Kobling av skjerm i XLR-kontakt

L

lark

Gjest
Demonterte XLR-pluggen på en Xindak BC-1 signalkabel idag. Der oppdaget jeg at skjermen var loddet både til pin1 og selve godset i pluggen, i både hann og hunn-kontakten. Er dette vanlig? Jeg har alltid vært av den oppfatning at skjermen kobles bare til pin1.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
lark skrev:
Demonterte XLR-pluggen på en Xindak BC-1 signalkabel idag. Der oppdaget jeg at skjermen var loddet både til pin1 og selve godset i pluggen, i både hann og hunn-kontakten. Er dette vanlig? Jeg har alltid vært av den oppfatning at skjermen kobles bare til pin1.
I en balansert verden (XLR) er alt så enkelt. Skjermen brukes kun til det den er ment å være, nemlig en forlengelse og sammenkobling av kabinettene på de to enhetene slik at ledningene er i et beskyttet miljø. Utvendig støy kommer ikke inn, intern støy kommer ikke ut. Dermed sier det seg selv at dersom skjermen skal fungere etter hensikten skal den definitivt være koblet til godset i begge kontaktene.
Derimot er jeg mere skeptisk til å koble en pinne til skjermen. Da får man en kobling mellom det ytre miljøet og det indre, det er ikke ønskelig ut fra støy-betraktninger. Dersom pinne 1 på hann- og hunnkontaktene skal kobles sammen burde det vært trukket en separat leder for dette.

L

lark

Gjest
Sendte en e-post til Bent Holter (Hegel) angående dette. Fikk et svært så oppklarende svar tilbake:

Sitat: "Den eneste korrekte måten å koble skjermen på i en standard balansert XLR-kabel er fra pinne 1 til pinne 1. Dessverre er det mange produsenter av apparater som feilaktig kobler pinne 1 til audiojord i apparatene sine.
Alle Hegel sine apparater har korrekt kobling av pinne 1, nemlig direkte til chassisjord."

Topp Bunn