Koetsu

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Er det noen som kan fortelle meg hvordan lydsignaturen til Rosewood er?
Hvor kan man retippe en slik?
Og hvor mye koster det?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.343
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt modellen under (black) og jeg har modellen over (urushi), men jeg har hørt Rosewood bare en gang, og det begynner å bli lenge siden.
Nå er det vel det å si at alle Koetsuene har en felles lydsignatur, og den heller litt mot det varme.
Urushien har et vell av detaljer, og i så måte overgår den black, som virker "punchy" og varm, men har mindre detaljer.

mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Har adressen til et firma i Italia som visstnok BARE retipper Koetsu. Det kommer på ca. 3500,-...

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
tkr skrev:
Jeg har hatt modellen under (black) og jeg har modellen over (urushi), men jeg har hørt Rosewood bare en gang, og det begynner å bli lenge siden.
Nå er det vel det å si at alle Koetsuene har en felles lydsignatur, og den heller litt mot det varme.
Urushien har et vell av detaljer, og i så måte overgår den black, som virker "punchy" og varm, men har mindre detaljer.

mvh
Akkurat!
Ligner de litt på Benz i lyden?
Hva kosta /koster Rosewood?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
impulse skrev:
Har adressen til et firma i Italia som visstnok BARE retipper Koetsu. Det kommer på ca. 3500,-...
Det høres bra ut, kan få adressen hvis det blir aktuelt!
Pickupen sitter på en gammel spiller som jeg kanskje skal ha, spørsmålet er jo hva som eventuelt gir mest for penga, retipping eller en annen pickup?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.343
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Continuo skrev:
Akkurat!
Ja, de likner litt på Benz, bare mye mer detaljert, imo. Jeg mener at nyprisen lå på rundt $ 2500. Hvis du kan få den retippet for en (relativt) billig penge, har du en jævlig god pu.
Hva slags arm er det den sitter på?
mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
tkr skrev:
Continuo skrev:
Akkurat!
Ja, de likner litt på Benz, bare mye mer detaljert, imo. Jeg mener at nyprisen lå på rundt $ 2500. Hvis du kan få den retippet for en (relativt) billig penge, har du en jævlig god pu.
Hva slags arm er det den sitter på?
mvh
Den sitter på en JVC QL-Y3F spiller med tilhørende arm, kanskje litt "overkill"?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.343
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Continuo skrev:
Den sitter på en JVC QL-Y3F spiller med tilhørende arm, kanskje litt "overkill"?
Overkill? JA!
Himmel og hav, det var en selsom kombinasjon. Den Koetsuen fortjener en langt bedre skjebne enn det der!
mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
tkr skrev:
Continuo skrev:
Overkill? JA!
Himmel og hav, det var en selsom kombinasjon. Den Koetsuen fortjener en langt bedre skjebne enn det der!
mvh
Ja, tror den hadde likt seg på min Cantus arm! ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.343
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Continuo skrev:
tkr skrev:
Continuo skrev:
Overkill? JA!
mvh
Ja, tror den hadde likt seg på min Cantus3 arm! ;)
Det tror jeg også. Go for it!
mvh

Edit: Har googlet litt på den armen din: Det ser ut som om samlet vekt ligger på ca. 30 g, og det skulle være ok. Det er vel først og fremst et spørsmål om du har nok gain i RIAAen din, mener å huske at output er relativt lav også på Koetsu Rosewood.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.613
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Koetsuene har høy masse og lav compliance og krever RIGIDE armer med gode lagre.
Ikke unipivot eller slappe luftputer
Signaturen på de fleste Koetsuene er nokså like,men øker i oppløsning,rom og dynamikk,med prisnivå.
Best jeg har hørt er Urushi.
En rosewood går normalt for 4-6 brukt, en signature for noe mere.
Eneste ombygging JEG ville ha gjort er original,og ikke vdHul,Benz e.l da dette endrer signaturen på lyden til noe annet,og da er det ikke en Koetsu lengre!
IMO
Mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
LMC skrev:
Koetsuene har høy masse og lav compliance og krever RIGIDE armer med gode lagre.
Ikke unipivot eller slappe luftputer
Signaturen på de fleste Koetsuene er nokså like,men øker i oppløsning,rom og dynamikk,med prisnivå.
Best jeg har hørt er Urushi.
En rosewood går normalt for 4-6 brukt, en signature for noe mere.
Eneste ombygging JEG ville ha gjort er original,og ikke vdHul,Benz e.l da dette endrer signaturen på lyden til noe annet,og da er det ikke en Koetsu lengre!
IMO
Mvh
Er det mulig å få gjort en original ombygging da?
Jeg har jo hørt eller lest før at retipping ikke blir så bra som original ny pickup, er det noe i det?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
tkr skrev:
Continuo skrev:
tkr skrev:
Continuo skrev:
Overkill? JA!
mvh
Ja, tror den hadde likt seg på min Cantus3 arm! ;)
Det tror jeg også. Go for it!
mvh

Edit: Har googlet litt på den armen din: Det ser ut som om samlet vekt ligger på ca. 30 g, og det skulle være ok. Det er vel først og fremst et spørsmål om du har nok gain i RIAAen din, mener å huske at output er relativt lav også på Koetsu Rosewood.
I følge Bo Hansson som lager armen så takler den alt av pickuper! ;D
Koetsuen har en output på 0.6mv.
Karaten min har 0.3mv så forskjellen er stor.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.343
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Såvidt jeg vet er det Suganos sønner som har overtatt butikken, og de retipper og gjenoppbygger alle Koetsuer. Hva den fornøyelsen koster, vet jeg ikke.
mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
tkr skrev:
Såvidt jeg vet er det Suganos sønner som har overtatt butikken, og de retipper og gjenoppbygger alle Koetsuer. Hva den fornøyelsen koster, vet jeg ikke.
mvh
Tusen takk for all veilledning!
Må tenke litt over dette, det lille jeg har hørt av den er fortryllende, så det er nok absolutt noe av det bedre!

P

Parelius

Gjest
Etter hva jeg har fått følelsen av, så er det bare en gjenoppbygging fra Koetsu selv som er saken. Har sett mange Koetsu til salgs, med som er retippet eller ordnet andre plasser; det virker som det ikke er så lett å få solgt slikt etterpå (om det skulle være interessant) til de ekte Koetsupriser.

Ville personlig aldri ha spydd ut kronasje på noe ikke-originalt her.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.343
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Her er jeg fullt på linje med Parelius.Det koster, men jammen får du noe for pengene!
Avholder akkurat besøk i nostalgi-land, med 3 vinylklassikere på rad: Leonard Cohen: The songs of...,Cat Stevens:Tea for the Tillerman, og, i bakgrunnen nå, Janis Joplin: Pearl. Den yngste plata er fra 1976, og jeg hører detaljer jeg aldri har hørt før! For ikke å snakke om dynamikk, tilstedeværelse, stoort lydbilde, osv.
Bør kanskje nevne at det er en Koetsu som står påmontert..... ;D
mvh

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
jeg hører detaljer jeg aldri har hørt før! For ikke å snakke om dynamikk, tilstedeværelse, stoort lydbilde, osv.
Bør kanskje nevne at det er en Koetsu som står påmontert..... ;D
mvh
Urushi..., amen broder! ;D

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
I stereophile - testen av koetsu black refererte de til en nett side som skulle hete koetsuusa.com. Her står det imidlertid at siden er under oppbygging. Om man følger med kommer det kanskje litt info om retipping og den slags også på engelsk etterhvert.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Parelius skrev:
Etter hva jeg har fått følelsen av, så er det bare en gjenoppbygging fra Koetsu selv som er saken. Har sett mange Koetsu til salgs, med som er retippet eller ordnet andre plasser; det virker som det ikke er så lett å få solgt slikt etterpå (om det skulle være interessant) til de ekte Koetsupriser.

Ville personlig aldri ha spydd ut kronasje på noe ikke-originalt her.
Sendte mail til Japan, fikk svar fra Melvin Ang, Koetsu S.E. Asia.
Pris for gjenoppbygging er 750us dollar, hvis jeg trengte en ny treboks til pickupen så kosta det 50 dollar.
Det frister noe j........

P

Parelius

Gjest
Vel, det er jo omtrent 1.900 USD under nypris (og du har en "ny" PU)? Ikke mye tvil hadde det vært meg, gitt at du liker det du hører nå. Er den forresten nedkjørt?

(Ser at Audio Cubes II, som var så billige på Koetsu, nå ikke lengre har noen på nettsiden sin. Fa...!)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Parelius skrev:
Vel, det er jo omtrent 1.900 USD under nypris (og du har en "ny" PU)? Ikke mye tvil hadde det vært meg, gitt at du liker det du hører nå. Er den forresten nedkjørt?

(Ser at Audio Cubes II, som var så billige på Koetsu, nå ikke lengre har noen på nettsiden sin. Fa...!)
Den er faktisk "avkjørt" så nå er det ikke mye lyd fra den! :p
Jeg har hørt på den tidligere og ja, jeg likte definitivt det jeg hørte.

Topp Bunn