Kondensatorvalg

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Har ikke hatt lyst til å spørre om dette, da utdritingsfaktoren på dette forumet har vært rimelig høy til tider :-[. Nå ser det derimot ut som at enkle mennesker som meg selv slipper å bli tråkket på når de kommer med enkle, grunnleggende spørsmål.

Her kommer det:
Jeg skal oppgradere en forforsterker, en Mapletree Audio Ultra 4A. Konstruktøren selger ikke lenger oppgraderingskit, men har gitt meg verdier og navn på det jeg trenger.
Det er nå jeg blir nysgjerring, for delene er svært rimelige. Jeg er som sagt en enkel mann og er misledet i troen på at dyrt er bedre.
Vil det være bedre eller bare annerledes å kjøpe noen svinerå deler, f.eks Mundorf?
Jeg ser mange på forumet har gjordt dette med utstyr og skryter fælt. Jeg er imidlertid ikke overbevist om at det lønner seg å fravike fra konstruktørenes plan.

Spørsmål 2:
Verdiene på de anbefalte delene tilsier f.eks 0.1uf/450V. Hva angir de 450V? Kan jeg bruke andre verdier?

Takker for opplysende svar.

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
1
Å bytte kondensatorer kan være et tvegget sverd. Det kommer mye an på hvilken funksjon kondensatorene har i kretsen. Elektrolyttkondiser i signalveien kan generelt sett byttes til bedre typer, mens bytte av f.eks avkoblingskondensatorer kan gjøre vondt verre. Om det dreier seg om kondensatorer i signalveien ville jeg generelt vært litt skeptisk å automatisk bytte til enkelte såkalte store "audiofile" typer da disse som regel har dårligere data for ESR og ESL. Er der kondensatorer i nettfiltreringen det er snakk om er det stort sett bare å bytte i veg. Jeg vet ikke hvilken bagrunn du har, men kan hende kan du ha nytte av å lese følgende artikkel

http://www.sound.westhost.com/articles/capacitors.htm

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.384
Sted
'
Spørsmål 2:
Verdiene på de anbefalte delene tilsier f.eks 0.1uf/450V. Hva angir de 450V? Kan jeg bruke andre verdier?
450V angir hvor mye likespenning kondensatoren maksimum er beregnet for. I utgangspunket kan du bruke alle andre høyere verdier. Ulempen er at kondensatorer blir fysisk større når de skal motstå høyere spenning.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Hei.
Har ikke hatt lyst til å spørre om dette, da utdritingsfaktoren på dette forumet har vært rimelig høy til tider :-[. Nå ser det derimot ut som at enkle mennesker som meg selv slipper å bli tråkket på når de kommer med enkle, grunnleggende spørsmål.

Her kommer det:
Jeg skal oppgradere en forforsterker, en Mapletree Audio Ultra 4A. Konstruktøren selger ikke lenger oppgraderingskit, men har gitt meg verdier og navn på det jeg trenger.
Det er nå jeg blir nysgjerring, for delene er svært rimelige. Jeg er som sagt en enkel mann og er misledet i troen på at dyrt er bedre.
Vil det være bedre eller bare annerledes å kjøpe noen svinerå deler, f.eks Mundorf?
Jeg ser mange på forumet har gjordt dette med utstyr og skryter fælt. Jeg er imidlertid ikke overbevist om at det lønner seg å fravike fra konstruktørenes plan.

Spørsmål 2:

Takker for opplysende svar.
Hei,
Personlig har jeg ikke noen tro på de eksotiske greiene til Mundorf. Std. polypropylen kondensatorer (polypropper) er til mitt bruk mer enn gode nok. Slik jeg oppfatter div. rapporter om de lydmessige egenskaper til de mer eksotiske greiene så er det mer snakk om smak og behag, enn regelrett bedre ytelse. Som regel så skinner det igjennom at disse eksotiske greiene er mer «euforiske» en std. komponentene, noe jeg ikke prioriterer mht. subjektiv ytelse/opplevelse av husalteret (i motsetning til det samme for enkelte musikkutgivelser).

Ang. spec for kondiser 0,1µF angir kapasiteten i kondisen, 450V angir maksimal spenning over kondisen.

I hvilken grad du kan bruke andre verdier avhenger av kondisens funksjon og arbeidsbetingelser i den aktuelle kretsen. For koblingskondiser/avkoblingskondiser kan du alltid benytte større kapasiteter enn angitt, og i mange tilfeller kan du også benytte mindre kapasitetetr enn angitt, men de siste krever en vurdering av arbeidsbetingelsene når kondisen benyttes til lydsignaler, slik at den ikke endrer funksjon til å bli et høypass-filter som fjerner/demper basområdet.

Hvor vidt du kan benytte lavere spec. for maksimal spenning avhenger av de konkrete arbeidsbetingelsnee i kretsen (hvilke spenninger kondisen blir utsatt for), du kan alltid bruke kondiser som er spesifisert for høyere spenning enn angitt.

mvh
KJ

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
1
Hei,
Personlig har jeg ikke noen tro på de eksotiske greiene til Mundorf. Std. polypropylen kondensatorer (polypropper) er til mitt bruk mer enn gode nok. Slik jeg oppfatter div. rapporter om de lydmessige egenskaper til de mer eksotiske greiene så er det mer snakk om smak og behag, enn regelrett bedre ytelse. Som regel så skinner det igjennom at disse eksotiske greiene er mer «euforiske» en std. komponentene, noe jeg ikke prioriterer mht. subjektiv ytelse/opplevelse av husalteret (i motsetning til det samme for enkelte musikkutgivelser).

Ang. spec for kondiser 0,1µF angir kapasiteten i kondisen, 450V angir maksimal spenning over kondisen.

I hvilken grad du kan bruke andre verdier avhenger av kondisens funksjon og arbeidsbetingelser i den aktuelle kretsen. For koblingskondiser/avkoblingskondiser kan du alltid benytte større kapasiteter enn angitt, og i mange tilfeller kan du også benytte mindre kapasitetetr enn angitt, men de siste krever en vurdering av arbeidsbetingelsene når kondisen benyttes til lydsignaler, slik at den ikke endrer funksjon til å bli et høypass-filter som fjerner/demper basområdet.

Hvor vidt du kan benytte lavere spec. for maksimal spenning avhenger av de konkrete arbeidsbetingelsnee i kretsen (hvilke spenninger kondisen blir utsatt for), du kan alltid bruke kondiser som er spesifisert for høyere spenning enn angitt.

mvh
KJ
For avkoblingskondensatorer ville jeg absolutt tatt hensyn til ESL og ESR når jeg skulle byttet. Spesielt i digitale kretser , eller kretser beregnet for store båndbredder/høye frekvenser

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.829
Jeg ser de har bilde av Auricap og Black Gate på internettsiten sin. Det er neppe tilfeldig.

Auricap går for å være en god løsning i signalveien. Enkelte Black Gate har bra signal/støy ytelse og enkelte BG typer har høy båndbredde.

AudioNote er svært komponent-orientert i forhold til sine produkter. Jeg tror de har en god del artikler på dette på sin site som kan være verdt å se på.

Jeg har meget gode erfaringer med div Black Gate varianter i DVD-spiller og forforsterker. I begge tilfellene var det switch mode strømforsyning, digitale kretser og op-amp-basert analogdel. jeg skal ikke garantere at erfaringene kan overføres til en linær forsyning og rørlyd som du sikkert har.

Men jeg er helt sikker på at komponentkvalitet har mye å si for lydkvaliteten. Men trikset er å finne ut hvilke komponenter som skal plasseres hvor for å få det beste utbyttet. Og da gjelder det å finne fram til erfarne fjellfolk med utstyr som ligner det du har selv.

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Takk for gode svar. Jeg har vært i kontakt med konstruktøren og mailet litt fram og tilbake om temaet. Her er oppsummeringen fra ham:

Hi Tommy,

Here are some things to consider:

1. A capacitor is a mathematical concept. If a device exhibits the correct
mathematical behaviour, it is a perfect capacitor. You don't need your ears to get
involved nor does it have anything to do with synergy with a particular circuit,
etc..

2. No has listened to all possible capacitor types/brands in a given amplifier.

3. Because of the above, you have to go with (a) what you have heard that sounds
"better" to you, (b) the general consensus of a number of careful listeners over
time, and (b) what is reasonable.

4. Since tone controls are forbidden in high-end audio, people use capacitors,
resistors, power cords, etc., etc. as tone controls.

5. Every object in the world has a measurable capacitance with respect to every
other object so you can think of an infinite number of combinations of materials to
use to make a capacitor. It is a bit strange that the most expensive materials
produce the best capacitors, isn't it?

If you put these together, they should answer your questions. Bottom line is I would
go with the Auricaps.

Lloyd

Det spørs vel om jeg ikke bare følger rådet hans?

Topp Bunn