Kommunistsymboler forbudt

K

knutinh

Gjest
Alle symboler burde være tillatt, uansett hvor usmakelige.

Jeg har likevel en viss forståelse for at stater som inntil for noen år siden ble undertrykt eller truet av et totalitært regime, velger å forby symboler som uttrykker støtte til samme regime.

-k

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.536
Torget vurderinger
1
Øivind skrev:
Ytringsfrihet må det være.

Tjaaa...Vi har da forbud mot Nazisymboler her i landet (tror jeg)...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Har litt moro av å gå med jernkors beltespenne innimellom. :D

For meg er det kulturelt betinget, og var et viktig symbol på USA's vestkyst på 60 tallet, og brukes fortsatt endel. Norske kulturanalfabeter tror at det er et "nazi"jernkors, mens det faktisk er et Surfer's Cross

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Jernkorset som sådan er intet nazisymbol, men en medalje som deles ut når Tyskland er i krig. De første ble utdelt i 1813 og de siste, så langt, i 1945.
Det diskuteres forøvrig nå hvorvidt det skal tildeles for fortjenester under internasjonale operasjoner.

Ø

Øivind

Gjest
Mange av symbolene har betydd forskjeldige ting igjennom historien. Ta for eksempel pentagrammet.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Tubesnake skrev:
Jernkorset som sådan er intet nazisymbol, men en medalje som deles ut når Tyskland er i krig. De første ble utdelt i 1813 og de siste, så langt, i 1945.
Det diskuteres forøvrig nå hvorvidt det skal tildeles for fortjenester under internasjonale operasjoner.
Det har du helt rett i, men folk flest assosierer det med WWII. Korset jeg bruker, er forøvrig litt smalere ved roten.
Har forresten en ekte medalje fra 1939 som jeg vurderer å sette kjede på.
Smakløst?? ;D

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Hva er smakløst nå for tiden? ;D

Forøvrig fikk alle som hadde blitt tildelt jernkorset under WW2 tilsendt et nytt uten hakekors i 1957.

Slik ser de ut:

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
ErosLoveking skrev:
Tubesnake skrev:
Det har du helt rett i, men folk flest assosierer det med WWII. Korset jeg bruker, er forøvrig litt smalere ved roten.
Har forresten en ekte medalje fra 1939 som jeg vurderer å sette kjede på.
Smakløst?? ;D
Affa..?? :eek: ;)

S

Slubbert

Gjest
At nazisme og sosialisme likestilles er 100% berettiget, ikke desto mindre er det feil å forby forvaklede sjeler å bære symboler eller skrike slagord for noen av dem.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Nå tror jeg du overforenkler sterkt Slubbert. Like morsomt å lese hver gang. ;D

Mvh. Bjørn

S

Slubbert

Gjest
It can scarcely be denied that the supreme goal of all theory is to make the irreducible basic elements as simple and as few as possible without having to surrender the adequate representation of a single datum of experience. - Einstein

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
Ikke alltid like greit å slenge rundt seg med det ene og andre:
http://www.kjendis.no/2008/07/11/540644.html
Lemmy har vel bare en liten fetish på uniformer.. ::)

- Helt siden tidenes begynnelse, så har de slemme gutta brukt de beste uniformene: Napoleon, konføderasjonshæren, nazistene. De hadde «killer»-uniformer. Jeg mener, SS-uniformen, er fucking briljant! De var rockestjerner på den tida. Hva skal man gjøre? Uniformene ser bra ut, sa «Lemmy» i et intervju med nettstedet New York Waste.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hermann Göring var også glad i uniformer. Men han og Liberache er vel en slags brødre i dårlig stil.

Nuvel. Jernkorset er det intet i veien med. Halsbredden har variert gjennom årene,iallefallslik Luftwaffe har brukt det og fremdeles bruker det som kjennemerke.

Ang trådens egentlige tema er jeg enig med knutinh.

Topp Bunn