Jeg tar tilbakemeldingen johnny. Jeg ser imidlertid ingen saklige argumenter i ditt inlegg, kun en som lukker øynene for de åpenbare fakta ved å prøve å ikke forstå.
Forøvrig er ikke min argumentasjon bygget opp om hva min data-religion tilsier, den er bygget opp om hva som erfaringsmessig lønner seg i lengden.
Den var fin den linken din:
http://ipod1.no/artikkel/2767/test-iphone-3g
Den demonstrerte utmerket poenget mitt ved at de ikke en gang klarer å få til et vettugt produkt på forsøk nr to heller, selv om dette forsøket er betydelig bedre enn den første utgaven av iphone. Det er helt tydelig at Apple er på nyfødt stadiet når det gjelder mobiltelefoner.
Jeg holdt på å le meg ihjel når jeg så at den ikke en gang støttet MMS. Til og med min gamle Nokia med 16-fargers skjerm (eller var det 4, husker ikke) støttet dette. Men jeg skjønner jo at MMS bare er en dusteting som ingen bruker. Rart de ikke utelot SMS også.
Forøvrig er jo en test av iphone utført av en apple-fanboy side relativt ubrukelig, selv om testen var relativt ærlig.
"All synkronisering må skjer via iTunes og det er foreløpig ikke mulig å bruke noen annen programvare til å synkronisere iPhone." <--- My point exactly!
"I våre øyne er en av de største fordelene med iPhone nettopp iTunes" <-- for alle som ikke liker itunes: grøss og gru!
"Første generasjons iPhonen fikk kritikk på dårlig lydkvalitet og Apple har nå definitivt forbedret dette. Lyden er vesentlig klarere og talekvaliteten er forbedret. Det høres ikke lengre ut som vår samtalepartner prater gjennom en sokk, noe det ofte kunne gjøre med den første iPhonen. Vi kan nå ikke høre noe vesentlig forskjell mellom iPhonenes talekvalitet og konkurrerende telefoner, noe som er positivt."
Logisk at de sliter med lydkvaliteten på en telefon som er laget som en slags ipod erstatter - selv om lyden via ørepropper var grei.
De andre funksjonene er jo ikke så mye å skryte av:
"Kameraet som sitter i Apples iPhone 3G er minimalt større enn første generasjons iPhone, men kameraet har fortsatt bare 2,0 megapiksler og er langt ifra siste skrik. Til forskjell fra den forrige versjonen har Apple senket kameraet en milimeter eller to inn i designet, noe som gjør kameraet en smule mer beskyttet enn tidligere. Apple har fortsatt ikke noe kamera på forsiden av telefonen og iPhone 3G tilbyr dermed heller ikke videosamtaler som mange andre 3G-telefoner gjør.
Bildene mangler kontraster og er generelt av lav kvalitet."
"Selvsagt er ingenting perfekt og Apple har fortsatt gjort en del merkelige valg som vi ikke helt forstår. Hvorfor kan vi fortsatt ikke videresende meldinger? Hvor har det blitt av copy/paste? Hvorfor går det ikke å skrive mail i liggende modus? Hvorfor er det ikke mulig med trådløssynkronisering? Hvorfor kan vi ikke sende og motta kontakter over Bluetooth? Alt dette kan heldigvis endres via programvare." <-- haha, ikke skrive mail i liggende modus faktisk. Den var ny!
"Noe som derimot ikke kan endres via programvare er batteriet og kameraet. Apple har valgt å inkludere et svakere batteri enn i den tidligere iPhonen og dette kombinert med 3G og GPS gjør at telefonen har kortere batterilevetid. Vi må stort sett lade telefonen hver eneste dag og bruker vi 3G og GPS flittig har batteriet raskt gått tom."
Ja den nye iphone var virkelig en suksess!
Men konklusjonen kommer vel egentlig her:
"Oppdateringen handler ikke om 3G, GPS, megapiksler eller gigabyte. Oppdateringen Apple har levert i form av iPhone 3G handler om programvare, og hvordan denne programvaren vil utvikle iPhonen fra å bare være en hvilken som helst telefon til å bli en plattform for vårt mobile liv. Apple ønsker å redefinerer hva en mobiltelefon skal være og de gjør de faktisk veldig godt. Vi har brukt iPhone i over ett år og vi går aldri tilbake til en "vanlig" mobiltelefon igjen. Det handler ikke lengre om megapiksler og lagringskapasitet, det handler om brukervennlighet og programvare."
Her sier til og med fanboysene at de glatt ignorerer alle mangler fordi de prioriterer brukervennlighet og programvare (er ikke med på denne siden programvaren begrenser seg til apples egne programmer i alle ledd). Altså helt andre prioriteringer, noe jeg er fullstendig inneforstått med. Men kom ikke her å si at produktet selges fordi det er bra! De har kun prioritert det de trenger for å selge! Det vil si GUI og det brukeren faktisk ser - noe som lurer de fleste.
Og ja jeg tok den! Et intelligent knivstikk i siden. Slike ting gjør diskusjonen mer underholdende ;D
Men spisebordet står forøvrig der fremdeles...