig en helt annen forsterker. Både den gamle og den nye forsterkeren er 150w i 4 ohm, og Kora har derfor beholdt den delen av betegnelsen også på den nye Kora integrerte.

Forøvrig er jeg særdeles glad for å ha bidratt til at folk har fått fine musikk og lytteopplevelser på Hortenmessen. Takker alle som var innom meg på Privaten, og er veldig glad for de gode tilbakemeldingene :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Designeren skrev:
Kora 150SB er en tidligere versjon ja, og er egentlig en helt annen forsterker. Både den gamle og den nye forsterkeren er 150w i 4 ohm, og Kora har derfor beholdt den delen av betegnelsen også på den nye Kora integrerte.

Forøvrig er jeg særdeles glad for å ha bidratt til at folk har fått fine musikk og lytteopplevelser på Hortenmessen. Takker alle som var innom meg på Privaten, og er veldig glad for de gode tilbakemeldingene :)
Hei du... c",) var kjempekoselig å få gleden av å hilse på deg... & din yndige frue igjen...... & ikke minst nyte oppsettet ditt som definitivt formidlet musikken på 1 meeeget overbevisende måte...... :D & er absolutt enig i at du hadde 1 av messens aller beste oppsett... til 1 overkommelig pris...... ;D var forøvrig kjempe artig å høre at det spilte veldig likt mitt eget anlegg... selv om det kun er kablene som er like...... ;D

Mvh...... c",)

Topp Bunn