Kombinere Rotel Surround Receiver med Integrert stereo forsterker - hvordan?

hkrabye

Medlem
Ble medlem
26.04.2014
Antall liker
0
Sted
Oslo
Jeg er ikke fornøyd med musikk-lyttingen med min Onkyo TX-NR709 surround receiver og vurderer å oppgradere til Rotel. Vet noen her om jeg kan bruke f.eks Rotel RB-1582MKII som stereoforsterker samtidig som jeg bruker C, Ls og Rs -kanalene fra enten min Onkyo eller fra Rotel RSX-1560 (Surround Receiver). Jeg har ikke klart å finne ut om Rotels integrerte stereoforsterkere har såkalt "Theater Processor Pass-through" eller prosessor-inngang som det også kalles.

Hva tenker dere om disse to alternativene - hva gir mest for pengene?

Alt. 1
Forforsterkeren RSP-1572 (eventuelt RBM-1565)
Stereoforsterkeren RB-1582
Surround-forsterkeren RMB-1565

Alt. 2
Surround receiveren RSZ-1560
Stereoforsterkeren RB-1582MKII

Og altså, har Rotels stereoforsterkere prosessor-inngang? Eller har Rotel sin egen måte å kople sammen utstyret for å integrere en stereo-forsterker i hjemmekinoanlegget?

Håper på svar...

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Du trenger ikke home theater inngang på den integrete forsterkeren, men det gjør ting svært mye lettere. Du kan bare koble preout fra reciver til en linjeinngang på den integrete, velge den inngangen på den integrerte når du skal se film og skru volumet på den til max eller til en bestemt posisjon. ( Det letteste er max). På forhand da så har du valgt en posisjon på volumhjulet på den integrerte og kjørt romkorreksjon. Denne posisjonen er det du da skal bruke ved film titting.

Problemtet med å koble slik er at om du da er ferdig med å se på film og skal lytte til musikk, velger cd inngangen uten så slå ned volumet så vil du få deg en overraskelse....

Så man MÅ ikke ha en slik inngang.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
...og den Rotel Rb 1582 er et effekttrinn, ikke en integrert forsterker, så den har ikke noen hjemmekinoinngang og den må kobles opp med en stereo forforsterker eller en hjemmekino forssterker, eller en annen volumkontroll. som feks en dac med volumstyring...

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.345
Torget vurderinger
1
Rotel har ingen stereo forforsterkere eller integrerte forsterkere med prosessorinngang. Du kan selvfølgelig greit koble til en effektforsterker uten videre, men det en annen sak.

Her er en oversikt over forsterkere med prosessorinngang / HT-bypass:
Oversikt over forsterkere med prosessorinngang

hkrabye

Medlem
Ble medlem
26.04.2014
Antall liker
0
Sted
Oslo
Rotel har ingen stereo forforsterkere eller integrerte forsterkere med prosessorinngang. Du kan selvfølgelig greit koble til en effektforsterker uten videre, men det en annen sak.

Her er en oversikt over forsterkere med prosessorinngang / HT-bypass:
Oversikt over forsterkere med prosessorinngang
Takk for nyttig info! Har et par spørsmål: Jeg har en Onkyo TX-NR709 receiver som forsåvidt fungerer på filmlyd, men ikke på musikklytting (spesielt i stereo). Jeg ser at jeg har tre valg, og hører gjerne hva dere andre tenker. Jeg har bestilt den nye Oppo Blu-Ray-spilleren BDP-103EU fordi jeg spiller mye SACD, DVD-Audio og Blu-ray Pure Audio-plater. Jeg har B&W PM1 -høyttalere som er ganske tungdrevne og relativt lyse i klangen, slik at en forsterker som er god i bassen og relativt varm i diskanten, står på ønskeslista:

Alternativer:

1) Beholde Onkyo'en men bruke pre-out L or R og skaffe en god stereoforsterker med prosessorinngang.
- Noen forslag til hva jeg bør velge, i prisklassen 10-20.000?

2) Bytte ut Onkyo'en med en bedre receiver som også spiller musikk akseptabelt (må låte langt bedre enn Onkyo'en. Vil Yamaha RX-1030 oppfylle dette kravet?).

3) Hive ut Onkyo'en og benytte et godt tilbud jeg har på Rotel RSX-1560 og RB-1582MKII, men RB-1582 har ikke prosessorinngang, så jeg er skeptisk til om jeg kan leve med denne kombinasjonen siden jeg bytter mye mellom multikanals musikk, stereo-musikk (CD'er, AppleTV med Airplay, HD-filer).

4) Har også et tilbud på Rotel RSP-1572 (forforsterker), stereoforsterkeren RB-1582 og RMB-1565 (på resten av kinooppsettet).

Noen tanker om disse alternativene?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.345
Torget vurderinger
1
Forforsterker eller integrert forsterker med prosessorinngang er en veldig interessant løsning for de som ønsker å prioritere lydkvalitet i stereo, men som også ønsker å benytte det samme oppsettet til surround. Når du lytter mye til SACD, DVD-A og BD-A går jeg ut fra at du også prioriterer kvaliteten i multikanal. Og da er en slik løsning kanskje ikke det optimale. Da er det kanskje bedre på satse på en surroundreceiver eller prosessor og effektforsterkere med høy kvalitet.

Jeg kommenterer kort de 4 puktkene du satte opp.

1. Kan være god løsning i stereo, men løser vel ikke ditt behov nyttet til SACD m.m. D.v.s. du får en bedre effektforsterkerdel til de to frontkanalene, mens du fortsatt har kvalitetsbegrensningen i forforsterkerdelen i TX-NR709. I tillegg blir det enda litt kvalitetsbegrensning ved at signalet i surround går gjennom enda en forforsterker.

2. Har ikke hørt RX-1030, men tviler på at den er mye bedre enn TRX-NR709. Skal det sporet ha noe for seg, tror jeg du i hvert fall må opp i en RX-3030.

3. Dette kan være en god løsning, men med forbehold om jeg ikke har hørt de Rotelmodellene. Som nevnt av meg og andre lengre oppe i tråden er det ikke et problem å koble til en ren effektforsterker, så lenge receiveren ha pre-out. Effektforsterkere skal ikke ha prosessorinngang - de har ingen volumkontroll :)

4. En enda mer interessant løsning enn den forrige. Her er det vel økonomien som styrer hva du skal velge?

PS. Jeg legger med interesse merke til at autokorrektur konsekvent markerer rødt under ordet surround. Det er vel kanskje sånn det skal være på et HiFI-forum... :)

hkrabye

Medlem
Ble medlem
26.04.2014
Antall liker
0
Sted
Oslo
Forforsterker eller integrert forsterker med prosessorinngang er en veldig interessant løsning for de som ønsker å prioritere lydkvalitet i stereo, men som også ønsker å benytte det samme oppsettet til surround. Når du lytter mye til SACD, DVD-A og BD-A går jeg ut fra at du også prioriterer kvaliteten i multikanal. Og da er en slik løsning kanskje ikke det optimale. Da er det kanskje bedre på satse på en surroundreceiver eller prosessor og effektforsterkere med høy kvalitet.

Jeg kommenterer kort de 4 puktkene du satte opp.

1. Kan være god løsning i stereo, men løser vel ikke ditt behov nyttet til SACD m.m. D.v.s. du får en bedre effektforsterkerdel til de to frontkanalene, mens du fortsatt har kvalitetsbegrensningen i forforsterkerdelen i TX-NR709. I tillegg blir det enda litt kvalitetsbegrensning ved at signalet i surround går gjennom enda en forforsterker.

2. Har ikke hørt RX-1030, men tviler på at den er mye bedre enn TRX-NR709. Skal det sporet ha noe for seg, tror jeg du i hvert fall må opp i en RX-3030.

3. Dette kan være en god løsning, men med forbehold om jeg ikke har hørt de Rotelmodellene. Som nevnt av meg og andre lengre oppe i tråden er det ikke et problem å koble til en ren effektforsterker, så lenge receiveren ha pre-out. Effektforsterkere skal ikke ha prosessorinngang - de har ingen volumkontroll :)

4. En enda mer interessant løsning enn den forrige. Her er det vel økonomien som styrer hva du skal velge?

PS. Jeg legger med interesse merke til at autokorrektur konsekvent markerer rødt under ordet surround. Det er vel kanskje sånn det skal være på et HiFI-forum... :)
He, he - surround høres ikke direkte norsk ut, nei.

Du kaller 4. "en enda mer interessant løsning". Er det fordi lyden blir bedre både ved stereo-lytting og surround-lytting med surround prosessor og adskilte effektforsterkere? Mener du at RSP-1572 vil gjøre en bedre jobb med dekodingen enn RSX-1560?

Har ikke helt forstått hvordan RSX-1560 (surround receiver) og RB-1582MKII (stereo effektforsterker) jobber sammen. Kopler jeg sammen RSX-1560 og RB-1582 via pre-out? RB-1582 har jo ikke noen prosessorinngang (ren effektforsterker, som du sier), men hvordan "snakker" de da sammen? Føler meg tryggere på at surround prosessor/forforsterker og f.eks en fem kanals effektforsterker (f.eks RMB-1575) vil være en bedre løsning, event. en RMB-1565 pluss RB-1582. - Hva tror du?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.345
Torget vurderinger
1
Grunnen til at jeg syns 4 er en mer interessant løsning er at jeg antar at RSP 1572 har litt høyere kvalitet enn prosessor-/forforsterkerdelen i receiveren RSX 1560.

Når det gjelder sammenkoblingen mellom surroundprosesoren og stereo effektforsterkeren er det ren plankekjøring - pre-out fra frontkanalene til inngangen på effektforsterkeren. Det er ikke noe annet enn å sende signalet de skal snakke sammen om. Det gjelder enten du sender fra en receiver eller prosessor, men med prosessor må du selvfølgelig ha effektforsterker til de andre kanalene også.

hkrabye

Medlem
Ble medlem
26.04.2014
Antall liker
0
Sted
Oslo
Grunnen til at jeg syns 4 er en mer interessant løsning er at jeg antar at RSP 1572 har litt høyere kvalitet enn prosessor-/forforsterkerdelen i receiveren RSX 1560.

Når det gjelder sammenkoblingen mellom surroundprosesoren og stereo effektforsterkeren er det ren plankekjøring - pre-out fra frontkanalene til inngangen på effektforsterkeren. Det er ikke noe annet enn å sende signalet de skal snakke sammen om. Det gjelder enten du sender fra en receiver eller prosessor, men med prosessor må du selvfølgelig ha effektforsterker til de andre kanalene også.
Du får unnskylde meg hvis jeg blir litt pirkete, men det du mener er at enten jeg kopler signalet fra pre-out (L og R) på surround receiveren RSX-1560 inn i effektforsterkeren RB-1582MKII eller fra surround prosessoren RSP-1572, er det plankekjøring. Jeg får ikke det problemet en har når en kopler pre-out til en integrert forsterker? (Jeg vet at jeg trenker effektforsterker for alle kanaler når jeg bruker en surroundprosessor :)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.345
Torget vurderinger
1
Nei, det blir ikke noe problem, enten du kobler stereo effektforsterker til prosessor eller til receiver.

Topp Bunn