Konserter - Europa rundt

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Antall liker
10
La oss si at man har lyst til å reise ut i Europa på weekend-/ferieturer i noen år for å besøke de mest inspirerende konsertene og festivalene innen klassisk musikk og opera. Hvor skal man så reise for å oppleve land, natur, kultur og musikk i skjønn forening? Noen idéer har jeg, men jeg er spent på å høre om alle mulighetene. Noen med erfaringer eller kjennskap?

N

nb

Gjest
friedman skrev:
La oss si at man har lyst til å reise ut i Europa på weekend-/ferieturer i noen år for å besøke de mest inspirerende konsertene og festivalene innen klassisk musikk og opera. Hvor skal man så reise for å oppleve land, natur, kultur og musikk i skjønn forening? Noen idéer har jeg, men jeg er spent på å høre om alle mulighetene. Noen med erfaringer eller egne planer?
Skal du ha natur, skyhøyt kunsterisk nivå og intim setting er Verbier festival en het kandidat. I skistedet Verbier i de sveitsiske alpene.

http://www.verbierfestival.com/

N

nb

Gjest
Det bildet der yter ikke Verbier rettferdighet for å si det slik - det er et virkelig flott sted omkranset av høye fjell (det er et av verdens absolutt beste skisteder for off-piste-kjøring).

Nei, jeg var dessverre bortreist fra Sveits under festivalen da jeg studerte der. Jeg mener å ha lest at det er ganske vanskelig å få billetter, men det er jo lov å prøve seg. Det er en av de festivalene hvor artister kommer og spiller en type konserter de sjelden gjør, den har visstnok ekstremt høy cred blant verdens ledende utøvere og det er noe med settingen og atomsfæren som gjør det helt spesielt. Det er jo bare å se på programmet, det er mange store navn der.

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Antall liker
10
Synes bildet var flott jeg, men jeg er generelt svak for den type landskap og beboelse:D Det er mange store navn der, uten tvil... Kissin, Argerich, von Otter, Grimaud, Kremer og mange flere.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Fruen er fra Polen og vi kunne tenke oss en festival eller lignende med vekt på Chopin og topp-pianister. Men det virker som om Chopin-året forbigås i stillhet på konsertfronten. I Oslo er det jo aldri noen kjente pianister som kommer (Pollini, Argerich, Moravec, Zimmerman, Sokolov etc.) hvis man ser bort fra vår egen Andsnes. 1. til 31. august er det "Chopin and his Europe" i Warszawa og vi har planer om å få med oss en dag med Koroliov (som jeg aldri har hørt, men lest en del godt om) som fremfører noen Mazurkaer og Impromptus + Bach. Men det er generelt mye mer symfoni-musikk (som jeg forsåvidt er mest glad i) og kammermusikk rundt om enn det er piano recitaler. Hva kommer dette av? Noen som kjenner til gode festivaler med mer vekt på pianomusikk og i år spesielt Chopin?

Topp Bunn