Kommunesammenslåing

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kommunesammenslåing

I forlengelsen av debatten om kommunesammeslåinger kommer man kanskje til sist til et tidspunkt hvor det er på tide å begynne å tenke større, som i fylkessammenslåinger og nasjonssammenslåinger. Om man følger tankegangen om at jo større dess mer rasjonelt så burde man vel ende opp med Norge som en eneste storkommune. Men det er jo sikkert mer å hente.

Deretter så gjenstår det vel bare å begynne å tenke utover landets grenser. Hva skal man ellers slå sammen i rasjonaliseringens navn når alle kommuner til slutt er sammenslått. Hvorfor skulle det ikke være mer rasjonelt å drive f.eks Sverige og Norge under ett når det er mer rasjonelt å drive to kommuner under ett.

Hvor leder denne tankegangen, og hvor ender den? For den ender vel neppe med Fredrik Skavlans forbrødring? Når man ikke vekter forskjeller mellom kommuner tungt, og ikke synes det er noen ulempe å assimilere forskjellige samfunn rundt om i Norge, så er det vel til sist ikke noe mer rasjonale for å vekte forskjeller mellom land så tungt heller kanskje. Så lenge vi sparer penger, for det gjør vi vel? Alt blir vel bedre?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kommunesammenslåing

Hvis man utelukkende er ute etter å hanke inn stordriftsfordeler, vil forskjellige oppgaver ha forskjellig terskel for hvor stort man må drive for å drive rasjonelt. Stort er ikke nødvendigvis like bra i enhver sammenheng. Noen ganger kan man t.o.m. tenke seg stordriftsulemper. Passe stort - det høres bra ut.....

G

Gjestemedlem

Gjest
Kommunesammenslåing

Hvis staten baserer sine overføringer utelukkende på antall innbyggere og ikke alle mulig andre kriterier så kan det være helt opp til kommunene og innbyggerne der om de vil slå seg sammen for å få mer ut av pengene, eller om de vil ha sin egen lille plett i fred.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kommunesammenslåing

Sentraliseringsgevinstar har vore det store satsingsområdet dei siste 25 åra. Samanslåing av mi kommune (som må skaffe eller skjere ned 8 millionar på driftsbudsjettet neste år) og nabokommunen (der leitar dei etter 16 millionar) ville ført til at vi til saman måtte spare noko rundt 24 millionar. Begge kommunene har minimal kommuneadministrasjon (dei minste i fylket), og eg ville likt å sjå den økonom som kunne rekne seg fram til betydelege samanslåingsgevinstar...

Kommunesamanslåing har ingenting for seg med mindre ein flyttar folk - vekk frå utkantane, kan det verke som det stillteiande credo frå Storting og styresmakter elles seier.
Dei pådrivande politikar gje til kjenne er ein konsekvens av det system og den politikk som førast. Og kanskje flagge at dette er noko dei ynskjer. Landet vårt vert så mykje betre om vi berre får vekk desse hersens utkantkommunene. Så kvifor ikkje gje dei flyttestøtte, slik at dei får råd til å busette seg i ein av våre tre største byar, der dei kan sitje på kafé på fritida, og bruke arbeidskrafta si til administrasjon?

Elles er inntektsystemet som vart innført i 1986 det mest effektive sentraliseringsreiskap som tenkjast kan. Kristin Halvorsen har no den perfekte unnskyldning til å innføre lovlause tilstandar i skule. Det var snakk om ei lov som skulle avgrense talet på elevar pr klasse til 28 (og kanskje lågare). I staden fjerna dei lova som sette maksimalt elevtal til 30, ut frå grunngjevinga om lokalt sjølvstyre - her skulle demokratiet bestemme, noko som førte til at ved fyrste høve fekk vi klassar med 32 elevar. Og kommunane har fått bestemme kor mykje (dvs lite) som skal brukast på kjedeleg vedlikehald og dagleg drift opp i mot andre ting. Ei kommune, uansett storleik, skal syte for eit tenestetilbod som skal vere tilnærma likt for alle, uansett kvar dei bur. Då burde skuledrift og helsevesen (og veldig mange andre ting) vore drive ut frå visse minstestandardar, og finansiert utanom den lokalpolitisk styrte sekkeløyvinga som skal dekke alt.

Nei, skal vi ha lokal styring, må vi disponere inntektene der dei vert genererte. Bygg ikkje ned kommunenivået eller fylkeskommunenivået - bygg ned staten.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kommunesammenslåing

Audiophile-Arve skrev:
Kommunesamanslåing har ingenting for seg med mindre ein flyttar folk - vekk frå utkantane, kan det verke som det stillteiande credo frå Storting og styresmakter elles seier.
Man trenger da ikke å flytte på folk selv om kommunegrensene blir flyttet. Hvert lille tun behøver da ikke sin egen administrasjon og byråkrati.

Hvorfor er det så mye mindre demokratisk å slå sammen to kommuner med et par tusen innbyggere til én administrativ enhet som det er at ett kommunestyre skal bestemme over 100.000 innbyggere i en by?

Overføringer bør baseres kun på folketall. Så får lokaldemokratiet få fritt spillerom til å administrere kommunens økonomi og innbyggernes velferd.

Alternativet blir å frata kommunene ansvaret for til dømes barneskolene, og at dette blir et statlig ansvar, og dermed fritatt fra lokaldemokratiske ønsker og prioriteringer.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.606
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kommunesammenslåing

Kommunen jeg jobber i er resultat av en sammenslåing som ble foretatt 1.1-2006.

Funker som bare det, men innkjøringsperioden har vært rimelig lang. De 2 siste årene har vi gått med overskudd. Det har aldri skjedd tidligere.
Dvs. ny rådmann 1.1-2009 og både 2009 og 2010 blir med overskudd økonomisk.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.761
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kommunesammenslåing

Heromkring har vi Hamar by som med forsteder/boligområder ligger i kommunene Hamar, Ringsaker og Stange. Ottestadfolk føler seg definitivt mer som Hamarsinger enn Stangesokninger.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Torget vurderinger
0
Kommunesammenslåing

Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Man trenger da ikke å flytte på folk selv om kommunegrensene blir flyttet. Hvert lille tun behøver da ikke sin egen administrasjon og byråkrati.

Hvorfor er det så mye mindre demokratisk å slå sammen to kommuner med et par tusen innbyggere til én administrativ enhet som det er at ett kommunestyre skal bestemme over 100.000 innbyggere i en by?

Overføringer bør baseres kun på folketall. Så får lokaldemokratiet få fritt spillerom til å administrere kommunens økonomi og innbyggernes velferd.

Alternativet blir å frata kommunene ansvaret for til dømes barneskolene, og at dette blir et statlig ansvar, og dermed fritatt fra lokaldemokratiske ønsker og prioriteringer.

Kva med å la kommunegrensene verte styrt av reisetid til innbyggjarane? Slik at ingen treng reise meir enn 1 time for å komme til kommunesenteret/administrasjonen....
Det same bør gjelde sjukehusstruktur - ingen bør ha lenger reisetid til sjukehuset enn ca 1 time. Legg vi oss på denne standarden, vil styresmaktene likevel finne glede i å legge ned ein del sjukehus, men ikkje dei same som no...

U

utgatt19288

Gjest
Kommunesammenslåing

Før man begynner å tenke sammenslåringer på fylke og nasjonale nivå bør man kunne konsolidere alt små tjafs. Dagens kommunestrukturer bærer preg av at man å bruke hest og kjerre for å komme seg til sentrum.

Finnmark: 15 av 19 kommuner med mindre enn 5000 innbyggere.
Troms: 20 av 25 kommuner i fylket mindre enn 5000 innbyggere.
Nordland…
Nord-Trøndelag
Sør-Trøndelag
Etc….

Av 431 kommuner er det 240 med færre enn 5000 innbyggere. 240 administrasjoner for mye...

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
Kommunesammenslåing

Audiophile-Arve skrev:
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Kva med å la kommunegrensene verte styrt av reisetid til innbyggjarane? Slik at ingen treng reise meir enn 1 time for å komme til kommunesenteret/administrasjonen....
Det same bør gjelde sjukehusstruktur - ingen bør ha lenger reisetid til sjukehuset enn ca 1 time. Legg vi oss på denne standarden, vil styresmaktene likevel finne glede i å legge ned ein del sjukehus, men ikkje dei same som no...

Men hvor ofte har man bruk for å møte opp personlig i kommuneadministrasjonen?
Telefon, epost og internet gjør reiseavstanden til administrasjonen lite viktig.
Personlig har jeg ikke vært der på 5 år, og jeg har 15 min. reisetid.
Reisetid til sykehus blir noe annet, her bruker vi 2 timer............

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kommunesammenslåing

Baard skrev:
Før man begynner å tenke sammenslåringer på fylke og nasjonale nivå bør man kunne konsolidere alt små tjafs. Dagens kommunestrukturer bærer preg av at man å bruke hest og kjerre for å komme seg til sentrum.

Nordland…
Nord-Trøndelag
Sør-Trøndelag
Etc….

Av 431 kommuner er det 240 med færre enn 5000 innbyggere. 240 administrasjoner for mye...
Bare et enkelt spørsmål fra en enkel mann; hvorfor skal man slå sammen små kommuner? Svar så kort som mulig takk, gjerne med stikkord (som de sa på eksamensoppgaver før i tiden)  :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.606
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kommunesammenslåing

Gubra skrev:
Men hvor ofte har man bruk for å møte opp personlig i kommuneadministrasjonen?
Fordi "noen" absolutt har behov for det. Uansett lille ting så kan "kommunen" ordne opp. Å ja - jeg jobber i en kommune og du vil ikke tro hva folk faktisk kan spørre om.
"har dårlig mobildekning på hytta - kan IT ordne det?" etc.

Så er det endel som skal klage på absolutt alt. Og da mener jeg alt :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Torget vurderinger
0
Kommunesammenslåing

Vidar P skrev:
Baard skrev:

Nordland…
Nord-Trøndelag
Sør-Trøndelag
Etc….

Bare et enkelt spørsmål fra en enkel mann; hvorfor skal man slå sammen små kommuner? Svar så kort som mulig takk, gjerne med stikkord (som de sa på eksamensoppgaver før i tiden) :)
Det får då vere grenser på kor vanskelege spørsmål ein skal stille her på offtopic.......
:eek:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kommunesammenslåing

Hehe, svaret vil jo selvsagt være i retning av "stordriftsfordeler", "administrasjonsrasjonalisering" og evt "kommunal kompetansetilgjengelighet" :)

V

vredensgnag

Gjest
Kommunesammenslåing

Poenget er å kunne tilby et minimum tjenestenivå utfra et innbyggertall som kan underbygge nivået. Etterhvert som samfunnet er blitt mer komplisert, og spesielt servicenivået er utvidet, er det skapt forventninger som det er umulig å innfri i småkommuner.

Resultatet i Norge er at det er stor forskjell på ytelsesnivå kommunene imellom, samtidig som mange kommuner sliter med gjeld fordi man på den måten ønsker å etablere nødvendig tjenestenivå.
Og dermed sitter parallelle, men underbemannede, tjenesteavdelinger i hver sin småkommune - der de lett kunne skapt et bedre tilbud som dekket flere mottakere.

Så nå syns jeg du spør vanskelig vanskelig, VidarP ...

Det er latterlig at lille Norge har langt over 400 kommuner. Men det går i riktig retning - da jeg ble født hadde landet 744 kommuner.

Ellers ikke noe nytt i slike målsetninger om å oppnå stordriftsfordeler - det anvendes av multinasjonale selskap, NATO, EU/EØS, Nordøk, o.a.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Torget vurderinger
0
Kommunesammenslåing

Vidar P skrev:
Hehe, svaret vil jo selvsagt være i retning av "stordriftsfordeler", "administrasjonsrasjonalisering" og evt "kommunal kompetansetilgjengelighet" :)
Veldig fine ord. Men stordriftsfordelane forsvinn når dei kommunalt tilsette må legge betydeleg reisetid og kr 3,60 pr km når dei skal ut i bushen for å gjere oppmåling, synfaring, vedlikehald m.m. Avstanden sentrum - brukar vil vere konstant (med mindre ein kan tvinge folk til å flytte). Og dessutan må kommunen bruke ekstremt mykje møtetid for å koordinere alt arbeid. Når det gjeld administrasjonsrasjonalisering må ein gjerne bruke all gevinst frå dette til å opprette avdelingskontor, ekstra kommunalsjefar og sakshandsamarar m.m. Innan skuleverket der eg kjem i frå, vil ein rektor på ein mellomstor skule gjerne utføre alt administrativt arbeid sjølv, i tillegg til å vere pedagogisk leiar. På ein større skule er der både inspektør og merkantilt personale. På ein liten skule har dessutan rektor betydeleg del av stillinga si som undervisning/vanlege læraroppgåver.
Eg trur ikkje mykje på desse orda. Dei er knytte opp til rasjonaliserings/sentraliseringreligionen og har ikkje reelt innhald, berre flaggeffekt. Same kor ein snur seg, er rompa bak, etter mi erfaring....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kommunesammenslåing

Vreden; den samme argumentasjonen kan vel utvides til å gjelde for sammenslåing av store kommuner, fylker og til sist nasjoner? Eller er det en grense for hvor langt det er greit å tenke slik?

Arve; jeg er helt enig, som sammenslått selv så ser jeg en hel rekke ulemper jeg ikke hadde forutsett skulle være så til å føle og ta på, iallefall for endel av de kommunale nedslagsfelt og virksomhetsområder. Og ikke minst for en god del innbyggere i vårt tilfelle. Kommunen blir sikkert billigere, men det virker også som om det ikke lengre blir en like god plass å leve for mange.

N

nb

Gjest
Kommunesammenslåing

Vidar P skrev:
Vreden; den samme argumentasjonen kan vel utvides til å gjelde for sammenslåing av store kommuner, fylker og til sist nasjoner? Eller er det en grense for hvor langt det er greit å tenke slik?
Det blir da også gjort. Ganske mye som er sentralisert til føderalt nivå i USA, til EU-nivå innen EU osv. Om det alltid er like hensiktmessig er en annen sak, men det er f.eks ingen grunn til at hvert fylke i Norge skal ha sin egen forsvarspolitikk, ei heller at Norge skal drive med det helt på egenhånd (vi er jo medlem av NATO).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kommunesammenslåing

Spennende. Så man kan med andre ord bare glede seg til hva fremtiden vil bringe av debatter etter at kommunene er slått sammen i Norge. Eller er det en grense for hvor langt denne rasjonaliseringstanken er gyldig?

N

nb

Gjest
Kommunesammenslåing

Vidar P skrev:
Spennende. Så man kan med andre ord bare glede seg til hva fremtiden vil bringe av debatter etter at kommunene er slått sammen i Norge. Eller er det en grense for hvor langt denne rasjonaliseringstanken er gyldig?
Er nok det, hvor den går varierer nok fra sak til sak.

Du kan jo bare snu din egen argumentasjon på hodet - er det i noen sammenheng det er fornuftig at noesomhelst besluttes og "produseres" på en større skala enn den minst mulige? Kan det rett og slett noen gang bli lite nok?

Din egen profesjon forholder seg vel allerede til institusjoner som landets universitetssykehus for en del av de sære og vanskelige medisinske tilfeller hvor lokal kompetanse kanskje ikke finnes. Og du sender sikkert en del av pasientene dine videre til ytterlige utredning hos en relevant spesialist eller til et sykehus eller hva som nå måtte være hensiktsmessig i det enkelte tilfelle. Samme fenomen, bare mindre utsatt for lokalpatriotisme o.l.

N

nb

Gjest
Kommunesammenslåing

Et av mine favorttrivia er for øvrig følgende: 35% av Norges kommuner har færre innbyggere enn Norges største borettslag (Risvollan Borettslag i Trondheim)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kommunesammenslåing

Jeg håper jeg en dag klarer å se i virkeligheten det du postulerer fordelene av for min bransje. Da hadde det gitt mening. Må dessverre si at det jeg har sett så langt, reelle konsekvenser for innbyggerne altså, ikke overbeviser i samme grad i praksis som det gjorde på papiret.

N

nb

Gjest
Kommunesammenslåing

Vidar P skrev:
Jeg håper jeg en dag klarer å se i virkeligheten det du postulerer fordelene av for min bransje. Da hadde det gitt mening. Må dessverre si at det jeg har sett så langt, reelle konsekvenser for innbyggerne altså, ikke overbeviser i samme grad i praksis som det gjorde på papiret.
Den første setningen skjønner jeg ikke, så blir vanskelig å kommentere den. Jeg antar du er uenig i ett eller annet jeg sa, jeg skjønner bare ikke nøyaktig hva.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kommunesammenslåing

Når folk bosetter seg på landet er en av de tingene som følger med reisetid. Det er selve definisjonen av å bo usentralt, og det er en pris innbyggerne ikke kan forlange at ikke resten av landet skal betale dem fra.

Noen ting kan man dog forvente at skal være innen skapelig rekkevidde. Som en barneskole. Men skoleplassering har ingen ting med sammenslåing av kommunenes administrasjon å gjøre, ikke annet enn at kommunene vil få en bedre utnyttelse av de tilgjengelige ressurser og kan bruke dem på skole i stedet for et mangedobbelt sett med kommunale organer og byråkrati.

Om Gurine må reise en halvtime ekstra for å møre ordføreren så er det en liten pris å betale for en bedret kommunal økonomi med påfølgende bedre tjenestetilbud.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.606
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kommunesammenslåing

"For å få gode distrikter må man ha en sterk sentraladministrasjon" er et godt ordtak.
Selvsagt er vi et rikt land, men å drive mange småskoler er grisedyrt. Pris/elev (som er vanlig å regne) blir rimelig høyt. Så etter en kommunesammenslåing blir ofte resultatet etter endel år og økonomien skal strammes at forslagene om skolesammenslåinger/nedleggelser kommer.

Så sier jo resultatene av nasjonale prøver at resultatene "ute i bygdene" er relativt sett mye dårligere enn i større sentra. Hvorfor kan man si mye om, men at ungene i utgangspunket er svakere mentalt sett har jeg ingen tro på. Da må man heller se på organisering og lærekrefter. Hvem er det som tiltrekker seg de beste etc.

N

nb

Gjest
Kommunesammenslåing

bambadoo skrev:
Så sier jo resultatene av nasjonale prøver at resultatene "ute i bygdene" er relativt sett mye dårligere enn i større sentra. Hvorfor kan man si mye om, men at ungene i utgangspunket er svakere mentalt sett har jeg ingen tro på. Da må man heller se på organisering og lærekrefter. Hvem er det som tiltrekker seg de beste etc.
Alternativt at utdanningsnivået til foreldrene i utkant-Norge er lavere (pga type arbeidsplasser som finnes der vs i de større byene), og det har nok veldig mye å si for hvor bra podene gjør det på skolen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kommunesammenslåing

nb skrev:
Vidar P skrev:
Jeg håper jeg en dag klarer å se i virkeligheten det du postulerer fordelene av for min bransje...
Den første setningen skjønner jeg ikke, så blir vanskelig å kommentere den. Jeg antar du er uenig i ett eller annet jeg sa, jeg skjønner bare ikke nøyaktig hva.
Nja, jeg er ikke hverken enig eller uenig i denne saken jeg, mer undrende vil jeg si. Du kommer med gode og velprøvde poenger som det er lett å kjøpe på papiret. Eller ut ifra målbare tekniske data for å bruke en analogi.

Den første setningen er egentlig enkel den; du skisserer fordeler ved sammenslåinger av mindre enheter til større, og eksemplifiserer det ved bl.a å nevne noen av de potensielle fordelene ved det i helsevesenet. Jeg sier ikke at jeg er uenig, heller at jeg skjønner argumentene og at de ser bra ut; men at jeg har til gode å se de samme fordelene i praksis.

N

nb

Gjest
Kommunesammenslåing

Vidar P skrev:
Nja, jeg er ikke hverken enig eller uenig i denne saken jeg, mer undrende vil jeg si. Du kommer med gode og velprøvde poenger som det er lett å kjøpe på papiret. Eller ut ifra målbare tekniske data for å bruke en analogi.

Den første setningen er egentlig enkel den; du skisserer fordeler ved sammenslåinger av mindre enheter til større, og eksemplifiserer det ved bl.a å nevne noen av de potensielle fordelene ved det i helsevesenet. Jeg sier ikke at jeg er uenig, heller at jeg skjønner argumentene og at de ser bra ut; men at jeg har til gode å se de samme fordelene i praksis.
Ok, da er jeg med - tror vi snakket litt forbi hverandre. Poenget mitt var egentlig bare at det andre ekstremtilfellet vill være at ethvert legekontor på ethvert sted var et fullbemannet sykehus med allverdens spesialister på, det hadde selvsagt ikke gått, verken personalmessig eller økononomisk.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.761
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kommunesammenslåing

nb skrev:
bambadoo skrev:
Alternativt at utdanningsnivået til foreldrene i utkant-Norge er lavere (pga type arbeidsplasser som finnes der vs i de større byene), og det har nok veldig mye å si for hvor bra podene gjør det på skolen.
I Stange hvor jeg bor er det store geografisk-demografiske forskjeller i prestasjonsnivået på bygdeskoler og forstedsskoler i alle fall. Men jeg tror ikke det hjelper å slå sammen kommuner.

---

Som jeg var inne på i mitt første innlegg i tråden: Kommunegrensene er i ferd med å bli fjollete her. Det er nesten som med valgkrestene i England.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.655
Kommunesammenslåing

Relevant?
http://www.aftenbladet.no/debatt/kommentar/1285553/Staten_er_det_stoerste_problemet.html

"«Sammenslåing gir dyrere sykehus,» stod det i Aftenposten sist fredag. Avisa refererte ei undersøking av professor Terje P. Hagen og kollega Lars-Erik Kjekshus ved Universitetet i Oslo. Dei to har studert erfaringane frå sjukehusfusjonane i Norge i tidsrommet 1992–2000. I seks av sju tilfelle auka utgiftene per pasient etter at sjukehusa hadde slått seg saman, trass i at fusjonane var grunngitt med behovet for å spara pengar.

«Fordelene ved store sykehus er overdrevet,» kommenterer Hagen. Når sjukehusa blir større enn 180–200 senger, går fordelen ved å vera stor tapt fordi det er større behov for samordning.
"

Kan dette gjelde for kommuner også?

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kommunesammenslåing

Valentino skrev:
.. Som jeg var inne på i mitt første innlegg i tråden: Kommunegrensene er i ferd med å bli fjollete her. Det er nesten som med valgkrestene i England...
Som "a rotten borough" representert ved valgkretsen Donny-on-the-Would?  ;D ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Torget vurderinger
0
Kommunesammenslåing

Gjestemedlem skrev:
Når folk bosetter seg på landet er en av de tingene som følger med reisetid. Det er selve definisjonen av å bo usentralt, og det er en pris innbyggerne ikke kan forlange at ikke resten av landet skal betale dem fra.

Noen ting kan man dog forvente at skal være innen skapelig rekkevidde. Som en barneskole. Men skoleplassering har ingen ting med sammenslåing av kommunenes administrasjon å gjøre, ikke annet enn at kommunene vil få en bedre utnyttelse av de tilgjengelige ressurser og kan bruke dem på skole i stedet for et mangedobbelt sett med kommunale organer og byråkrati.

Om Gurine må reise en halvtime ekstra for å møre ordføreren så er det en liten pris å betale for en bedret kommunal økonomi med påfølgende bedre tjenestetilbud.
Utnyttinga av tilgjengelege ressursar ved kommunesentralisering gjer at i staden for to skulesjefar, må same området driftast av ein kommunalsjef og to-tre skulefagleg ansvarlege....

Men om Gurine må bruke 12 timar kvar veke på skulebussen, vil det verte ille. Eller om ho må bruke alderdomen i eit bufellesskap som ligg såpass langt unna hennar nærmiljø at ho er framand der. Kommunesamanslåing gjer at det vert endå fleire "stordriftsfordelar" ved å rasjonalisere, og motivasjonen for slikt er i høgste grad til stades - kven vil vel satse på vedlikehald og business as usual, når dei i staden kan få æra for å ha lage ny veg.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kommunesammenslåing

Vidar P skrev:
I forlengelsen av debatten om kommunesammeslåinger kommer man kanskje til sist til et tidspunkt hvor det er på tide å begynne å tenke større, som i fylkessammenslåinger og nasjonssammenslåinger. Om man følger tankegangen om at jo større dess mer rasjonelt så burde man vel ende opp med Norge som en eneste storkommune. Men det er jo sikkert mer å hente.

Deretter så gjenstår det vel bare å begynne å tenke utover landets grenser. Hva skal man ellers slå sammen i rasjonaliseringens navn når alle kommuner til slutt er sammenslått. Hvorfor skulle det ikke være mer rasjonelt å drive f.eks Sverige og Norge under ett når det er mer rasjonelt å drive to kommuner under ett.

Hvor leder denne tankegangen, og hvor ender den? For den ender vel neppe med Fredrik Skavlans forbrødring? Når man ikke vekter forskjeller mellom kommuner tungt, og ikke synes det er noen ulempe å assimilere forskjellige samfunn rundt om i Norge, så er det vel til sist ikke noe mer rasjonale for å vekte forskjeller mellom land så tungt heller kanskje. Så lenge vi sparer penger, for det gjør vi vel? Alt blir vel bedre?
Tanken er ikke SÅ fremmed....tør jeg minne om EEC som ble til E.U.?

mvh. VilhelmW

G

Gjestemedlem

Gjest
Kommunesammenslåing

Audiophile-Arve skrev:
Utnyttinga av tilgjengelege ressursar ved kommunesentralisering gjer at i staden for to skulesjefar, må same området driftast av ein kommunalsjef og to-tre skulefagleg ansvarlege....
I så fall dårlig organisering av arbeidet. Bykommuner ville med slike regnestykker sikkert behøve noen hundre skolesjefer?

Men om Gurine må bruke 12 timar kvar veke på skulebussen, vil det verte ille. Eller om ho må bruke alderdomen i eit bufellesskap som ligg såpass langt unna hennar nærmiljø at ho er framand der. Kommunesamanslåing gjer at det vert endå fleire "stordriftsfordelar" ved å rasjonalisere, og motivasjonen for slikt er i høgste grad til stades - kven vil vel satse på vedlikehald og business as usual, når dei i staden kan få æra for å ha lage ny veg.
Det er som sagt ikke noen nødvendighet at man skal måtte flytte selv om administrasjonen i kommunen gjør det. Når det gjelder sykehjem og slikt kan det like gjærne være et spørsmål om man i det hele tatt får en plass eller ikke. Mange tvinges til å bo hjemme med hjemmehjelpstilsyn 2-3 ganger om dagen fordi det ikke er plass til dem på heimen.

Det blir jo mye mer vedlikehold om man trenger 3-4 sett med rådhus og kommunale kontorer enn om man kan lokalisere dette til ett litt større senter. Det er penger som kan omdirigeres til opprusting av de lokale grendeskolene.

Det finnes sikkert mange eksempler på at det kan gjøres dårlig, men det trenger slett ikke være slik. Kommunene får de politikerne folk stemmer på, og det er opp til dem hvordan de vil fordele de tilgjengelige ressurser. f.eks. om de skal brukes på administrasjon eller skolene.

Det er jo ikke alle steder det vil være gunstig med en sammenslåing heller, og det finnes sikkert en optimal størrelse rent økonomisk i alle fall. Jeg vet ikke hvor stor den er, men jeg er overbevist om at mange småkommuner har endel å gå på før de er der.

U

utgatt19288

Gjest
Kommunesammenslåing

Audiophile-Arve skrev:
Vidar P skrev:
Baard skrev:

Nordland…
Nord-Trøndelag
Sør-Trøndelag
Etc….

Bare et enkelt spørsmål fra en enkel mann; hvorfor skal man slå sammen små kommuner? Svar så kort som mulig takk, gjerne med stikkord (som de sa på eksamensoppgaver før i tiden) :)
Det får då vere grenser på kor vanskelege spørsmål ein skal stille her på offtopic.......
:eek:
Som andre før meg har vært inne på så velger jeg å svare ved å stille et spørsmål:

Hvor stor må en populasjon av en befolkning være før den trenger en administrasjon? (ordfører, rådmann, teknisk etat, helse/sosial, miljø, skoleadm. osv..)
500?
1000?
1500?
3000?

Merk: Vi snakker kun om kommunal administrasjon, ikke sykehjemsplasser eller skole, barnehage etc..

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.757
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kommunesammenslåing

Som så mange andre viktigs spørsmål i samfunnet så ligger det en antakelse om at et eksiterende system er "riktig" bare fordi vi har hatt det lenge!

For meg er det helt uforståelig at et land på størrelse med en middels internasjonal storby trenger 3 forvaltningsnivåer, og mange hundre lokale administrasjonssentre.

Jeg er forøvrig stor tilhenger av likhet - noe man oppnår ved sentrale, statlige tjenester. Er selv oppvokst i Sør-Odal som vel hadde ca 7000 innbyggere, og på andre siden av Storsjøen hadde vi Nord-Odal som hadde noen hundre færre innbyggere mener jeg å huske....hver kommune har jo sin egen adminstrasjon...ikke fortell meg at det er nødvendig.....

Det er ikke bare bare med for mye adminsitrasjon heller - et eksempel var vel fjorårets fugleinfluesa og vaksinering....jeg har sjelden opplevd mer rot....og min personlig mening om effektivisering i helsesektoren er å sørge for at det er samme "etat" som betaler for alt - da slipper man at prioriteringer blir påvirket av budsjett. La staten ta over alt, da får alle samme rettigheter!

Kort oppsummert - slå sammen kommune så vi blir kvitt 3 av 4, fjern fylkeskommune, la staten overta alt helse og omsorg og undervisning!

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
Kommunesammenslåing

Audiophile-Arve skrev:
Ein annan måte kan vere å tvangsflytte innbyggjarar frå kommuner som har for mange innbyggjarar til slike som har for få.....når vi likevel må bruke tvang...
Absolutt. Det kan godt tenkes at det er kommuner som er for store og at man kan justere grensene der og i forbindelse med omorganisering og justering av kommunegrensene.

Vi kan jo gjerne konkretisere eksemplene på gunstige sammenslåinger også.

Her i regionen har vi en ganske så uforståelig oppdeling av kommunene rundt Bergen.

Sund, Fjell og Øygarden. Hvorfor i all verden skal disse sitte med hver sin administrasjon og ikke samarbeide litt mer og bli en større kommune (Sotra)?

Topp Bunn