Kobling av PA anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Runar123

Medlem
    Ble medlem
    14.11.2023
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Hei!
    Er en gutt på 17 år som går elektro og hadde lyst å bygge et «party» anlegg :) Har akkurat gått til innkjøp av et lite PA-anlegg og kjøpt til en forsterker til å drive dette. Har et par spørsmål angående hvordan man kobler dette.

Forsterkeren er av typen Lem DPA-1K.
    4 ohm stereo/parallel - 2x 500W
    8 ohm stereo/parallell - 2x 350W

Første spørsmål:
    Utgangene på forsterkeren er delt opp i A- og B-kanal med sine tilkoblinger. Forsterkeren har bare to utganger og jeg har fire høyttalere på 8 ohm så tenkte at jeg bare kjører to og to høyttalere i parallell så er blir totalmotstand på 4 omh istedet. Er dette mulig uten noe stort problem? Planen var i så fall og parallellkoble de to SubZero C15 høyttalerene sammen siden de er like og Thornton SE15 med Bag End TA-15 (regner med det går fint siden de har samme impedans).
    IMG_7265.jpeg
    IMG_7264.jpeg
    IMG_7262.jpeg
    IMG_7260.jpeg

Andre spørsmål:
    Inngangene på forsterkeren er 1x XLR og 6,35mm Jack på A- og B-kanal. Planen var i utgangspunktet å ta i bruk et Bluetooth adapter som konverterer til RCA uttak. Det jeg da lurte på var om jeg måtte ha både rød og hvit RCA på A- og B-kanal med adapter (som vist på bilde) eller om jeg f.e.k ha rød på A-kanal og hvit på B-kanal. Evt om man heller skal bruke XLR til RCA adapter?
    IMG_7268.jpeg
    IMG_7267.jpeg

IMG_7269.jpeg

Dette skal i all hovedsak bare være et «fest anlegg» så om kvalitet ikke blir helt topp er det ingen problem. Alle svar mottas med glede og tas som lærdom :)

Vedlegg

Runar123

Medlem
    Ble medlem
    14.11.2023
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Hei!
    Er en gutt på 17 år som går elektro og hadde lyst å bygge et «party» anlegg :) Har akkurat gått til innkjøp av et lite PA-anlegg og kjøpt til en forsterker til å drive dette. Har et par spørsmål angående hvordan man kobler dette.

Forsterkeren er av typen Lem DPA-1K.
    4 ohm stereo/parallel - 2x 500W
    8 ohm stereo/parallell - 2x 350W

Første spørsmål:
    Utgangene på forsterkeren er delt opp i A- og B-kanal med sine tilkoblinger. Forsterkeren har bare to utganger og jeg har fire høyttalere på 8 ohm så tenkte at jeg bare kjører to og to høyttalere i parallell så er blir totalmotstand på 4 omh istedet. Er dette mulig uten noe stort problem? Planen var i så fall og parallellkoble de to SubZero C15 høyttalerene sammen siden de er like og Thornton SE15 med Bag End TA-15 (regner med det går fint siden de har samme impedans).

IMG_7265.jpeg
    IMG_7264.jpeg

IMG_7262.jpeg
    IMG_7260.jpeg

Andre spørsmål:
    Inngangene på forsterkeren er 1x XLR og 6,35mm Jack på A- og B-kanal. Planen var i utgangspunktet å ta i bruk et Bluetooth adapter som konverterer til RCA uttak. Det jeg da lurte på var om jeg måtte ha både rød og hvit RCA på A- og B-kanal med adapter (som vist på bilde) eller om jeg f.e.k ha rød på A-kanal og hvit på B-kanal. Evt om man heller skal bruke XLR til RCA adapter?

IMG_7268.jpeg
    IMG_7267.jpeg

IMG_7269.jpeg

Dette skal i all hovedsak bare være et «fest anlegg» så om kvalitet ikke blir helt topp er det ingen problem. Alle svar mottas med glede og tas som lærdom :)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.312
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kunne du ikke bruke den forrige tråden din?

Slo sammen.

Runar123

Medlem
    Ble medlem
    14.11.2023
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Kunne du ikke bruke den forrige tråden din?

Slo sammen.
    var vare usikker om den kanskje ble lagt ut på feil side. Kan fjerne denne hvis det første var riktig👍

Nawinta

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.09.2003
    Antall liker
    54
    Det går bra å koble to høyttalere i parallell pr kanal så lenge hver av de er på 8 ohm, og så bruker du to slike adapere som vist under (en til Ch A og en til Ch B)
    IMG_7268.jpeg

Runar123

Medlem
    Ble medlem
    14.11.2023
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Det går bra å koble to høyttalere i parallell pr kanal så lenge hver av de er på 8 ohm, og så bruker du to slike adapere som vist under (en til Ch A og en til Ch B)
    IMG_7268.jpeg
    Ja ok, takk for svar!
    Er ikke noe problem at jacken er mono og ikke stereo?

Nawinta

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.09.2003
    Antall liker
    54
    Du kan ikke bruke adapteren med to RCA innganger i denne sammenhengen. Det er snakk om et ubalansert signal som skal inn på en balansert inngang. Så basically det som skjer er at adapteren jeg refererte til fører signalet fra RCA pluggen inn på hot og ground , samtidig som den kortslutter cold og ground.

Her et eksempel med RCA hun til XLR han:

1 = Ground
    2 = Hot
    3 = Cold

RCA-XLR.jpg

Runar123

Medlem
    Ble medlem
    14.11.2023
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Du kan ikke bruke adapteren med to RCA innganger i denne sammenhengen. Det er snakk om et ubalansert signal som skal inn på en balansert inngang. Så basically det som skjer er at adapteren jeg refererte til fører signalet fra RCA pluggen inn på hot og ground , samtidig som den kortslutter cold og ground.

Her et eksempel med RCA hun til XLR han:

1 = Ground
    2 = Hot
    3 = Cold

Vis vedlegget 1006391
    Virket som om Bluetooth adapteret ga for svakt signal til at forsterkeren klarte å benytte seg av det. Hørte såvidt at det ble spilt noe musikk. Gikk til innkjøp av en mikser i håp om at den skal klare å gjøre input signalet høyere.
    IMG_7300.jpeg

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.332
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Flere ting her.
    Tenker, att du vil ha hele settuppet til å spille "stereo".
    Da må du kopple en høyttaler og en sub i parallell pr. side. 1 sett til utgang A og 1 sett til utgang B.
    Bruk RCA til XLR adaptorer. Mye bedre forbinnelse.
    Og da kan du prøve med følsomhet/sensitivity (se bilde 2) på 0,775V eller 2,25V for å finne lydstyrke som passer.
    Igjen Bilde 2. Mode-omskifteren (stereo/bridge/parallell) står feil. Den skal stå i stereo. ;)
    Om du velger å kjøpe mixer, da kjøp en med XLR utganger og bruk XLR-kabler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn