Kobling av phonokabel.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Jeg var rask på labben og koblet opp nye faste skjermede phono-ledninger i min Thorens platespiller. Koblet slik som bildet under viser. Har ikke satt på RCA plugger enda. Møter jeg noe utfordringer ifm med denne måten å koble på?
Phono_Cart_Bal_Wiring_meg.jpg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.498
Torget vurderinger
1
Slik jeg oppfatter tegningen så er planen å koble skjermen i kabelen til chassis jord i RIAA-trinnet og til chassis i tonearmen? Det bør ikke ha så mye å si men sjekk om du allerede har elektrisk kobling mellom chassis og tonearmen. Skjermen i signalkablene kobles sammen både mot chassis i RIAA og i tonearmen, dette gir ei sløyfe som potensielt kan bli følsom for magnetisk støy. Det er kanskje bedre ikke å koble sammen skjermene i RIAA-enden, og heller lage en felles sammenkobling i platespilleren for chassis & skjerm, og trekke en separat jordleder til RIAA-chassis (turntable chassis ground).

I tråd med tegningen er det god praksis å ikke sammenkoble signalet fra PU og jord/chassis før RIAA inngangen, slik at jord/chassis ift signalet fra PU blir definert på inngangen til RIAA.

mvh
KJ

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Ved å koble opp som min tegning ble det totalt tyst fra spilleren. Trenger heller ikke jordingskabel mellom spiller og riaa. Har bare riaa-sus igjen.

Topp Bunn