Koetsu Black i en RB300 arm?

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Har en Rega P3 som har et par år på baken med en Rega Bias (grønn) PU.
Har veldig lyst å prøve en annen MM eller en MC.. har også en Project Phonobox SE som jeg
er veldig fornøyd med :)

Spørsmål 1: Kan jeg sette en Koetsu Black i en RB300 arm?

Spørsmål 2: Vil jeg få et bra resultat? (dette er vel en stiv MC som helst skulle hatt en tyngre arm?).

Spørsmål 3: Må høyden på armen justeres? (Er det det som kalles VTA?)

Gode råd mottas med STOR TAKK!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.698
Torget vurderinger
28
Personlig hadde jeg brukt pengene på bedre drivverk og arm før jeg investerte så mye penger i pickup.
For det første er jeg redd for at dette ikke er best match med hensyn til effektiv masse, for det andre er jeg ikke sikker på at Rega P3 drar potensialet ut av nevnte Koetsu.
For ordens skyld nevnes at jeg ikke har personlig erfaring med noen av de to produktene.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
SPM 3 : det kan hende , men du kan jo kjøpe spacere til å shimse under med ( eller ta bort , andre veien , om de allerede er mellom plint og arm).....stereofil har disse ....de gamle er visst billige , de til den nye p3-24 er annerledes , og dyrere , snakka med en som gjorde dette........

Ikkeno galt om koetsuen , for all del , men jeg har hørt spillern din med dynavector dv-20 x low...spiller meget ! bra syntes jeg , til halve prisen av koetsuen vel og merke .

( med asr mini riia , gammel type)....så spørs det hva du vektlegger , denne gir smekk og driv , og ikke minst en bra bass , ...når det gjelder denne dyna pu en , har jeg hørt denne i 3-4 oppsett hvorav en i rega , og syntes den spillte vel så bra i en rega som i min scout , selv om denne pu en skal være meget god i en jmw arm (vpi selger jo disse med egen logo på)

MEN.....koetsu er jo noe spesiellt med respekt bak da , jeg overlater til noen andre å si noe om hvordan den blir i din arm....dette er jo og meget viktig for totalbalansen skal vite...lykke til..Trur TAA import nå har agenturet på Koetsu i Norge , skulle i allefall få det for litt siden...om noe er på lager er usikkert , ring å hør.

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Takk for gode innspill..
Hadde ikke tenkt å svi av 10 kkroner på PU.
Har "lånt" en hos min svigerfar som han ikke har brukt siden tidlig nitti-tall :)
Den er som ny, da den er veldig lite brukt..
Men er det vært å prøve?
Tenkte å prøve den i P3en min for en bedre PU enn Rega Bias tror jeg
platespilleren er god for..
Har også sett litt på Rega Exact, kanskje den passer
armen/spilleren bedre? :) :)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.828
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
God morgen,
Når det gjelder Koetsuen, hadde jeg lagt de klamme små hendene mine rundt den og gjemt den i en skuff for senere bruk. Hvis den er fra tidlig 90- tall, er det antakelig en modell laget av Sugano selv. Jeg har hatt en sånn en, og den var farlig god.
Ellers er ikke Koetsu den første PUen man tenker på i forbindelse med P3/ RB 300. Har hørt den i en Rega P2, og det var ikke akkurat noen åpenbaring. Tror ikke at du får fullt utbytte av den i din nåværende analogrigg heller.

mvh

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
398
Rega er for så vidt en grei platespiller, alt til sitt bruk, men å sette en Koetsu Pick Up på en Rega spiller er som å sette en Rolls Royce motor i en Daihatsu, det går bare ikke. Rega er rett og slett for dårlig, og det passer ikke i det hele tatt. Har en bror som hadde en Rega P3 en gang, og det var rett og slett "pottfrau". Men Rega armene er da bra.

Mvh Kjell

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg står på min anbefaling på en dyna dv-20x.......eller en benz ace til denne armen , litt ettersom hva du velger , da står pris på arm7spiller bedre i forhold til pu prisen også........cash 63 her på hfs har en tid spillt med p3-24/rb 300/dv-20x en pm til han vil nok kunne gi deg svar på hvordan dette fungerer i praksis , kanskje du får tilbud om en lytt og , men er redd for at p3 en selges i disse dager....Han har bytta til Nottingham. men du kan jo spørre.

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Det er nok riktig som dere sier at det ville vært "Overkill" å sette en så god PU i en
Rega P3/RB300 spiller.
Men at utfallet er ukjent og gjør det jo bare ekstra spennende?
Jeg prøver den :-\
Skal ringe Musikkmagasinet i Bergen å høre om de har spacer til armen slik at VTA
blir korrekt i "gjerningsøyeblikket". (tror jeg må ha en en på 4mm).
Har en Rega Exact i bestilling som skal brukes i spilleren uansett :)
Har også luktet på en ATOC9 men gikk for Exact denne gangen. spilleren varer jo
lengere en PU'en....
Og en oppgradering kommer nok etter en stund ;D ;D
Både på spiller og PU.

Tusen takk for gode svar :)

Mvh Theodor

arnauby

Medlem
Ble medlem
07.11.2007
Antall liker
0
Sted
Tønsberg
Med en så flott pu i skuffen, er det ikke da en mulighet å bytte tonearm?
Jeg fikk selv en Argon TT1 i gave av dama til jul. Hun mente det var på tide å hente opp gammel vinyl i fra kjelleren. Dette er en Rega p1 eller noe sånt, som er solgt under hifi klubbens eget navn.
For å kunne sette en god mc pu på denne, så bytta jeg til en Misson 774 tonearm.
Jeg fikk laget en ny talerken i acryl og satt på noen gode vibrasjons dempende føtter.
En target vegghylle og Projekt tubebox med Tesla rør.
Nå låter det bra.

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Skifte av arm på Regaen er ikke aktuellt for min del..Jeg kjøpte den brukt her på børsen
for 3 mnd. siden og den er som ny. Synes spilleren er helt knall..
Misson 774 arm har jeg på en Thorens td 160 i kjelleren.
Det er en veldig bra arm har jeg blitt fortalt..
Vil ikke tukle mye med Regaen siden den kanskje får en ny eier snart :)
Eneste jeg har gjort er å kjøpe en platestrammer type Mitchell
og snart en ny PU ;D

Hilsen lykkelig Rega P3 bruker

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.828
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Theodor skrev:
Det er nok riktig som dere sier at det ville vært "Overkill" å sette en så god PU i en
Rega P3/RB300 spiller.
Men at utfallet er ukjent og gjør det jo bare ekstra spennende?
Jeg prøver den :-\
Hei
Har googlet litt, og Koetsu Black har en output på 0.6 mV. Hvordan er RIAAen din, takler den så lave outputs?
Forøvrig synes jeg selvfølgelig at du skal prøve den ut, men vær obs på at du nok ikke får maks utbytte av den..
mvh

Edit: Fant også et innlegg på et eller annet forum. Vedkommende brukte en Koetsu Black på en RB 700, og det funket fint_

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Det er jeg ikke sikker på men den skal jo både takle MM og MC..
Det er en Project Phonobox SE.
Det skal bli spennede å prøve. Har ikke skrudd
forventningene så veldig høyt ettersom
det kanskje er "perler for svin" å sette en så bra PU i en P3.
Det blir gøy uansett MHT resultatet.
Da skal det spilles: DS-Love over gold, pluss
mange andre nydelige sorte skiver ;D ;D

MVH Theodor

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
ERDETMULIG ;D

Joda, fikk montert den i armen tilslutt.. eneste problem er at massen til PU'en er veldig
høy; 9,5 gram hvis jeg ikke leste feil. Måtte ha motvektsloddet helt ute før vekten ble stilt inn.
Nå er jo ikke jeg den mest blaserte når det gjelder god LP lyd men dette smakte det fugl av.
En klar forbedring i forhold til Rega Bias PU'en som var montert i spilleren når
jeg kjøpte den.
Men at Rega P3 kan ha og fortjener en god PU er jeg nå overbevist om..
(prisen på KBlack er jo 2 ganger spilleren 8)
Lyden er mye mer oppløst, mer frempå og strengeinstrumenter har en herlig rasp
(jfr.Dire Straits On Every Street, you and your friend) helt gåsehud.
Diskanten henger liksom i luften foran meg og bassen går dypere og er mer
kontant, (faktisk litt for kraftig etter min smak)

Koetsuen skal få spille mine plater en god stund ;D ;D
Men nå ser det ut til at jeg må få fatt i et tyngre lodd til armen, noen forslag?

L

Lars.N

Gjest
Bruker Rega RB-300 /m Michell Tecno Counterweight
Morro at du fikk den Koetsu til å spille i rb-300 :)

Laban

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Michell Technoweight blir det da..Kanskje det hjelper mht til lyden også?
Var inne på siden deres å leste litt, noe om å få massen av loddet
nærmest mulig pivot-punktet..vet du hvordan jeg får armløfteren litt opp?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.559
Torget vurderinger
1
... den største svakheten ved Rega sine billige armer - RB300 og i særdelshet RB250 - er at de er for billige, og dermed for ofte blit «matchet» med middelmådig utstyr (PU og RIAA) ...

Fortell litt om hvordan Koetsuen trives når du kommer så langt ...

Mvh
KJ

L

Lars.N

Gjest
Theodor skrev:
Michell Technoweight blir det da..Kanskje det hjelper mht til lyden også?
Var inne på siden deres å leste litt, noe om å få massen av loddet
nærmest mulig pivot-punktet..vet du hvordan jeg får armløfteren litt opp?
Skal love deg det hjelper du vil ikke bli skuffet. :)

Laban

Topp Bunn