Konfigurering av laptop som fjernkontroll over pc over trådløst nett

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Hvordan gjøres dette?

Tenker på en av de bittesmå ASUS maskinene.

McLaren

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Spørs på operativ system
Hvis du har XP profesional på verts maskin så går du inn på kontrollpanel/system og velger fane "remote" her krysser du av for å tillate andre å kobble seg til.
Du må vite ip adressen på vertsmaskinen.
Kjenner ikke Vista og hvilken versjon du må ha der for å ha tilgang til remote desktop.

På klienten trenger du kun en eller annen versjon av windows der går du inn på Start/all programs/accessories/ velger connect to office desktop

her skriver du inn ip adressen til vertsmaskin og brukernavn/passord

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.230
Torget vurderinger
1
Det enkleste er kanskje å bruke skvisboks og skvissenter som kan fjernstyres med en WEB-leser (IE, Opera, Firefox, Safari etc), men det er kanskje litt på siden av det du ønsker å oppnå.

mvh
KJ

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg har tenkt litt på squeeze men det blir forliten skjerm til ogbla rundt i alle albumene.

Det er bedre da med en liten laptop når det er flere tusen plater på disken, hvorav mange av disse har man aldri hørt.

Jeg overtar nok en liten Asus laptop vi har liggende på kontoret tenker jeg.

Maskinen jeg har bestilit kommer nok engang neste uke, så da blir julekvelden;-)

McLaren

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
Jeg har tenkt litt på squeeze men det blir forliten skjerm til ogbla rundt i alle albumene.

Det er bedre da med en liten laptop når det er flere tusen plater på disken, hvorav mange av disse har man aldri hørt.

Jeg overtar nok en liten Asus laptop vi har liggende på kontoret tenker jeg.

Maskinen jeg har bestilit kommer nok engang neste uke, så da blir julekvelden;-)

McLaren
Derfor kan du bruke laptoppen som en "fjernkontroll" til Squeezboxen.
Da kobbler du deg opp via nettleseren og jobber rett i squeezcenter, det blir som å bruke en hvilken som helst annet avspillingsprogram.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
okay. Så jeg må uansett skaffe meg en squeeze boks?

Mclaren

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
okay. Så jeg må uansett skaffe meg en squeeze boks?

Mclaren
Nei du må ikke, men hvis du bare har tenkt å spille av musik uten aktiv deling e.l så er det den klart enkleste måten å gjøre det på.
Har prøvd begge deler selv og endte opp med å bruke Squeezbox.
Det er enkelt brukervennlig og "fail safe" d.v.s at små barnehender eller ukyndige koner kan verken slette eller endre på noe som helst. Musikken ligger trygt forvart fra ukyndige brukere ::)

Men hvis du har andre planer med oppsettet ditt og ikke vil gå den veien. Så klarer du deg med det du har bestilt.
KJ mente nok at det ville være enklere for deg å velge denne løsningen, og jeg er enig med han i det.
Du sparer deg for et lydkort+en ekstra psu, så prismessig vil det ikke være noen stor forskjell.
I tillegg kan du jo enkelt bygge ut med flere soner og det er trådløst(men kan kables hvis du foretrekker)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.230
Torget vurderinger
1
Come to think of it ... Et litt annet forslag til fjernkontroll i mere hendige formater (enn en liten laptop) kan være Apple iTuch eller Sony PSP - begge deler støtter etter det jeg forstår trådløse nettverk og har web-leser. EDIT dvs først og fremst som fjernkontroll til skvisboks o.l. Jeg har dog ikke noe særlig erfaring med noen av dem.

mvh
KJ

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Come to think of it ... Et litt annet forslag til fjernkontroll i mere hendige formater (enn en liten laptop) kan være Apple iTuch eller Sony PSP - begge deler støtter etter det jeg forstår trådløse nettverk og har web-leser. EDIT dvs først og fremst som fjernkontroll til skvisboks o.l. Jeg har dog ikke noe særlig erfaring med noen av dem.

mvh
KJ
Vil ihvertfall fraråde PSP da denne ikke har touchscreen og dermed er klønete å bruke, ipod kan gå, men det er mye enklere å bare bruke Logitech sin egen fjernkontroll. Skjermene på PSP og iPod blir for liten hvis du skal gå via web browseren.
Ipeng er en bedre løsning i det tilfelle, men som sagt Logitec sin remote står imo ikke tilbake for iPod løsningen.
En annen fordel med Logitec controlleren er at denne kan brukes som en bærbar spiller, bare plugg inn ørepropper og du kan høre musikk hvis du feks klipper plenen eller noen PC høytalere og du kan sitte i hagen og spille dine favoritt album eller nett radio 8)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Tenkte du å bruke laptopen som fjernkontroll til hele anlegget eller bare til en skvisboks?

Hvis du skal bruke til hele anlegget finnes det jo noen IR-sendere med bluetooth grensesnitt, som kan brukes til oppgaven. Evt så skal det vel gå an å "hacke" en Logitech Harmony (for den ene utgaven har da bluetooth, har den ikke?), mener jeg hørte om noen som gjorde dette. :)

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
356
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Dette er noe jeg har vurdert selv. Har transporter men savner en litt større skjerm når jeg skal lete etter musikken. Prøvde i helgen å koble meg til (fjernstyre)squeezecenter som er innebygd i nas disken min. Men kanskje har jeg feil oppsett, for jeg syntes at det var temmelig tungvint/tregt å navigere seg frem og tilbake. Vet at en også kan legge inn itunes på nasdisken, men da må jeg forandre på filene.
Men det begynner å friste litt å prøve dette. Da hadde en vel fått det samme utseendet som itunes på en vanlig pc. Og da får en vel opp mere info om artistene enn det som kommer opp i squeezecenter.
Eller tar jeg feil her?

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Pengvim skrev:
Tenkte du å bruke laptopen som fjernkontroll til hele anlegget eller bare til en skvisboks?

Hvis du skal bruke til hele anlegget finnes det jo noen IR-sendere med bluetooth grensesnitt, som kan brukes til oppgaven. Evt så skal det vel gå an å "hacke" en Logitech Harmony (for den ene utgaven har da bluetooth, har den ikke?), mener jeg hørte om noen som gjorde dette. :)
Har ikke bluetooth, men z-wave.
Disse koster fort 2500 ,- (Harmony 895) da kan du likegodt kjøpe en Asus EEE 8.9" de er små og nette.
Da kan du i tilleg jobbe på serveren hvis du feks skal organisere musikken, endre tag's o.l det er mye mer funksjonelt. Alternativt kan du jo bruke en touchscreen som denne http://www.origenae.co.kr/en/panel_t12.htm den har integrert usb hub hvis du trenger å koble til eks. tastatur. inntil 15 m fra PC.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.261
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Grubler endel på en løsning selv men har ikke kommet helt i mål. Har en nesten lydløs ShuttlePC jeg kan tenke meg å sette et gromt lydkort i, men har ikke funnet løsning for styring. Ønsker ikke ha svær skjerm opp i fjeset, PC'n kommer også til å stå et stykke unna anlegget. Fant en tøff men dyr løsning, en 12" skjerm som koster 13000 som man kan ha på fanget evt foran seg på bordet hvor man styrer hele moroa. Det geniale er "breakoutkabelen" som gjør at man har kun en kabel opp til skjermen! Husk her skal det inn bildesignal, mus og tastatur og power.

http://www.wacom.eu/index2.asp?lang=en&pid=96

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Det jeg trenger er en liten laptop for og få op skjermbildet på disken som står i eget rom. dette henter jeg via trådløst nett, eller ett raskere kablet, kablet er ikke noe problem ettersom kabel ikke vil ligge i veien for noe og ligge i røranlegg i gulvet.

Jeg spiller av musikken via iTunes.

Jeg er lite bevandret innen for Sqeezeboks verdnen, men tusenvis av album lagt inn i iTunes som Applelossless fungerer kanskje best på iTunes.

Kan SB spille av LossLess?

Ipod/fjernkontroll/PSP blir alt forlite og kan ikke brukes til og få god nok oversikt over såp0ass mye musikk som jeg kommer til og ha liggende på maskinen min.

Jeg har en løsning klar, men jeg har ikke handler inn denne lile laptop'en enda. Tiden nå brukes til og legge musikk inn på maskinen min.

McLaren

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Squeezboks trives best med lossless ;D

Det er flere veier å gå, personlig så synes jeg Squeezbox er den enkleste og mest hensiktsmessige for meg og kan f.eks kjøres med rom korreksjon og kontrolleres v.h.a en laptop hvis det er et sterkt ønske.Ellers så har jo Linn sine DS spillere.
Fordelen med PC er at du har flere valg med tanke på f.eks. aktiv deling.
Styring av PC tror jeg du gjør enklest med en laptop og remote desktop. Da vil du få skjermbilde fra serveren opp på laptop, og det vil i realiteten være som om du jobber på denne.
En annen løsning er f.eks Originae sin touchscreen som også har USB tilkobling for feks tastatur. Har bestilt et nå, det koster 850$ og 110$ for tilleggs kabel. For bruk til Mediacenter PC og avspilling av video, har ikke prøvd den enda så jeg vet ikke hvor godt den fungere, men i utgangspunktet ser den genial ut.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.261
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
Det jeg trenger er en liten laptop for og få op skjermbildet på disken som står i eget rom. dette henter jeg via trådløst nett, eller ett raskere kablet, kablet er ikke noe problem ettersom kabel ikke vil ligge i veien for noe og ligge i røranlegg i gulvet.

Jeg spiller av musikken via iTunes.

Jeg er lite bevandret innen for Sqeezeboks verdnen, men tusenvis av album lagt inn i iTunes som Applelossless fungerer kanskje best på iTunes.

Kan SB spille av LossLess?

Ipod/fjernkontroll/PSP blir alt forlite og kan ikke brukes til og få god nok oversikt over såp0ass mye musikk som jeg kommer til og ha liggende på maskinen min.

Jeg har en løsning klar, men jeg har ikke handler inn denne lile laptop'en enda. Tiden nå brukes til og legge musikk inn på maskinen min.

McLaren
Da er nok ikke Squeeze noe for deg, men den tablet-pc'n jeg linket til er genial, brett skjermen helt rundt slik at den blir "en enhet" og trykk rett på. Tror ikke jeg kommer til å trives med en tradisjonell laptop som avspiller, søker etter en større skjerm enn duet'ns uten taster i normal forstand, synes den wacom skjermen var fet, men for en pris a'gitt....

clvn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Veldig off-topic, men har selv lenge tenkt på å kjøpe en netbook med touchscreen, for å kjøre som fjernkontroll mot MPD (musikkavspillingsserver til linux) via et egenutviklet webgrensesnitt.

(Er bare en prøveversjon enda)

Netbooken jeg har sett meg ut er Touchbook fra Always Innovating, som har et avtagbart tastatur bl.a.

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.403
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
jeg fjernstyrer min musikkserver i kjellern via remote desktop og wireless lan fra min laptop i lytteposisjon
20 meter optisk usb-kabel til dac i stuen
begge har vista ultimate
virker stort sett stabilt og greit
mvh
Leif

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
LMC:

da har du det opplegget jeg har sett for meg selv.

Optisk USB?

Hva slags avspiller bruker du?

McLaren

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.403
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
McLaren skrev:
LMC:

da har du det opplegget jeg har sett for meg selv.

Optisk USB?

Hva slags avspiller bruker du?

McLaren
usb kan ikke levere varene over max 5m og da funker optisk usb perfekt; som en bonus får du et galvanisk skille mellom pc og anlegget
etter å ha prøvd foobar med diverse asio´r gikk jeg over til xxplayer for et par år siden og har ikke sett meg tilbake (lydmessig)
mvh
Leif

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Nå har jeg lagt inn musikken min som lossless på iTunes. kan jeg da bruke XXX player?

Kunne du lagt ut en link til en slik optisk usbkabel?

En slik vil jeg også ha.

McLaren

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
356
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
McLaren skrev:
Nå har jeg lagt inn musikken min som lossless på iTunes. kan jeg da bruke XXX player?

Kunne du lagt ut en link til en slik optisk usbkabel?

En slik vil jeg også ha.

McLaren
iTunes og http://www.xxhighend.nl/ trodde jeg var 2 helt forskjellige verdener.....

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
ok. ser ut til at det går.

Men når jeg installerer xxx player, så er det bare og hente inn alle album og så får jeg med alle tags og coverbilder?

Alle filer blir spilt av selv om de er av typen apple lossless?

McLaren

Topp Bunn