Kommer jeg meg hjem til Jul?

masterandp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2004
Antall liker
0
Jeg må si jeg begynner å bli en smule smånervøs for om jeg kommer meg hjem til Jul...

Skal etter planen ta fly hjem til Bergen (fra Trondheim) 21.desember

Når en da leser slike ting som dette kan en jo virkelig begynne å lure. :p :mad:

Jeg vil ikke si at det akkurat er normaltilstander i flytraffikken når det mellom klokken 14 og 16(samtidig med pressekonferansen) til og fra Gardermoen var det ett fly som var innstilt og 19 andre fly var forsinket.

Mens ledelsen i Avionor ser ikke på dette som noe probl. Helt normalt... (og det er ikke jul enda.... ::))

Vi forventer nå normal juletrafikk som i fjor, men vil holde media oppdatert hele tiden, svarer Flesland.
Jadda, det var jo i fjor dere kansellerete flyet mitt slik at jeg ble stående å vente på Værnes i MANGE timer på neste fly. (som forøvrig var noen timer forsinket...)

IDIOTER :mad: :mad:

Kanskje jeg må ta bussen hjem istede... (14 timer... hurra :p)

masterandp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2004
Antall liker
0
Ja dette lover jo riktig godt... :p

Nå kan det se ut til at flygelederne i Stavanger har blitt pålagt å ta ut restferie før nyttår. Totalt skal 40 ferieuker avvikles.

Såvidt jeg har hørt så er mesteparten av flytraffiken på vestlanddet styrt herifra når de er utenfor "dekningsområdet" til henholdsvis Værnes og Flesland...

Jepp... Alt går som på skinner... ingen problemer der igården...

Informasjonsdirektør i Avinor, Ove Narvesen, sier han er kjent med ferieavviklingen, men avviser at det vil ha noe å si for juleflytrafikken.

- Vi er gjort kjent med at det har vært en viss opphopning av ferietid som skal avvikles. Vi har fått forsikringer om at det ikke vil ha noe å si for trafikken, sier Narvesen til TV 2 Nettavisen.
Neida... Helt ubetydelig... Det er jo en rein overflod av ansatte å ta av.... ::)

Sjefsflygeleder ved kontrollstasjonen i Stavanger er for tiden på ferie, og hans stedfortredende kan ikke svare på spørsmålet om ansatte er pålagt å ta ut ferie før nyttår.
Sjefen på ferie... pytt pytt... Vi lar det rusle å gå... Helt knirkefritt.... 8)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
flygeledere er en gjeng som skulle hatt en god gammeldags omgang med ris på rompa.
kanskje det ville fått litt fart på den dårlige helsa/psyken deres.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
flygeledere er en gjeng som skulle hatt en god gammeldags omgang med ris på rompa.
kanskje det ville fått litt fart på den dårlige helsa/psyken deres.
Sier du det fordi du har satt deg inn i saken og kjenner situasjonen i detalj, eller er du bare tillhenger av blind vold ?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg kjenner (eller vet hvem noen er) flygeledere og de er jammen noen sutrekopper. Men finnes helt sikkert bra folk av dem også.
Og om jeg vet rett så er det nettopp sjefflygelederen på Sola som jeg kjenner.
Ikke mors beste barn kan man si.
Jobbet også på en flyplass for noen år siden.... makan til folk....
De hadde god tid de. Men det var en liten flyplass og alle av dem måtte ha en hobby å drive med i tillegg til syting. Tenkte ikke så mye på det da, men flere drev og mekket på gamle radioer mens de var på jobb. Tandberg og slikt.
EDIT:
Og i fjor på samme tiden....
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/12/22/418287.html

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Sier du det fordi du har satt deg inn i saken og kjenner situasjonen i detalj, eller er du bare tillhenger av blind vold ?

jeg kjenner saken relativ godt, ja.
har du noe mer å tilføye?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
flygeledere er vel den siste yrkesgruppen som kan protestere på nedskjæringer/forflytninger osv, slik at det merkes.
En gruppe mennesker med altfor stor makt, UTEN at det er grunn til det.
Legg greia ut på anbud, det fins haugevis av mer kompetente folk som kan ta seg av noe så viktig som flytrafikken.
Ris på rumpa er IKKE blind vold, ris på rumpa får man når man ikke oppfører seg som folk og eller er umulig. Ris hadde i denne sammenhengen vært velfortjent og helt på sin plass.
I ALLE yrker er det slik at gjentatte sykemeldinger i forbindelse med helg og helligdag er oppsigelsesgrunn, men jeg ser ikke at noen har forlatt fjellet i røyken av den grunn.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Oisann,

La oss ta helgene først. De har begrensinger på hvor ofte de kan gå overtid i helga. Hver fjerde helg MÅ være fri, ellers er det et lovbrudd.

På ukedager finnes det "ekstra" bemanning som skal gjøre andre oppgaver enn å kontrollere fly. Disse blir satt inn i kontrolljobb når det mangler folk. Slik "ekstra" bemanning finnes ikke i helgene.

Problemene på Sola i dag skyldes ferieavvikling. Ledelsen har pålagt alle å ta ut restferien før nyttår. På grunn av dårlig med folk har mange  ikke fått mer enn 2 uker sommerferie. Personellet har advart mot dette og forslått andre løsninger, som f.eks at Avinor "kjøper" restferien. Folk får penger istedet for ferie. Dette ville ikke sjefene i Avinor.

Sykmeldingsaksjon er ganske misbrukt som begrep i denne debatten. Sykefraværet har økt ja, men det ligger såvidt jeg vet lavere enn gjennomsnittsfraværet i Staten. I følge "eksperter" er det helt normalt at fraværet går opp under omstillinger. Posten hadde vistnok et fravær på ca 20% da de hadde omstillinger der. Fraværet på Røyken ligger på ca halvparten av dette.

Hvis du har jobbet 8-9 dager og skal, på din programerte fridag, gjøre ett eller annet med barn eller familie, ( feks samvær med "fraskilte barn" ) og får beskjed om "drit i ungene" du må gå på vakt i dag, må du levere egenmelding for å kunne gjennomføre samværet med barna dine. Dette drar også opp sykefraværsstatistikken.

Fullmektigene i Røyken, de som "assisterer" flygelederne har ca 20% fravær for tiden men det skyldes at en stor del av arbeidstyrken har sluttet. Disse menneskene fikk beskjed om at de ikke fikk følge med flyttelasset til Stavanger. De fikk også vite at det ikke var mulig å få "sluttpakker" når de ble sagt opp. Logisk nok har mange av dem sluttet frivillig etterhvert de har fått muligheter til ny jobb. Nye er ikke ansatt og pr i dag mangler en hel drøss. Det er mangel av disse som forårsaker roblemer i langt større grad enn fravær av flygeledere.

Det finnes faktisk en god del informasjon ute på nettet om dette. Flygelederforeningen sa da også i fra i 2003 at disse problemene ville oppstå fordi utdanning av nye flygeldere ble stoppet.

Det aller meste av problemer i Avinor skyldes faktisk dårlig ledelse. Så dårlig at folk har vond for å tro det !

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Ivar,

Ris på stumpen er faktisk forbudt, det finnes en ganske fersk Høyesterettsdom på det ! ;D

Når det gjelder overflod av kompetente folk til disse jobbene er jeg litt i tvil. Hvor er de ? Jeg tror damen i Avinor blir veldig glad om du kan fortelle henne det. Etter så man kan lese på nettet mangler det i Europa 1600 flygeledere. Så hvor du skal få dem fra er en gåte for meg. :-[

For å gjøre problemene her hjemme ennå større har faktisk flere sluttet i Avinor og flyttet utenlands. Hørte et tall på noenogtyve bare hitill i år. Tifemten stykker bikker for aldersgrensen ved nyttår, de er egentlig for gamle men har gått på disp. fram til nyttår. Avinor vil ikke søke ytterligere disp.

Jeg vet ikke med dere men for meg så ser det ut til å ha vært en usedvanlig forutseende ledelse !

J

jekri

Gjest
Klart Avinor har en kompetent ledelse. De har greid å skyve problemet(ferieavvikling) foran seg i lang tid. Dessuten skape en slik stemning at publikum tror det er flygeledrene som er noen sutrekopper.
Jeg vil iallefall ikke ha en utslitt kar til å lede flyet hvor jeg er passasjer på

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det latsabbene og sutrekoppene i norge (blant yrkesgrupper flest, og i særdeleshet blant disse patetiske flygelederne) skulle hatt, var et skikkelig maggie thatcher-regime.
sett hardt mot hardt, ta kveletak på dem til de bli grønne i trynet.
da hadde folk forstått verdien av det å ha et arbeid og tjene ålreit, og samtidig måtte vært fleksible nok til å omstille seg for å ta vare på levebrødet sitt.
arbeidslivet er ikke alltid like enkelt, av og til må man tåle å flytte på seg, eller få ny ledelse, oppgangstider og nedganstider, omstrukturering og omskolering, etc. slik er det.

det er nok å ønske seg for mye, men gud så delig det hadde vært om staten tok ondet ved roten: omlegge utdanningen slik at vi får en ny generasjon flygeledere som er mer voksne, ansvarsbevisste og tøffere psykisk. så kan man sette disse halvgamle tullingene på fattighjem, der de kan sitte og tute om den dårlige psyken sin og rettighetene sine.

hva er det som får en flygeleder til å tro at han har så mye makt i samfunnet, og dessuten føler seg berettiget til å utøve den? face it, suckers. dere er ikke noe viktigere enn hvilken som helst yrkesgruppe innen transport. for meg er det ikke store forskjellen mellom folk som jobber med flyging og en buss- eller trikkesjåfør. hva ville skjedd dersom alle trikkesjåførene i oslo gikk ut i streik? kaos.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det tar lang tid å utdanne en flygeleder med erfaring, og er det noe vi trenger er det flygeledere som kan jobben sin... det er tross alt i praksis de som styrer flyene. Gjør de en feil på jobb kan det få katastrofale følger, derfor bør de være både opplagte og førnøyde på jobb. Mange av oss andre kan ta "undo" eller rette opp feilene våre i det stille uten at noen merker det, et styrtet fly er det lite å gjøre med...
Ledelsen er sannsynligvis ubrukelig, og flygelederne er frustrerte, jeg er glad jeg ikke skal ut og fly i nærmeste fremtid.
Masterandp: Ta hurtigruten du, en flott måte å reise på!
Du kan lese en bok, se på flott natur, skrive julekort, sove, eller hva du nå ellers måtte ønske underveis mens du slapper av og gleder deg til jul. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Hei Joaquin,

Nå var det ikke min mening å bidra til at dette skulle bli en ny kabeldebatt. Jeg forsøkte faktisk å legge fram litt fakta som jeg har funnet på nettet, og som du også kunne ha funnet om du hadde villet.

Personlig synes jeg det er litt greit å vite litt om det jeg holder på med. Faktisk derfor jeg fant HiFiSentralen da jeg skulle sette sammen nytt anlegg. "Gå til kilden" eller "To get it from the horses mouth". Et greit prinsipp synes jeg. Et indiansk ordtak sier: "Du skal ikke kritisere en mann før du har gått den dag i hans moccasiner." ( Har stor gyldighet når det gjelder trøndere ! )  ;D

Det nivået du legger debatten gidder jeg ikke å delta på. En vis mann sa en gang noe sånt som: "Skal du diskutere med bøller og tåper må du ikke la deg dras ned på deres nivå, for da slår de deg på grunn av sin store erfaring med å rote rundt der nede i søla"

Bare et lit aprops: Les denne:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=110793

.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Du kan lese en bok, se på flott natur, skrive julekort, sove, eller hva du nå ellers måtte ønske underveis mens du slapper av og gleder deg til jul.   ;)

Komponenten,

Årets beste forslag !!  ;D  Hurtigruten er topp, spesielt nå på vinteren. Lite folk og veldig hyggelig ombord. La reisen bli målet og kom fram avstresset og i god julestemning.  :D :D

* f...anna tyrkleifer*

Pyramus

Medlem
Ble medlem
01.01.2005
Antall liker
5
Hei!

Jeg jobber i et av de flyselskapene som skal fly folk hjem til jul, og kanskje er det jeg som faktisk er "sjåføren" på akkurat deres flytur. Jeg garanterer at alle som jobber i flyselskapene gjør det de kan for at alle kommer hjem til korrekt tid. Det er faktisk dere som betaler lønnen min, og dersom vi ikke evner å tilfredstille passasjerene blir det til slutt ingen lønn å hente.

Men flyselskapene må operere innenfor lover og regler som gjelder for luftfarten, og sikkerhet er alltid 100% ivaretatt. En del av denne sikkerheten er flygelederene ansvarlige for, og de følger også lover og regler for dette. Derfor er det krav til bemanning ved kontrollsentralene i forhold til den flytrafikken kontrollsentralen skal kontrollere. Dersom man ikke har tilstrekkelig antall flygeledere og flygelederassistenter i forhold til trafikken, må trafikken begrenses. Det skaper forsinkelser i rutenettet til flyselskapene, og igjen forsinkelser og kanselleringer fordi fly og besetninger ikke er på korrekt sted til korrekt tid.

Så kan man diskuttere om det er flygelederenes feil eller AVINORs ledelse feil at man ikke har nok personell i kontrollsentralene. Spiralis har redegjort for hvordan disse tingene henger sammen, og jeg deler hans syn og fremstilling av dette. Det er dessverre også slik at noen uttaler seg om yrkesgrupper og årsakssammenhenger, uten i det hele tatt å ha bakgrunn for dette. Når formen i tillegg er så provoserende, og kunskapsnivået totalt fraværende, er jeg helt enig i Spiralis syn på debatten.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Norske arbeidstakere er noen latsabber og sutrekopper! Jeg er det eneste unntaket! Ingen forstår meg bortsett fra Carl Ivar Hagen & Co. Han er enig med meg i at det er de andre som er problemet.

;D

Er han enig med flere enn meg sa du   ???

Har Avinor ansatt en direktør bare pga at vedkommende har samme navn som en kjent flyplass? Vedkommende snakker som et dokument, fjernt fra virkeligheten.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Norske arbeidstakere er noen latsabber og sutrekopper! Jeg er det eneste unntaket! Ingen forstår meg bortsett fra Carl Ivar Hagen & Co. Han er enig med meg i at det er de andre som er problemet.

;D

Er han enig med flere enn meg sa du   ???
Så så Karl, ta det med ro. Du vet at du har en helt spesiell plass i Carl Ivars hjerte. Du er "gromgutten". Helt rolig nå min venn ! Ta en kopp kaffe en rullings og slapp av, det kommer til å gå så bra så. :D :D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Har Avinor ansatt en direktør bare pga at vedkommende har samme navn som en kjent flyplass? Vedkommende snakker som et dokument, fjernt fra virkeligheten.
Tillat meg en liten usaklighet:

Damen ble ansatt i NSB og sa dengang noe om at hun skulle gjøre NSB til et sterkt og konkuransedyktig alternativ. Det er det hun holder på med fortsatt !! ;D ;D ;D ;D

masterandp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2004
Antall liker
0
Du kan lese en bok, se på flott natur, skrive julekort, sove, eller hva du nå ellers måtte ønske underveis mens du slapper av og gleder deg til jul.   ;)
Hehe ;D ;D

Skulle gjerne gjort det, men flybillett er allerede kjøpt og betalt for en god stund siden... Og som fattig student har jeg ikke råd til kaste den bort...

Hurtigruten er jo også en liten tanke treigere enn en flytur (ca 32 timer fra Trondheim til Bergen) , samt litt dyrere (NOK 894,- uten lugar, med billigste lugar NOK 1,136,-. Dette er studentprisser med 50% rabatt) ;)

Må fortest mulig hjem for å begynne å kjøpe julepresanger... Har ikke tenkt å begynne med det før jeg kommer hjem... :eek: 8)

masterandp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2004
Antall liker
0
Hei!

Jeg jobber i et av de flyselskapene som skal fly folk hjem til jul, og kanskje er det jeg som faktisk er "sjåføren" på akkurat deres flytur. Jeg garanterer at alle som jobber i flyselskapene gjør det de kan for at alle kommer hjem til korrekt tid. Det er faktisk dere som betaler lønnen min, og dersom vi ikke evner å tilfredstille passasjerene blir det til slutt ingen lønn å hente.

Men flyselskapene må operere innenfor lover og regler som gjelder for luftfarten, og sikkerhet er alltid 100% ivaretatt. En del av denne sikkerheten er flygelederene ansvarlige for, og de følger også lover og regler for dette. Derfor er det krav til bemanning ved kontrollsentralene i forhold til den flytrafikken kontrollsentralen skal kontrollere. Dersom man ikke har tilstrekkelig antall flygeledere og flygelederassistenter i forhold til trafikken, må trafikken begrenses. Det skaper forsinkelser i rutenettet til flyselskapene, og igjen forsinkelser og kanselleringer fordi fly og besetninger ikke er på korrekt sted til korrekt tid.

Så kan man diskuttere om det er flygelederenes feil eller AVINORs ledelse feil at man ikke har nok personell i kontrollsentralene. Spiralis har redegjort for hvordan disse tingene henger sammen, og jeg deler hans syn og fremstilling av dette. Det er dessverre også slik at noen uttaler seg om yrkesgrupper og årsakssammenhenger, uten i det hele tatt å ha bakgrunn for dette. Når formen i tillegg er så provoserende, og kunskapsnivået totalt fraværende, er jeg helt enig i Spiralis syn på debatten.
Vel talt! ;)

Mitt inntrykk av saken, men jeg prøver ikke å støte noen altså, er at Avionor sliter med en ledelse som ikke helt ser alle de signaler som blir sendt fra grasrota, og bagatelliserer klare tegn på overarbeidet stab. Heller ikke villig til å innrømme at, ja, vi har et problem... ::)

Enkel løsning på probl som burde vert gjort for engodstundsiden er å ansette og utdanne FLERE flygeledere. Denne jobben er en svært viktig og meget nødvendig del av luftfarten og KAN IKKE spares inn på slik det gjøres idag.
Jeg vil iallefall ikke ha en søvnig, sliten, sykisk/fysisk overarbeidet og ustabil person til å holde kontroll på mitt fly hjem til jul...

Avionor er også i en monopol situasjon i Norge og kan vel strengt tatt ta mere betalt, selv om det sikkert er meget upopulært, for sine tjenester... Ikke skjær ned på anntall flygeldere... Det er jo bare helt idiotisk.

Jeg tror ikke at flygeledere nødvendigvis er en meget sutrete yrkesgruppe i forhold til andre yrkesgrupper i Norge... Det vises bare så mye bedre, slik situasjonen er idag, når en flygelder blir syk osv...

Hvorfor blir de syke? Dette er vel gjerne et spørsmål ledelsen bør stille seg etterhvert...

Det er altså ikke flygeledererene i seg selv som får meg til å frykte for min hjemfart til Jul... Det er heller den noe udugelige (i mangel på et bedre ord) ledelsen som styrer hele bøttebaletten som får meg til å ikke se fullt så positivt på dagene med flyging før jul.

Det kan iallefall se litt stygt ut, men forhåpentligvis kommer jeg meg hjem til slutt (på den ene eller andre måten... ::))

masterandp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2004
Antall liker
0
Damen ble ansatt i NSB og sa dengang noe om at hun skulle gjøre NSB til et sterkt og konkuransedyktig alternativ. Det er det hun holder på med fortsatt !!  ;D ;D ;D ;D
:D :D :D ;D

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Så så Karl, ta det med ro. Du vet at du har en helt spesiell plass i Carl Ivars hjerte. Du er "gromgutten". Helt rolig nå min venn ! Ta en kopp kaffe en rullings og slapp av, det kommer til å gå så bra så.  :D :D
Rullings ???

Tror jeg lytter til Pyramus, og det at damen også er i NSB bekrefter inntrykket! Makan til papirtiger!? NSB ligner ikke seg selv lenger, men det har de forresten ikke gjort på 30 - 40 år.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Rullings ???

Tror jeg lytter til Pyramus, og det at damen også er i NSB bekrefter inntrykket! Makan til papirtiger!? NSB ligner ikke seg selv lenger, men det har de forresten ikke gjort på 30 - 40 år.
Ja man skal alltid lytte til folk med flysertifikat. Selv om noen av dem flyr mindre maskiner enn det Pyramus gjør. 8)
Jeg flyr rundt i en Piper fra tid til annen, og vil bare si at flyveledere er meget hyggelige mennesker. ;D

Bortne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
0
Får håper du kommer deg hjem til jul, Jeg har forresten tilbrakt en del timer på værnes for å vente på et fly. Er ikke den største og morsomte flyplassen i norge, pluss at jeg ikke har sovet natta før, men torde ikke å sove tilfelle de ropte meg opp eller noe... Huff.

A

Affa

Gjest
Ta å heng et par flygeledere i kontrolltårnet på Gardermoen slik at de overbetalte dilettantene skjønner at det er alvor. Hvis de ikke ønsker verdens best betalte idiotjobb kan de:
1) Skyte seg selv slik at samfunnet spares for deres trettende nærvær
2) Melde seg frivillig som minehunder i Afghanistan
3) La seg pløye ned i nærmeste jordbæråker slik at vi minimerer bruke av kunstgjødsel.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
2) 3) La seg pløye ned i nærmeste jordbæråker slik at vi minimerer bruke av kunstgjødsel.
Du satser på økologisk landbruk??
Noe uventet fra den kanten egentlig...

Vel, de få gangene i året jeg er ute og flyr, akkurat da håper i alle fall jeg at de overbetalte dilletantene ikke har en dårlig dag...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Du satser på økologisk landbruk??
Noe uventet fra den kanten egentlig...

Vel, de få gangene i året jeg er ute og flyr, akkurat da håper i alle fall jeg at de overbetalte dilletantene ikke har en dårlig dag...
Kan det være at han vil bøte på flygeledermangelen ved å dyrke flere?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
464
Sted
Bergen
Liten sympati for flygelederne fra flertallet ser jeg. Fra "inside" informasjon er det mange gamle synder som hjemsøker dagens flygeledere, samt en udugelig ledelse med BGO navnet.

Har selv heller ingen sympati, husker godt at fagforeningen for flygeledere trenerte utdanningen av flygeledere i en årrekke fra slutten av 80-tallet og ut mot 90-tallet for å kunne presse lønningene mer opp. En generasjon fikk ikke muligheten til å ta utdanningen. Rett etter ble det krise og flygelederne var frekk nok til å be om store overføringen for å løse det akutte bemanningsproblemet.

Heismontørene er et annet skrekkeksemplet, der de med kartellvirksomhet har gjor bransjen til en familiebedrift.

J

jekri

Gjest
Flygeledere og heismontører i streik er alltid et hett tema. Folk gidder ikke ta tog/båt og gidder heller ikke ta trappen.
Fly og heis skal man ha, men betale for det? Neei!!

A

Affa

Gjest
Nei, man trenger ikke betale noe mer for en forbanna heismontør enn en vanlig elektriker. Hvorfor i alle dager skal man det? Flygeledere, lokførere, heismontører og andre hellige kuer bør slaktes snarest. Åpen utdanning, fri konkurranse.

J

jekri

Gjest
Nei, man trenger ikke betale noe mer for en forbanna heismontør enn en vanlig elektriker. Hvorfor i alle dager skal man det? Flygeledere, lokførere, heismontører og andre hellige kuer bør slaktes snarest. Åpen utdanning, fri konkurranse.

...oljearbeidere, leger, advokater, direktører...hvorfor skal de tjene mer enn meg? For ikke å snakke om popartister og fotballspillere!!!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
...oljearbeidere, leger, advokater, direktører...hvorfor skal de tjene mer enn meg? For ikke å snakke om popartister og fotballspillere!!!
Forskjellen går mellom de som har monopol, som heismontørene, og de som er i fri konkurranse, som fotballspillerne.

A

Affa

Gjest
Heilt usakelig sammenligning da dette er ikke kunstig regulerte markeder.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Sorry OKA du tar feil !

Det var ikke Flygelederforeningen som stoppet utdannelsen da heller. Det var faktisk ledelsen, som i et anfall av regnekunster hadde fått den store ideen at de hadde nok folk. Det de glemte var at også flygeledere blir ett år eldre for hvert år og tilslutt går av med pensjon. Så enkelt var det. Flygelederforeningen advarte daverende ledelse den gangen også før de dummet seg ut !

For å avhjelpe den situasjonen solgte flygelederne vanvittig mye fritid, som pga at det var ledd i en tariffavtale ikke gikk inn i overtidskvoten iflg Arbeidsmiljøloven. Denne metoden løste problemet men ble sterk kritisert fordi den var sikkerhetsmessig tvilsom. Ingen andre land i den vestlige verden hadde så mye arbeidstid som norske flygeledere på den tiden.

Grunnen til at ingen stoppet dette var at tilsynet var en del av Luftfarstverket, og Luftfartsverket ga dispensasjon til seg selv.

I dag blir ikke slike kreative løsninger godtatt fordi Luftfartstilsynet er en selvstendig organisasjon, som ikke er en del av Avinor. Og det bør vi være glade for. Ingen er tjent med flygeledere som sovner på jobb av utmattelse.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Jeg skal gjøre et untak fra mitt prisipp om ikke å gidde svare deg AFFA.

Det kunstig regulerte markedet er forsåvidt opphevet når det gjelder flygeledere. På grunn av det nye Luftfartstilsynet har flygeledere nå fått sertifikater, etter en internasjonal norm. Det gjør at de lettere kan søke jobb utaskjærs. Og det gjør de da også. Før nyttåret er passert har vel 26 stykker flyttet ut av landet. Pussig nok har ingen utlendinger vist spesiell interesse for å jobbe her. Det skyldes nok markedsmekanismene som fungerer i et fritt marked. Lønna er alt for dårlig.

Nå skal det også sies at også på det internasjonale markedet er konkuransesituasjonen noe anderledes enn det FRP`ere og bedriftsledere gjerne ser for seg når de snakker om fri konkurranse. Det er arbeidsgiverne som konkurrerer om arbeidskraften, og ikke arbeidssøkere som konkurrerer om arbeid.

A

Affa

Gjest
Ingen er tjent med flygeledere som har helse som byllepest befengte tullinger heller. Kjeltringpakk er det de er. Enten møter de på jobb eller så slutter de.

A

Affa

Gjest
Jeg skal gjøre et untak fra mitt prisipp om ikke å gidde svare deg AFFA.

Det kunstig regulerte markedet er forsåvidt opphevet når det gjelder flygeledere. På grunn av det nye Luftfartstilsynet har flygeledere nå fått sertifikater, etter en internasjonal norm. Det gjør at de lettere kan søke jobb utaskjærs. Og det gjør de da også. Før nyttåret er passert har vel 26 stykker flyttet ut av landet. Pussig nok har ingen utlendinger vist spesiell interesse for å jobbe her. Det skyldes nok markedsmekanismene som fungerer i et fritt marked. Lønna er alt for dårlig.

Nå skal det også sies at også på det internasjonale markedet er konkuransesituasjonen noe anderledes enn det FRP`ere og bedriftsledere gjerne ser for seg når de snakker om fri konkurranse. Det er arbeidsgiverne som konkurrerer om arbeidskraften, og ikke arbeidssøkere som konkurrerer om arbeid.
VISSVASS, du tror ikke på det selv engang. Gestapo metoder er det de benytter seg av.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
AFFA, du overgår ditt vante jeg når det gjelder å spre usakligheter her på sentralen. Bøyer meg støvet og gratulerer. Trodde ærlig talt ikke at det var mulig.

For de som måtte lure viser disse to inleggene fra Affa den direkte årsak til at jeg normalt ikke svarer ham. Han er totalt og gjennomført usaklig og det nytter bare ikke å føre en sivilisert og inteligent debatt med mannen. Jeg vet at du oppfatter dette som ros Affa. Men tro meg, det er ikke ment slik !

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Kunstig regulerte markeder? Den var god Affa!!! ;D

Omtrent alle økonomer som betraktes som oppegående mener at markeder må reguleres. Det finnes riktignok noen som har et år på BI og som kaller segf bedriftsøkonomer, og som mener slikt,men de regner jeg ikke med.

Topp Bunn