Kommentarer og forklaring til denne?

mcslu

Medlem
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
0
Hei,

prøvde meg på denne kalkulatoren til Huneche ( http://www.hunecke.de/java/lautsprecher/test-stereoplay-en.html ).

Er det noen som kan ta seg bryet med å forklare hva det er den viser for meg? Har lagt ved et bilde av kalkulatoren med mine verdier inne. På dempetiltak har jeg puttet inn det som jeg mest sannsynlig kommer til å gå for, eller iallefall det som er mest likt.

Jeg har merket spesielt der hvor man legger inn dempeplatene. Hva sier egentlig denne, og hvilket antall legger man inn. Tenkte to på hver sidevegg.

Hva betyr grafene?

Takknemlig for all hjelp, og forslag til dempe/diffusjonstiltak.

mvh Thomas

Vedlegg

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Kan prøve å forklare min tolkning av denne kalkulatoren:

Er ikke sikker på grunnlaget de har lagt inn i applikasjonen, men den skal prøve å vise deg sånn nogenlunde hvordan rommet ditt vil oppføre seg med en gitt høyttaler, type vegger/gulv, møblering og øvrig demping med f.eks. Vicoustic plater m.m.

Den første grafen sier noe om forventet etterklangstid i rommet ditt:
Blå: Etterklang med møblering du har oppgitt.
Grønn: Etterklang med bruk av 8 Vicoustic paneler som du har valgt der du har merket rødt.
Grå?(nederst): Etterklangstiden Hunecke mener du bør tilstrebe å få til i rommet ditt.

Nederste grafen sier noe om forventet frekvensrespons i rommet ditt når du plasserer høyttaleren som de anbefaler:
Rød: Dette er hvordan frekvensresponsen på høyttaleren du har valgt ser ut målt i mest sannsynlig et anekoisk kammer.
Grønn: Forventet frekvensgang i rommet ditt med gitt plassering av høyttalerne.

Her ser du at det er forholdsvis enkelt å få til frekvensene ned til 150Hz, under dette begynner rom-nodene å slå til, og det må større tiltak til for å kontrollere bassen.

Jeg synes denne applikasjonen er meget spennende og har veldig mye for seg, men husk at akustikk er et vanskelig tema. Det er derfor viktig at man bruker applikasjonen som en pekepinn og tester ut forslagene de gir og ikke tar det som en fasit.
Det er utrolig forskjell på hvordan ting oppfører seg fra rom til rom på samme størrelse/utforming.

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Antall liker
9
Sted
Akershus
Jeg drar fram denne gamle tråden siden det var et fint screenshot her. :)

Det er litt fascinerende å leke med forskjellige høyttalere og plasseringer med denne.

Men hva betyr egentlig fargene i det bildet der man ser rommet ovenfra og kan dra høyttalerne rundt?
Er de grønne områdene der man burde plassere høyttalerne i forhold til lytteposisjon, med tanke på best bassrespons?
Eller er det her man burde sitte?

Ellers noen erfaringer med denne kalkulatoren?

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
989
Torget vurderinger
4
Artig å leke seg litt med denne ja :D

Jeg TROR den fargerike representasjonen fungerer slik at hvis du markerer en av HT så viser diagrammet med grønt hvor du bør sitte for at bassresponsen skal bli best mulig med HT i den gitte posisjonen.
Hvis du derimot drar lytteposisjoene rundt så antyder vel diagrammet hvor man da bør plassere HT.
I firkanten under den fargerike angir du lytteposisjonens samt HT høyde over gulvet.

Eller har jeg misforstått hele greia kanskje? ;D

Jeg finner forresten ikke mine HT eller sub i listen, men det er i det minste en liten pekepinn på de akustiske forholdene i lytterommet uansett vil jeg tro?

Topp Bunn