Kollektivt i Norge vs andre land?

C

Cyber

Gjest
Etter ei uke i Berlin (med noen fine hifibesøk i sjapper også) må jeg nesten le når vi her på berget ønsker at folk skal bruke kollektiv transport i større grad og når man ser hvordan det fungerer i Tyskland. Prisene der er jo helt latterlig lave i forhold til Norge og alt går som et sveitsisk urverk. Jeg tok flyet til Gardermoen og ville ta Flytoget ned til Oslo S og hvis jeg ikke husker feil kostet det 179 pr billett.

Skulle så ta U-bahnen og regiontoget 2 stopp før til slutt deres flytog (om enn saktere enn det norske) til flyplassen i går og fikk en billett som gjaldt til alt. Pris: 22 kroner og 50 øre! Greit nok at valuta og lønn er litt forskjellig, men det sier vel i grunnen alt? Her i mer grisgrendte strøk koster det jo nesten 100 kroner å ta buss tur retur en strekning som ville kostet med ca 40 kroner i drivstoff å kjøre med bil. Hvorfor kjøre kollektivt når det i tillegg er mer styr og når man er vant med busser som sjelden kommer på tiden...

G

Gjestemedlem

Gjest
I Norge skal kollektivtrafikk være privat og lønnsomt. Da må det bli dyrt for de reisende for at dette skal fungere. Tide i Bergen er går med stort overskudd, og er lønnsomt for sine eiere.

Men buss er jo stort sett for folk som ikke har råd til bil selv.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.617
Pluss at det tar ca 3 til 4 ganger så lang tid med kollektiv transport som med bil ...

S

Slubbert

Gjest
Norge har størst andel av arbeidsstokken i offentlig sektor av noe land i verden. Det betyr at det ikke finnes noe annet land hvor like mye gjøres på måter som er ineffektive, dårlige, slurvete, sløsete, byråkratiske og med likegyldighet. Selvsagt koster det penger.

Topp Bunn