Kopper i bomull?

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Hva menes det om kopper i bomull? Er det vel så greit som med sølv, eller vil oksidering være ett problem? Er Jupiters løsning grei nok eller vil man ha bedre material? Skeptikere er jeg lei :p (jeg mener faktisk det er dere som er på den religiøse siden av debatten) så det så. Men når det er sagt så er vel selv skeptikerne enig i at bomull har noe for seg.

Lurer altså på å teste ut kopper i bomull som signal og høyttaler kabling.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.537
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
kommer til å irre som F! og i motsetning til sølvoksyd, leder ikke irret kobber ¨særlig bra og fører til forvrengning
må i så fall "forsegles" med feks linolje...
men hvorfor bruke en dårligere leder som er mere kompleks å implementere? eneste jeg kan komme på er pris.....
mvh
Leif

• Liker
Reaksjoner: HCS

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Her blir det sikkert diskusjon, men du kan lese litt om denne:

DOXA - PRODUCTS - CABLES - INTERCONNECT

Den eneste kobber kabelen som står igjen i mitt anlegg (mange har kommet og gått) er en tidlig versjon av en Doxa kobber RCA kabel. Andre kobber kabler jeg har testet blir litt "loudness - preget", men det finnes sikkert mange gode erfaringer der ute også.

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
kopper lyder annerledes enn sølv så jeg er nysgjerrig på lyden, kanskje linolje vil fungere

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
902
Torget vurderinger
35
Her blir det sikkert diskusjon, men du kan lese litt om denne:

DOXA - PRODUCTS - CABLES - INTERCONNECT

Den eneste kobber kabelen som står igjen i mitt anlegg (mange har kommet og gått) er en tidlig versjon av en Doxa kobber RCA kabel. Andre kobber kabler jeg har testet blir litt "loudness - preget", men det finnes sikkert mange gode erfaringer der ute også.
"Model i-3 is the top interconnect from Doxa. Here you get an state of the art interconnect at surprising low cost. This cable is hand made by us inhouse. Special care has to be taken when using silver as conductor..."

"
Single Core pure grade copper with meticulously calculated dimension"

??

Ser ikke ut som Doxa helt vet selv om det er sølv- eller kobber-kabler..

mvh

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Tror det er kobber i de to rimeligste, mens den "beste" har sølv.
Det er kobber i min.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
kobber passer om lyden fra anlegget er litt slank
Prøv og rapporter!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Forsølvet kobber. Det beste av de to. Ingen problemer.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Finn en stor ringkjerne trafo å ta av lakkisolert kabel, så slipper du irre problemer og stinkende linojle.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.537
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
den teflon isolerte de selger på Elfa låter piss
noen tilskriver det "crossover" distortion i overgangen mellom de ulike metallene idet signalet beveger seg ut mot periferien av kabelen med stigende frekvens...skinner effekt...
mvh
Leif

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
634
Rent teoretisk virker det optimalt, men lydmessig funker det etter min mening ikke veldig bra. Ser at mange mener at sølv låter "lyst". Rent, glødet sølv låter ikke lyst, men svært nøytralt og åpent. Tipper at utsagnet kommer av at man har hørt kabler med forsølvet kobber, og trodd at det har vært rent sølv.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
Skeptikere er jeg lei :p (jeg mener faktisk det er dere som er på den religiøse siden av debatten) så det så.
Da har du nok misforstått begrepene religiøsitet og skepsis littegrann. Religiøs tro er tro uten bevis, eller at man tror på ting som ikke lar seg bevise. En skeptiker derimot, er kjennetegnet ved at han/hun krever bevis for å tro på noe, altså at det man tror på er evidensbasert (også kjent som viten).

Jeg tror at jeg hører en reell forskjell når det lar seg bevise, i motsetning til visse som hører forskjeller på tja...et Youtube-klipp der hele poenget med klippet var at det ikke eksisterte noen forskjell, for eksempel.

Det var alt, bare fortsett.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg leste spørsmålet litt som at man leter etter en kopp (tekopp, kaffekopp) laget av bomull. Omtrent som heklede suppetallerkner av lin. Sikkert pent å se på, men ikke praktisk.

Hvis man har noen som er gode til å strikke så er det lett å lage seg kabelstrømper av nær sagt hvilket som helst garn. Og mange fine farger å velge mellom! :)

Skogrand Cables

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2013
Antall liker
3
Bomull er bra - ptfe er bedre da det er enklere å få lederne til å holde konsekvent avstand. Oksidering er ikke relevant så lenge du klarer å lage en kabel som ikke tilfører ny oksygen. Husk å puss lederne med stålull før du forsegler dem - puss samme vei, ikke frem og tilbake.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Bomull er bra - ptfe er bedre da det er enklere å få lederne til å holde konsekvent avstand. Oksidering er ikke relevant så lenge du klarer å lage en kabel som ikke tilfører ny oksygen. Husk å puss lederne med stålull før du forsegler dem - puss samme vei, ikke frem og tilbake.
Kan ikke små biter av stålull sette seg i lederen???
Har du prøvd fin rubbing egnet for stålrekker eller annet metal uten kjemikalier, altså ren "cut"?
Jeg spør fordi jeg planlegger å rubbe mine neste sølvkabler.

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
634
Hvis man absolutt må bruke stålull, er det i så fall "0000"-graden som gjelder. Så vidt jeg vet, er det den fineste graden.

Sist redigert:

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hvis man absolutt må bruke stålull, er det i så fall "0000"-graden som gjelder. Så vidt jeg vt, er det den fineste graden.
Whistler, du har jo testet mye gjennom lengre tid. Opplever du forbedringer ved pussing / finsliping av lederens overflate eller er vi langt inn i fantasy land her????

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
634
Hvis man absolutt må bruke stålull, er det i så fall "0000"-graden som gjelder. Så vidt jeg vt, er det den fineste graden.
Whistler, du har jo testet mye gjennom lengre tid. Opplever du forbedringer ved pussing / finsliping av lederens overflate eller er vi langt inn i fantasy land her????
Nå har jeg stort sett benyttet lakkisolerte sølvledere, så det har ikke vært noe problem.

Hvor mye forbedring man vil oppleve avhenger jo evt. av lederens tilstand når du får den fra produsent.
Har ikke gjort mange tester på dette foreløpig, men jo, som perfeksjonist jeg har trua på at en glatt og ren overflate er det optimale.;)
Skal teste ut en del forskjellige poléringsmetoder i forbindelse med kommende kabler dersom jeg ikke er fornøyd med produsentens poléring. Har registrert at Dulelund sitt flatsølv er ekstremet ruglete. (Antagelig fordi de ikke driver industriell fremstilling, men heller et avansert nivå av DIY uten tilgang til egnet maskineri.) Vil ikke tro at det er optimalt.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
2
Hvor for pakke koppper inn i bomull.? blir de lettere å drikke av da::)

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Antall liker
766
Sted
Danmark
Fordi man skal have en isolering, og bomuld , silke eller papir isolerer udmærket, papir er stadigvæk suverænt ved meget høje spændinger.
På gamle lamper osv kan man stadigvæk se bomuld, også på strygejerns-ledning ses det af og til kombineret med gummi, så det virker helt ok, og er samtidig godt for lyden.
Og ekstra godt hvis man gennemvæde det med linolie , det virker dæmpende på lederen og gør at statisk elektricitet ikke kan opbygges , og man for en bedre isolering..

Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Fordi man skal have en isolering, og bomuld , silke eller papir isolerer udmærket, papir er stadigvæk suverænt ved meget høje spændinger.
På gamle lamper osv kan man stadigvæk se bomuld, også på strygejerns-ledning ses det af og til kombineret med gummi, så det virker helt ok, og er samtidig godt for lyden.
Og ekstra godt hvis man gennemvæde det med linolie , det virker dæmpende på lederen og gør at statisk elektricitet ikke kan opbygges , og man for en bedre isolering..
Hei bommull på strykejernskabel er fordi att husmoren ikke skal svi hull på ledningen med det varme strykejern.:rolleyes:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.256
Sted
Ytterst i havgapet...
Bomull på strykejernsledning er for å minske friksjon slik at ledningen skal gli lett over kanten på bord eller brett, og stoffet som strykes, og ikke subbe eller dra med seg stoffetr, som gummi eller myk PVC ville gjort

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
2
Jepp, men la det være klart at skjortene påvirkes sterkt av kobberet i strykejernskabelen, draget på damene blir også klart dårliger med syntetetisk isolasjon på kabelen.

Topp Bunn