Kongress 2 Radio

Proppy

Fersking
Ble medlem
07.05.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Hei.
Håper jeg kanskje kan få litt hjelp her. Har en gammel kongress 2 radio kabinett. Har lyst til og bygge dette om så en kan koble dette om så jeg kan få lyden fra tven på dette. Noen som har noe kunnskap om dette og gjerne hva jeg bør se etter for og få dette til.
Bilde er for noen år siden men alt fungerer fremdeles.
FB_IMG_1528527856553.jpg
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
720
Sted
Bodø
Burde ikke være noe behov for å bygge den om.
Et alternativ er å koble til TV'n der platespilleren skal være tilkoblet.
Da trenger du bare en kabel mellom TV'n og Philipsen.
Ellers så kan du koble en FM-sender til lydutgangen på TV'n,
og så bruke FM radiodelen på Philipsen til å motta lyden fra TV'n.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.327
Antall liker
2.561
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Platespillerinngangen er Riiakorrigert ville ikke koblet til den inngangen.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Platespillerinngangen er Riiakorrigert ville ikke koblet til den inngangen.
Det tviler jeg veldig sterkt på, det var ikke vanlig på den tiden. Det er jo bare å prøve, det verste som skjer ar at lyden blir dårlig. Hvis det er en egen båndopptakerinngang kan i allefall den brukes.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
720
Sted
Bodø
Det er ikke RIIA på disse inngangene, de er også for keramisk pickup så nivået burde være ok og.
Bare å prøve :)
 

Proppy

Fersking
Ble medlem
07.05.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Okey, men vet jeg burde bytte en høytaler når det bare er en som fungerer og sikkert noe kabler inni der som kanskje burde vært bytta. Noen som har noen forslag til hvor en kan kjøpe værtfall kabler til dette og hva en burde se etter om høytaler burde vært bytta. Ikke åpnet opp for og se innvendig i den.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
720
Sted
Bodø
Det er nok noen kondensatorer i den som burde byttes om du tenker å fortsette å bruke den.
Ut over det, så er det bare og åpne den og sjekk hvordan det ser ut.
Du kan sikkert komme tilbake hit med bilder av den og spørre om råd.
Bare husk at inne i slike radioer, så har du spenninger på 250 til 350 volt på rør og andre komponenter,
så vær obs på hva du gjør, og gjør det etter at radioen har vært strømløs en god stund.
 

Proppy

Fersking
Ble medlem
07.05.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Takk for tips. Det skal jeg huske. Har ikke hatt strøm på denne på vel en mnd eller værtfall da den sist var koblet i noe stikk kontakt 🙂 noe erfaring fra svakstrømskomponenter fra før og noe sterkstrøm men ikke nok til at jeg kan kalle meg sakkyndige på dette området
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Okey, men vet jeg burde bytte en høytaler når det bare er en som fungerer og sikkert noe kabler inni der som kanskje burde vært bytta. Noen som har noen forslag til hvor en kan kjøpe værtfall kabler til dette og hva en burde se etter om høytaler burde vært bytta. Ikke åpnet opp for og se innvendig i den.
En ting som er verdt å merke seg med Philips og høyttalere: I mange rørbasete Philips-apparater ble det brukt transformatorløse utgangstrinn og høyttalere med veldig høy impedans, rundt 800-1000 ohm om jeg ikke husker helt feil. Det ble gjort delvis for å spare kostnader, delvis for å oppnå bedre lyd. Høyttalerne kan altså ikke uten videre erstattes med en vanlig lavimpedanshøyttaler. Mange ganger var også forsterkeren og høyttalerne spesielt matchet til hverandre, så en høyttaler av annet fabrikat vil ikke gi spesielt god lyd. Det er ikke spesielt sjeldent eller verdifullt det kabinettet, så jeg ville heller fulgt med på Finn og sett om det var mulig å få tak i et deleapparat hvis noe er ødelagt.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
720
Sted
Bodø
Ifølge skjema for radioen (som er tilgjengelig her) så har denne en "tradisjonell" utgang.
Eller rettere sagt 2, for det er ekte stereo forsterker, med 2 stk. EL84 rør med hver sine trafoer.
Noe annet som kommer frem av skjema er at det er 2 høyttalere pr. side,
så det burde være lyd i en av de i alle fall.
Jeg ville ohm'et de trafoene først. Er du heldig så er de ok, for hvis ikke så har du et problem.
Er trafoer ok, så kan du mistenke rørene.
Det er som sagt 2 stk. EL84 og i tillegg 2 stk. ECC83 (de er forforsterker trinnet).
Du kan jo prøve og kryssbytte de og se om feilen da flytter seg til andre siden.
Er du heldig, så er det bare dårlig kontakt i rør-soklene. :)
 
Topp Bunn