Komme i gang med hodetelefoner

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
F.R.A.N.K skrev:
Har for tiden ikke noen egeninteresse i temaet, men må allikevel si at "delfinen" over her kommer med noen drøye påstander, på lik linje med de som påstår at "sprengningstråd" er like god signalkabel som f.eks. "Valhalla" :-\.

Frank
Selvom det er OT så er det sjovt at du lige nævner Valhalla for det er lige præcis Valhalla jeg har afmonteret og udskiftet fordi jeg fandt ud af at det ikke kunne formidle dybe toner på betryggende vis.
Det er et skidt kabel. Tynd lyd. Minus perspektiv.

Men det er så ikke sprengningstråd jeg har sat i stedet.
;D

Og jeg beklager selvfølgelig at jeg havde overset den detalje at der var blevet spurgt til lukkede hovedtelefoner.

Mine erfaringer er alene i bestræbelsen på den absolut mest vellydende løsning uden hensyn til arbejds princippet.

"dolph"

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Da er ventetiden til Ixos_76 snart over. Pakken tok en mellomlanding her i Trondheim, og jeg fikk gleden av å beskue denne spennende godsaken før den reiser videre i morgen.

Ixos_76, du får selv legge inn flere bilder når du har fått lys i rørene ;).

Mvh. Frank

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei Frank,skulle bare mangle at du ikke fikk æren...he he,den ser meget bra ut,gleder meg til å få glød i sakene ;)

den ser ut som jeg håpet,og vi fikk til rett nettspenning,eller rettere sagt du,da du bestillte...var ikke lite spent da du pakka opp istad,og jeg satt med tlf i hånda.

Nå er det vel forhåpentligvis noe som varer et par år før problemene melder seg,og skulle det gjøre det,får jeg få fikset den her hjemme Audiomix-mat?? ;D ;D

Dette skal bli gøy,syntes det var fint at du la ut bilder,og pakket opp sakene..visuell sjekk heter det vel ;D

Da får jeg kjøpe hodetlf. neste uke,å spille i vei...

Bilder med glød loves,ved siden av vpi en ;) mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei folkens,da kan jeg si at jeg er hinsides fornøyd med nyanskaffelsen Darkvoice 336i...satt rørene,power on,plug in headphone...musikken triller ut,1w effekt,spillt på sennheizer trådløst,dette vrengte fort,men for en flott amp...

kablen ble bytta,da den ankomne hadde kinastikk,ala merkelig type(frank sa det til emg,så jeg hadde annen kabel klar...Beyerdynamics 770dt er bestillt,og ankommer fredag,fra prolyd. til 1390,-(veil over 2000,men på kampanje)går for lukket,da hele poenget er å skjerme opplevelsene fra naboens bråk ;D....for denne prisen,er man ikke gift med settet for evigheten heller...tok sjansen på lukket først..

Nå har jeg hatt 2 knirkefrie bestillinger gjennom Frank på e-bay..dette funker,og en ny verden åpner seg,her sitter jeg å brenner innnye rør,lukter nesten ny brødrister ;) ;) ;)

dere skal få bilder,da saken er satt opp på vegg/rack,med å lage et feste for dette..røret er litt høyt for plassering inni racket,så må gå for en annen løsning og i tenkeboksen....uansett flotte opplevelser emd handel utenfra,det tar heller ikke mer tid enn å få ting fra norske importøer som roter...de gangene det skjer da..

Espen :D ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
I dag kom Beyerdynamics 770 i hus....alt er kobla opp nå,rota med tilkoblin til forsterker...hvordan får jeg kjørt denne headamp igjennom min integrerte copland for å få med riiatrinn,og cd spiller,sånn at jeg kan bruke inngangsvelgern på int. foraterker for å bestemme hva kilde jeg skal bruke?

Kjørt rca rett i headamp med cd...og det låter MYE MYE bedre igjennom darkvoice enn rett i vincent cd-6 med headset.....himmel & hav i forskjell,darkvoicen er dønn tyst på høyt volum,mellom låtene,vincenten støyer mye i forhold.

Komboen 770 og darkvoice leverer varene så det holder,skal få meg bedre rca kabler fra kilde og inn,spiller på en 200 kr kabel nå enn så lenge.

Har tape out/in på integrert forsterker,og in/out på darkvoice....skal denne kobles med 2 sett rca som i en sløyfe,for å kunne ha det stående hele tiden...litt av vitsen var å kunne snurre vinyl...med et integrert riiatrinn...da må jeg jo kunne bruke inngangsvelger på coplanden..

Mangler en kable,men er det noen som kan si meg om dette med tape in/out...sløyfer kommer til å fungere?? gidde rikke kjøpe kabler hvis det ikke går...da må jeg bare koble om de gangene jeg skal bruke den...

HÅPER på hjelp med dette..........darkvoicen er virkelig fin...inn i fremtiden bytter jeg sikkert til bedre rør.. ;)E:S

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
497
Torget vurderinger
14
Hei ixos_76

Bruk tape out på Coplanden og line in på Darkvoicen. Da trur eg du skal få med deg det meste.

Er sjølv interesert i ein sånn Darkvoice sak. Har i dag ein MF X-can v3 med Golden Dragon rør og DT770 80ohm,men kunne tenkt meg litt meir krefter. Har sikla litt på ein ny strømforsyning (Little Pinky:laget av ein entusiast i UK),men den koster ca 14-1500kr og då nermar eg meg Darkvoicen tenker eg. ;)

T A F

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det gjør du,den kom på 1950,- inkl. alt...i tillegg kjøpte jeg beyerdynamics 770dt,dette kan jeg spilleså høyt som fy med,(til jeg ikke orker mer...er dritfornøyd med darkvoicen altså...en watt yter den....ser ikke bort fra at en røroppgradering kan være i sikte...har bare litt vel mye hifi baller i lufta om dagen. ;D

prøver tape out,line in....så da skulle det rekke med et sett ual moo da om jeg skjønner deg rett ;)

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
497
Torget vurderinger
14
Hallo ixos_76

Korleis det går med din nye headamp? Funker den etter forventnigane?

Er sjølv i tenkeboksen angående kjøp av Darkvoice 336i eller ny strømmforsyning til min X-can v3.

Er den stor denna ampen? (h b d) Blir den veldig varm?

Funderer litt på plasering sjønar du. ;)

Mvh
T A F

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.483
Torget vurderinger
4
Du kobler headamp til tape out på coplanden. Da får du fast signal ut uavhengig av kildevalg.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Venter fortsatt på flere bilder ;).

Mvh. Frank

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
jane skrev:
En enkel måte å komme i gang på er å koble hodetelefonene til høyttalerutgangene på forsterkeren. Ikke direkte, men via et tilpassningsledd som gjør at forsterkeren ser inn i en last på ~8 ohm og samtidig demper signalet til telefonene tilstrekkelig.

Jan E Veiset

Hei.
Dette ser ut som en fin løsning, men er "enkel" rette ordet? Uten særlig teknisk innsikt ser det direkte vanskelig ut. Jeg har heller ikke tid, overskudd eller lyst til å gå i læringsprosesser for tiden. Hvordan skal jeg tilnærme meg en slik løsning? Selges de, eller finnes det folk som gjør slikt?
Innlegget er seriøst ment. Om noen føler seg kallet, ta gjerne kontakt på mail eller PM.

Hilsen Tommy

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Da har jeg fått testen hodetelefoner opp mot mitt eget oppsett, og til prisen er det jo et aldri så lite kupp. En kamerat kjøpte DT770 PRO etter en demo hos meg, og direkte sammenligning viste at hodetelefoner klarer seg bra. Hadde desverre bare tid til en sang, men denne kjenner jeg godt, så det var enkelt å komme med noen raske ord.

Bassen syntes jeg desverre var direkte hard. Oppløsningen i bassen var liksom fraværende (dette er opp mot 18" i mitt eget oppsett riktignok).

Vokal var veldig frampå mot for mitt eget oppsett, veldig "rett inn i øret" noe som jeg forestiller meg kan være veldig irriterende på litt skarpere vokal enn mark knopfler (antagelser dette altså). Gitar derimot var vel omtrent der jeg liker dem, men når vokalen var såpass frampå, ble gitarene satt litt i andre rekke.

Oppløsningen var også helt grei, men her også ligger oppsettet mitt noen hakk foran. DT770 ruller nok godt nedover i toppen evt dempet, samtidig som jeg ville kalle lyden litt kornete.

På mp3 spiller låter desverre DT770 dritt. alt fra 1k og oppover er søppel :/ Det er 32 ohm, men mp3spilleren greier ikke å drive dom i det hele tatt...

Men alt i alt, så må jeg si meg imponert over hva 1500 kroner (på prolyd) kan få fram av lyd!

Jeg brukte Fireface 800 som hodetelefonforsterker.

Da kommer spørsmålet, hvordan vil feks AKG701 stå seg i forhold?

PK

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Harde ord PK...harde ord. ;)

Du må ta i betraktning at innspilling av hodetelefoner er en MEGET viktig prosess, og den kan i enkelte tilfeller være meget lang og ha stor innvirkning på de parametere du nevner som negative.

Med mine egne DT770 Pro 32ohm, merket jeg en markert forandring etter ca100 timer.
Disse er lukkede konstruksjoner, og har ikke den samme luftige fremførelsen som gode åpne konstruksjoner har.
Men av de lukkede jeg har prøvd, er de blant de beste på dette området.

Med mine AKG K701 tar det lenger tid.
Her skjer det gradvis.....er kommet opp i ca 1300 timer nå, og jeg blir mer og mer forelsket i den lyden disse sammen med min røramp presterer. ;D ;D

PS:
Mp3 spilleren din må være skrale saker......... ;D ;)
(eller være en iPod...)

O

OldBoy

Gjest
pelsjeger skrev:
Du kobler headamp til tape out på coplanden. Da får du fast signal ut uavhengig av kildevalg.
Så gjelder det bare å huske på å skru volumknappen på din integrerte til null, alternativt, som man kan på noen forsterkere, å slå av høyttalerutgangene.

Det hender at jeg glemmer dette, og plutselig står det en søvndrukken kone der og lurer på hva i all verden jeg holder på med.

:) :) :)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
johna skrev:
Harde ord PK...harde ord. ;)

Du må ta i betraktning at innspilling av hodetelefoner er en MEGET viktig prosess, og den kan i enkelte tilfeller være meget lang og ha stor innvirkning på de parametere du nevner som negative.

Med mine egne DT770 Pro 32ohm, merket jeg en markert forandring etter ca100 timer.
Disse er lukkede konstruksjoner, og har ikke den samme luftige fremførelsen som gode åpne konstruksjoner har.
Men av de lukkede jeg har prøvd, er de blant de beste på dette området.

Med mine AKG K701 tar det lenger tid.
Her skjer det gradvis.....er kommet opp i ca 1300 timer nå, og jeg blir mer og mer forelsket i den lyden disse sammen med min røramp presterer. ;D ;D

PS:
Mp3 spilleren din må være skrale saker......... ;D ;)
(eller være en iPod...)
Hehe.. Mp3-spilleren var no creative 30 gig-greier, ikke min ;)

De hadde vel spillt i 25 timer eller noe i den duren under testen.

Dette var jo som sagt direkte sammenligning mot mitt anlegg...

Men en må nok opp i bruktbar pris på et vanlig anlegg for å måle seg med disse. Lysten min på å bare prøve noen skikkelig dyre saker er hvertfall der...

Pk

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Antall liker
9
Sted
Akershus
PK, kan ikke si jeg kjenner meg så veldig igjen i beskrivelsen av lyden i DT770-32.
Ihvertfall når det gjelder at den ruller av tidlig i toppen, det har jeg aldri hørt i noen utgave jeg har prøvd.
Som Johna sier, så er innspilling veldig viktig.
Jeg er litt usikker på hvordan FireFace'en er som forsterker, spesielt siden DT770 er glad i masse krefter, selv om det er 32 ohms utgaven.
Og en god hodetelefon funker generelt dårlig direkte fra en MP3-spiller. Dårlige kilder blir fort avslørt, gitt.

Men det kan jo også hende at du rett og slett ikke er helt kompatibel med DT770'en. :)
På samme måte som noen ikke liker f.eks. horn-eller bipolare konstruksjoner.
Mye smak og behag i hodetelefonverden også.
Mye utvalg også...

Det høres nok ut som du burde prøve noe sånt som AKG K701 eller Beyer DT880.
Her er det mye mer balanse og oppløsning over hele frekvensområdet.

DT880 med en god kilde og rørforsterker kan virkelig bli deilig. :)
Den nye utgaven av DT990 er også glimrende.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
JensL skrev:
PK, kan ikke si jeg kjenner meg så veldig igjen i beskrivelsen av lyden i DT770-32.
Ihvertfall når det gjelder at den ruller av tidlig i toppen, det har jeg aldri hørt i noen utgave jeg har prøvd.
Dette var nok klønete skrevi, mente liksom at diskanten trakk seg tilbake. Ruller av blir feil. Symbalene ble mer tilslørt enn jeg liker.

For meg personlig trur jeg hodetelfoner er uinteressant, men vil teste noen dyre, hehe...

PK

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Skal få knipset litt blider snart...tidsbrist på jobb,har gjort at jeg har,prioritert å høre,fremfor å lage hylle til denne...så vurderer jeg å bytte til bredere rack,derfor står den på gulv å spiller enda..men spiller bra gjør den...opplever nok litt bokslyd,men de er sinnsykt gode å ha på hodet,og ampen.....ja skikkelig rørlyd i denne....bxhxd:160x200x290mm..........høyde ,ålt til toppen av rør+ noen mm,og lengde inkl volumratt...en fantastisk boks til prisen.....skal prøve ett sett åpne hesadset med tiden...men for all del,til prisen spiller de både flott,stort og høyt..men lyder noe lukket.....de er jo lukkede,så kanskje ikke så rart..når det gjelder åpne hodetlf...vil det bli høy lyd på utsiden av klokkene ved høy spilling,eller moderat?kan det skjenere? hører også på utsiden av de lukkede pr i dag.. ;)

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
82
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Hallo.
Har bestillt meg Darkvoice 332 til mine Sennheiser HD650.I følge forumer i utlandet så er de brukt under utviklingen av denne ampen.
Blir nok en del tuberolling etter hvert.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
johna skrev:
Ok. slik jeg ser det ut i fra det du har skrevet, er det du trenger DT770 og helst så lettdrevne som mulig.
Disse vil hindre mest av de vi har nevnt, at du ikke hører naboene (det vil ikke de andre hodetelefonene-701 og 880- i samme grad, da de er åpne)
Og DT770 vil gi deg den bassen du trenger...og vel så det ;)
Dette er vranglære, det er heller det motsatte som er tilfelle.
Hvis du skal ha rørhodetelefonforsterker må du ha hodetelefoner med minimum 250 ohm.
Lettdrevne -> færre ohm. Har selv prøvd med 32 ohm og dette medfører susing, de blir for lettdrevne.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Shadow skrev:
Sennheiser HD650
Det tror jeg er et meget bra valg. (Se innlegg over)
Jeg bruker HD530 på min XS708B hodetelefonamp, og det lyder helt fantastisk.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Eivind E skrev:
johna skrev:
Ok. slik jeg ser det ut i fra det du har skrevet, er det du trenger DT770 og helst så lettdrevne som mulig.
Disse vil hindre mest av de vi har nevnt, at du ikke hører naboene (det vil ikke de andre hodetelefonene-701 og 880- i samme grad, da de er åpne)
Og DT770 vil gi deg den bassen du trenger...og vel så det ;)
Dette er vranglære, det er heller det motsatte som er tilfelle.
Hvis du skal ha rørhodetelefonforsterker må du ha hodetelefoner med minimum 250 ohm.
Lettdrevne -> færre ohm. Har selv prøvd med 32 ohm og dette medfører susing, de blir for lettdrevne.
Da må du komme og høre hos meg.
Tysst som i graven helt til kl 5
Da kommer en antydning til sus

Dette gjelder også DT770 pro32ohm ;D

Inter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.06.2006
Antall liker
24
Sted
Oslo
Jeg har en kraftig oppgradert slik en og bruker denne med forskjellige typer hodetelefoner, bl.a HD650, DT990, Grado HF-1 og Alessandro MS-1. Jeg er enig i mange av dem som poster her og jeg kan anbefale Alessandro som et billigere alternativ til Grado (men like bra, om enn litt annerledes lydsignatur).

Grado er riktignok min favoritt, men makan så overpriset det er i Europa. SR60'en koster noe sånt som 1200,- på hifiklubben og de selges for $69 i USA. Helt sjukt. Derfor er Alessandro et godt alternativ. Alessandro er rebrandet Grado men de har også foretatt et par justeringer så lydsignaturen er litt annerledes.

Jeg må likevel trekke frem at jeg elsker lyden i HD650'en, litt mørk men myk og fin. Passer veldig bra med noen rør som er litt lysere i klangen, en kjempe-match.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Flott at Darkvoice falt i smak! :D
Nå er dollaren så lav gjengen (5,3621) at de som sitter på gjerdet med tanker om bestilling av diverse godsaker
som kan betales i dollar ... bør tenke fort!
Det er mange mange headsets og head set amper av ymse slag der ute, ikke alle er verd penga! OBS!
Men det å lese på diverse headset forums en par dager gir enn ett godt intrykk av hva man eventuelt skal se på!
Headset er bra, når man ikke kan lytte på hovedannlegget om kveld og slikt, og inni de sene nattetimer!

Selvsagt vil jeg at man skal være klar over at headset er ikke en erstattning for ett bra "annlegg", men ett supert supplement!

Det som er med headset er at støygulvet er mye høyere enn ved vanlig annlegg. I ett vanlig annlegg har man selvsagt det "ambiente" eller alltid tilstedeværende bakgrunnstøygulvet å tenke på, som varierer faktisk! (Dette kan hjernen til en viss grad kompansere for.)
I ett headsett er det så å si ett konstant og kjent nivå! Det synes jeg er en fordel!

mvh

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Jeg bruker Beyerdynamic DT770, 80 ohms, direkte inn på RME ADI-2 DAC. Har aldri før hørt så lite bakgrunnstøy, susing osv. under lytting tidligere. DAC`en har mer enn nok overskudd til å drive denne lasten.

Hodetelefonlytting virker generelt sett undervurdert her på forumet.

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
82
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Da var Darkvoice 332 i hus,og den spiller veldig bra rett ut av eska.Har sirklet meg inn et par rørtyper som jeg skal sjekke opp til en senere oppgradering.De som står i,skal visst være av litt ymse kvalitet.Tyst som graven,og klar som dagen er første inntrykk ;)

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Jeg kjøpte meg en rimelig, brukt Rega ear som jeg brukte en stund med noen Sony hodetelefoner. Det var riktig bra, og en fin, fin start. Lysten kom til å oppgradere etterhvert, så jeg kjøpte et par (ubrukte) AKG K701 svinebillig på e-bay. De fikk spille litt med Regaen, og det var riktig morsomt. Akkurat så morsomt at jeg måtte prøve å dra det litt lenger. Jeg har etter mye etterforskning gått for en rørbestykket Cayin HA-1A til AKGene. Fy søren og det låter :eek:!!! Jeg bruker fremdeles originale rør, for å bli ordentlig kjent med utstyret før jeg endrer noe. Gleden er stor, over å ha et relativt stort utvalg av noe av verdens beste rør til forsterkeren. Det blir spennende å se hvor langt den kan strekkes.

Anbefaler folk å starte med noe rimelig og brukt, for å føle litt på potensialet med hodetelefoner. En Rega, for eksempel, får man brukt for rundt en tusenlapp, og det er en meget habil forsterker. Man trenger ikke å bruke mye penger på å ha det gøy med dette.

Hilsen Tommy

olebrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2006
Antall liker
85
Sted
Kristiansund
jane skrev:
En enkel måte å komme i gang på er å koble hodetelefonene til høyttalerutgangene på forsterkeren. Ikke direkte, men via et tilpassningsledd som gjør at forsterkeren ser inn i en last på ~8 ohm og samtidig demper signalet til telefonene tilstrekkelig.

Jan E Veiset
Noen som har bilder av en slik kobling eventuelt er det noe som selges. Bilder av en slik kobling hadde vært kjempe.

Topp Bunn