Kombinasjonen Hegel og Dynaudio Audience 72 SE

Tessink2

Fersking
Ble medlem
15.10.2007
Antall liker
0
Jeg er, som mange andre, på jakt etter nytt stereoanlegg.

På Hifi-center kjeden har jeg fått anbefalt følgende kombinasjon:
- Forsterker: Hegel H1 Mk4
- Cd-spiller: Hegel CDP2A
- Høytalere: Dynaudio Audience 72 SE

Hegel-kombinasjonen har fått mye skryt, og synes å være et trygt valg. Jeg har lite kjennskap til Dynaudio-høytalerne og har heller ikke funnet noen tester av disse. Hvis det er noen som har kjennskap til eller informasjon om disse, setter jeg stor pris både på generell vurdering av disse høytalerne, og hvordan Dynaudio fungerer sammen med Hegel-kombinasjonen.

De andre alternativene jeg vurderer for øyeblikket er:
- Denon PMA-2000 AE + Denon DCD-2000 AE + B&W CM7 eller B&W DM683
- Primare I21 + Primare CD21 + System Audio SA 1750
- Hegel H1 + Hegel CDP2A + B&W CM7

Hvis det er noen som har synspunkter på disse alternativene eller andre forslag, setter jeg stor pris på det.

Anlegget skal stå i en stue på ca 40 kvm og kommer til å bli benyttet til alt fra jazz til klassisk, men med hovedvekten på rock.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
tror kanskje jeg ville prøvd med h200 istedetfor h1. h200 er fyldigere i lyden. har ikke hørt Audience 72 SE så mye da men. H200 var veldig bra på Focus 220 ihvertfall :)

J

Jurassic

Gjest
Hva med å ta turen innom NAT og se hva de har der?
Han har jo pushet Dynaudio i en evighet og har mange spennende produkter.

I utgangspunktet hører ikke Hegel og Dynaudio som en killerkombo for meg.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.626
Torget vurderinger
1
Hegel på Audiovector funker faktisk svært bra. Anbefaler H200. Da har man godt med kraft, selv om den integrerte 120 wattern gjør en hederlig jobb, og har mer enn tilstrekkelig med kraftressurser.

Mvh. Bjørn

Baron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
0
Har hatt H200 og H1 sammen med cdp2a, men det var på audiovector Mi3 sig. Synes at begge alternativene ble i overkant lyse etter min smak, så hvis du har mulighet til å teste før du kjøper vil jeg anbefale det på det sterkeste. Mulig jeg har et romproblem, men har ca samme romstørrelse som deg. Må legge til at H200 hadde mye større kropp en H1. Har kun hørt 72SE med cayin så dette blir jo litt feil og uttale meg på dette. Men oppsettet jeg hadde låt så mye bedre i det lille lytterommet enn min egen stue. Lykke til!
B

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.626
Torget vurderinger
1
Mulig Nordost ikke er å anbefale i den komboen??

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
419
Torget vurderinger
1
Hegel har et rykte på seg at de er lyse og litt anmasende....

Jeg har selv hatt 6. set med Dynaudio høyttalere, og syns at de er generelt ganske lettlytta, men de vil avsløre det som står føre i kjeden.

Jeg ville personlig valgt Primare, og gått for Primare I30 forsterkeren, den er testvinner overralt, og er kåra til årets forsterker i både what hi fi og hi fi choise to år på rad.

Lytt før du kjøper, og lykke til...

Destiny.. :)

O

OldBoy

Gjest
Enig her.

Primare og Dynaudio fungerer bra sammen.

ECI-4 har jeg også hørt med Dynaudio, men ikke akkurat med 72 SE. Tror det også kan være en bra match.

U

utgatt60135

Gjest
Kommer jo an på hvordan du vil ha musikken formidlet men vær klar ovet at Hegel H1 har kjølig klang.

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
0
Jeg vil tro at Hegel vil spille bra med Dynaudio høyttalere.

Dynaudio spiller meget korrekt, men er litt "snille", og trenger mye kraft for å spille gøy.

Hegel spiller også meget korrekt, litt "frempå", og med mye kontroll og kraft.

Det høres ut som en perfekt kombinasjon for meg?

Kjenner ikke Audience 72SE spesiellt, men dette gjelder Dynaudio generellt.

Du nevner jo både Primare og SA, du kan jo få høre Dynaudio mot SA på samme system i butikken, da har du jo litt mere å gå etter.

Da finner du ut hva som passer deg!

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
0
Klarer ikke å la være å kommentere din vurdering av Denon elektronikk i dette selskapet.

Denon når både Hegel og Primare til anklene når det gjelder forsterkere, spilleren har jeg mer tro på.

Tessink2

Fersking
Ble medlem
15.10.2007
Antall liker
0
Takk for alle tilbakemeldinger.

Jeg er nok på alle måter en glad amatør i dette selskapet, men skal forsøke å beskrive hvordan jeg liker musikken gjengitt og hvordan jeg lytter.
- Bass: Jeg er ikke avhengig av "mye" bass. Det viktigste er at den blir gjengitt presist.
- Diskant: Jeg er ikke glad i for "spiss" diskant/topp.
- Det er generelt viktig at anlegget spiller presist og klart.
- Dette anlegget kommer ikke til å bli brukt som et typisk festanlegg, men på middels/lavt lydnivå - og både til aktiv/kritisk lytting og som "bakgrunnsmusikk".

Er det slik å forstå at det er den generelle oppfatningen at Denon sin forsterker kommer til kort både i forhold til Primare og Hegel?

Er det noen som har synspunkter om hvilke forsterkere som passer til de høytalerne jeg har nevnt og/eller motsatt, dvs hvilke høytalere som passer til de nevnte forsterkerne?

Ellers må jeg nok begrense mine besøk hos diverse hifi-butikker til vestlandets hovedstad, og har ikke anledning til å reise til Oslo.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.635
Torget vurderinger
10

Baron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
0
Hegel H1 har nok det mange vil kalle spiss topp, og vil nok heller ikke oppfylle dine krav når det gjelder lavt volum.
Hva med kjøpe brukt da? Ligger en Accuphase E-213 på bruktbørsen. Mine erfaringer er ihvertfall at det er produkter som holder et godt grep om musikken ved lavt og høyt volum. Men det er jo bare et tips fra en som akkurat har solgt
det jeg hadde av hegel pga problemer med altfor spiss topp og lite kropp ved lavt volum.
B

U

utgatt60135

Gjest
Men du har vel hørt oppsettene i butikkene? Hva synes du?

Eirik.U

Medlem
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Hei ;D

Etter musikksmaken din tror jeg du kommer til å bli kjempefornøyd med dynaudio!

Hegel spiller meget pent med dynaudio, men som flere her påpeker kan det bli litt hissig i toppen..
Primare er litt roligere og mer fokusert i mellomtonen, kansje bedre som en allrounder?
Men disse trenger litt power og der er h1`n overlegen kontra primare I21. Men viss du strekker lommeboka litt og hopper på I30`n vil du få ett serdeles musikkalsk oppsett ;D

Lykke til!

Mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.626
Torget vurderinger
1
Det er kombinasjonen av systemet som til slutt avgjør hva slags lyd du får, og det inkluderer kabler, men det er en diskusjon som må tas i kabelhjørnet. Det skal dog sies, at mange som sitter med Hegel i dag kjøpt på Hifi-centeret som dermed også har kjøpt Nordost kabler, og det KAN slå ut litt uheldig.

Mvh. Bjørn

Tessink2

Fersking
Ble medlem
15.10.2007
Antall liker
0
Jeg har hørt kombinasjonen Hegel/Dynaudio, men i et lite rom der det var vanskelig å få et skikkelig inntrykk.

I dag har jeg blant annet testet B&W CM7 og B&W DM683. DM683 har fått mye skryt (blant annet i Hjemmekino), men jeg syntes den var en skuffelse, og da spesielt bassen. CM7 gav et mye bedre inntrykk. Høytalerne ble testet på Denon PMA-2000 AE og Cambridge A 840. Jeg syntes ikke noe om kombinasjonen CM//Denon. Lyden ble for ullen og "utflytende". Kombinasjonen Cambridge/CM7 var imidlertid en positiv overraskelse, selv om det kunne synes som om Cambridgen hadde litt lite muskler til å drive disse høyttalerne.

Er det noen som har synspunkter på kombinasjonen Cambridge A840/B&WCM7?

Forslag til andre forsterkere som kan passe sammen med CM7 mottas med stor takk!

H

hawenger

Gjest
Jeg har cm7 kombinert med cayin 153b. Synes det er en meget god kombinasjon. Enig i at 683 ikke er like bra som cm7.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hegel H1 + Dynaudio Focus 220 er ihvertfall en god match. H200 også. hørte Audience 72SE på h200 en gang. det låt bra det. :)

Topp Bunn