Konkurrent til Furutech panelene?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Ser helt like ut ja. Billigere enn FuruTech kanskje? Priser?

O

omholt

Gjest
Ser helt like ut ja. Billigere enn FuruTech kanskje? Priser?
Lurte også på prisen. Når Base-technology reklamerer for de under bransjenyheter, burde de også ha de på hjemmesiden. Skal sende de en mail.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Gidder du å PMe meg når du hører noe? Eller poste det her?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det er nok ikke de samme (type)
Bredde er oppgitt til 665mm
Furutech er 600 (605) mm
Ser også noe "smalere" ut på "endeveggen"

Mvh. KW

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hmmm... ligner voldsomt hvis man ser på bildet. Kanskje dette er den egentlige produsenten som FuruTech OEM renamer produktet fra?

Skal bli spennende å høre prisen.

O

omholt

Gjest
Har fått svar på svar fra Base-technology. Panelen kommer ikke i fra samme produsent. Prisen blir ca 3600 kr. for A/Revive RWL-2. Har også fått en beskrivelse hva som er forskjellen på A/Revive og Furutech, men venter med å poste det til jeg får tillatelse.

O

omholt

Gjest
Her er svaret jeg fikk fra Base-techology:

Furutech`s RWL-1  var originalt utviklet av Mr. Ishiguro i fra A/Revive

A/Revive spurte Furutech  om de kunne produsere panelene under A/Revive varenavn (OEM produksjon)

RWL-1 som ankom ifra Furutech var ikke den samme som Mr. Ishiguro i fra A/Revive  utviklet.

Forskjellig design og dårlig kvalitet, gjorde at A/Revive ikke kunne selge denne på det Japanske markedet.

A/Revive startet selv produksjon i Japan som RWL-2(den originale  som Mr. Ishiguro i fra A/Revive  utviklet)

Samtidig som Furutech staret produksjon av RWL-1 i Kina   som sitt varenavn, og uten A/Revive sin tillatelse.

Forskjeller mellom Furutech og A/Revive:

Front stoffet :

A/Revive bruker high-tech. silke, silke gjør lyden mere naturlig

Furutech bruker  kjemisk fiber som front stoff.  Silke er også sterkere enn kjemisk fiber.

Rammen :

A/Revive bruker ekte tre som ramme.

Furutech bruker  plastikk ramme

Overnevnte er en del av mail jeg fikk i fra LEBEN / A/Revive  den 7 mars 2007

Prisen bilir ca 3600 kr. for A/Revive  RWL-2

Furutech koster 3500 kr, men er i utgangspunktet ett billigere produkt.

Hilsen

Nordic Sound Design

Base Technology

Litt mer utdybende:

Furutech's RWL-1 was originally developped by Mr.Ishiguro of A/Revive
and asked Furutech to produce with A/Revive brand name(OEM production).

However, RWL-1 received from Furutech was not same as A/revive's
design and was very low quality(A/Revive could not sell it in Japan).
Therefore, A/Revive started to produce the same product in Japan as
a model No. RWL-2 with fully natual materials.

Meanwhile, Furutech started to produce RWL-1 in China with Furutech
brand name without acceptance by A/Revive.
This is the story.

Therefore, there are big difference of the quality between Furutech's
RWL-1 and A/Revive's RWL-3 as under:

The front cloth
---------------
The material is the world's first high-technology silk originally
produced for A/Revive in order to make the sound more natural.
They gave silkworms a special food that mixed Tolmarin, then
produced a quite new silk containing Tolmarin from the beginning.
(This silk costs about 30 times more than normal pure silk)

Furutech is using a chemical fiber for the front cloth.
Besides, the front silk is much thicker and stronger than chemical
cloth of RWL-1.

The frame
----------
Natural wood is used for more natural sounding and better matching
for interior.
Furutech is using a plastic for the frame.

The construction
----------------
Although the design of inside acoustic system is same, the materials
used for the construction is quite different.
The density and the specific gravity of foam materials used for RWL-2
are much higher than RWL-1.

For your information, there was the same story for A/Revive's power
distributor RTP-6evolution and Furutech's RTP-6E:
http://www.furutech.com/produ_2.asp?ProdNo=124

The out-looking is very similar, however, the chassis of Furutech
RTP-6E is made by cast metal in China, while A/Revive's chassis was
cut out from the mass of Duralumine.

Furutech is producing similar products as other Japanese manufacturers
(such as A/Revive, Oyaide, Audio Replas, etc), however, almost of
Furutech products are made in China or Taiwan(As Furutech is a company
based in Taiwan).

If you compare actual products, the difference is very clear.

Best regards.
Yoshi Hontani, Managing Director

K

kbwh

Gjest
Lyden er altså avhengig av silkeormenes kosthold. Artig!

O

omholt

Gjest
Lyden er altså avhengig av silkeormenes kosthold. Artig!
Ja, den var fin  :)

Jeg har mine tvil om de fungerer bedre enn Furutech. Bare så utrolig synd (og skam) at slike produkter koster så mye. Produksjonskostanden er sikkert lav og fortjenesten enorm. Problemet for oss forbukere er det ikke finnes så mange alternativer hvor både design, plasseringsvennlighet og god effekt kombineres. Auralex sine produkter ser jo ikke ut i måneskinn.

Det som er rart her er at acoustic-revive skriver følgende på siden om RWL-2:
"Most of domestic and overseas diffusion room tuning were very expensive. RWL-2 is reasonable price, even though RWL-2 uses expensive natural material."

Kan ikke akkurat si at en pris på ca. 3600 kr er en "reasonable price". Spørmålet er om mellomleddet tar stor fortjeneste.

K

kbwh

Gjest
Diffusorabsorbentene fra Yter (Sf-Serblins nye venture) koster det doble. Det er jo utviklingskostnader her. En annen sak er at de gjør noe med lyden. For 12-14000 får man mye mer ROI enn for tilsvarende i elektronikk vil jeg mene.

O

omholt

Gjest
Diffusorabsorbentene fra Yter (Sf-Serblins nye venture) koster det doble. Det er jo utviklingskostnader her. En annen sak er at de gjør noe med lyden. For 12-14000 får man mye mer ROI enn for tilsvarende i elektronikk vil jeg mene.
Litt av en pris! Jeg ble litt mobbet her i går av kompiser da de spurte hvor mye Furutech panelene kostet (har 6 stk). Men det er ingen tvil om at det gjør noe med lyden, og jeg kunne ikke fått sammme oppgradering ved å kjøpe dyrere elektronikk. Har du prøvd Furutech panelene Valentino? Hva står ROI for?

K

kbwh

Gjest
Unnskyld! Return Of Investment. Ytelse per krone om du vil.

Jeg synes Furutech er for dyrt... Rockwool- og Glavaprodukter på meg.

Her er et bilde av Yter Flexum. Prisen skal være EUR1600 per par:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.353
Torget vurderinger
28
Ville ikke sånn uten videre gått for mengder av absorbenter i stedet for diffusorer Valentino. Det er vesentlig forskjell på hva disse gjør med lyden.

K

kbwh

Gjest
Definitivt, Fosse. Jeg vil punktdrepe førsterefleksjonene, så diffusere resten etter nødvendighet.

O

omholt

Gjest
Definitivt, Fosse. Jeg vil punktdrepe førsterefleksjonene, så diffusere resten etter nødvendighet.
Skulle likt å vite litt mer om dette. Når du snakker om å punktdrepe førsterefleksjonene, så gjør du dette med rockwool akustikk plater? Skal du diffusere etter det, legger du diffusorene oppå de andre?
Er ikke faren med å bare å punktdrepe at det blir dødt og at man mister et frekvensområde?

Har prøvd å henge opp noen tepper, og selv om det tok hard diskant likte jeg ikke helt hva det gjorde.
Kunsten må være å finne en løsning som fungerer uten at man mister deler av frekvensområde. Spennende felt dette, i motsetning til kabler. ;D

K

kbwh

Gjest
Jeg setter Rockwoolplatene (120x60x10cm absorberer 90% helt ned til 250Hz) i punktene på vegger og tak der jeg kan se høyttalerne via et speil på veggen/i taket (er dette forståelig?). Det som skjer da er at lytterommet i lytteposisjonen akustisk blir vært mye større. Eventuelle ekstra diffusorer vil jeg da ikke plassere over/foran Rockwoolplatene, men andre steder hvor en hard flate skaper refleksjonsproblemer.

Man mister altså ikke et frekvensområde på dette viset, men minimerer effektivt lytterommets innvirkning på lyden fra stereoen.

(Du burde få tak i Master Handbook of Acoustics. Alt jeg har lært står der. Amazon har den.)

O

omholt

Gjest
Jeg setter Rockwoolplatene (120x60x10cm absorberer 90% helt ned til 250Hz) i punktene på vegger og tak der jeg kan se høyttalerne via et speil på veggen/i taket (er dette forståelig?). Det som skjer da er at lytterommet i lytteposisjonen akustisk blir vært mye større. Eventuelle ekstra diffusorer vil jeg da ikke plassere over/foran Rockwoolplatene, men andre steder hvor en hard flate skaper refleksjonsproblemer.

Man mister altså ikke et frekvensområde på dette viset, men minimerer effektivt lytterommets innvirkning på lyden fra stereoen.

(Du burde få tak i Master Handbook of Acoustics. Alt jeg har lært står der. Amazon har den.)
Det er fult forståelig. Kjenner til speilmetoden. Det jeg lurte på var om man kunne legge diffusorer oppå absorbenter (akustikk plater). Som du ser på bildene, har jeg jobbet litt med førsterefleksjonene (ikke finplassert med speil etter litt flytting av høyttalerne).

Det hvite som henger i skråtaket er et tynt ullteppe. Usikker på om jeg liker effekten av det.

Men jeg er ikke i mål enda. Har 2 stk. Furutech paneler igjen som jeg har planer om å plassere i taket, en i skråtaket på venstre side og en i taket over høyre høyttaler. Håper jeg kommer i mål med dette, men det er mulig jeg også trenger noe som absorberer mer. Sliter litt mer lys/skarp lyd som jeg tror er diskanten. Derfor lurte jeg på om jeg f.eks kunne hatt noen akustikk plater og diffursorer (Furutech) utenpå. Men vi for se etter de siste panelene er plassert. Rommet er L-formet og mye av bassen forsvinner med plasseringen jeg har. Det kan også være årsak til at lydbildet tipper for mye mot det lyse. Pop er det verste.

Master Handbook of Acoustics kan være aktuel, men ser for meg at det er et vanskelig tema å lese på engelsk.

K

kbwh

Gjest
Jeg mener altså at diffusorer godt kan brukes på sekundærrefleksjoner.
Det er vel slik at disse B&Wene sprer ganske godt i toppen, slik at man får relativt mye diskantenergi i rommet. Har du mulighet til å måle frekvensgangen i lytteposisjonen? Da kunne du jo se om du har bredbåndede avvik. Det er i oktaven 2-400Hz trøkket er. Mange hifihøyttalere synder i dette området.

O

omholt

Gjest
Jeg mener altså at diffusorer godt kan brukes på sekundærrefleksjoner.
Det er vel slik at disse B&Wene sprer ganske godt i toppen, slik at man får relativt mye diskantenergi i rommet. Har du mulighet til å måle frekvensgangen i lytteposisjonen? Da kunne du jo se om du har bredbåndede avvik. Det er i oktaven 2-400Hz trøkket er. Mange hifihøyttalere synder i dette området.
Ja, B&Wene har rundstrålende diskant. Har ikke mulighet til å måle nå, men jeg har planer når økonomien tillater det å kjøpe måleutstyr.

Hva betyr bredbåndede avvik? Et stort frekvensområde med avvik? Man lærer stadig noe nytt ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.353
Torget vurderinger
28
Å sette diffusorer utenpå absorbenter blir vel litt pussig? Hvis den diffuserer så reflekterer den kaotisk. Da blir det lite å aborbere. Det som måtte slippe inn i diffusoren er jo på sett og vis allerede absorbert? Det er mulig du vil kunne øke absorpsjonsgraden noe, men dette virker gi lite mervirkning.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Har fått svar på svar fra Base-technology. Panelen kommer ikke i fra samme produsent. Prisen blir ca 3600 kr. for A/Revive  RWL-2. Har også fått en beskrivelse hva som er forskjellen på A/Revive og Furutech, men venter med å poste det til jeg får tillatelse.
Har du webadressen til base?

O

omholt

Gjest
Det er i hvert fall ingen ting å si på prisen fra Base Technology. Jeg undersøkte med en butikk i USA og med en i Finland. Butikken i USA hadde en listepris på over 5000 NOK, mens den i Finland skulle ta ca. 3900 kr.

At bredden og høyden på RWL-2 er større enn Furutech panelene kan være positivt. Dybden er derimot større på Furutechene.

Topp Bunn