Kobling av 230V trykkbryter vannpumpe.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Må skifte trykkbryter på vannpumpa her, fikk tak i en ny med følgende skjema.
Er dette så enkelt som det ser ut?
Det 230V med 3 leder kabel.
Er det noe mer å passe på her annet enn at jorlederen "treffer" hverandre? F.eks jord inn på 3 og jord ut på 4?
Kan noen hjelpe/bekrefte/avkrefte om jeg er på rett spor her?

Vedlegg

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.113
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
BRUK EN AUTORISERT ELETRIKER :Hvis du ikke vet hvoran du skal koble , du leker med ditt eget liv og kansje andres i tillegg

T

TT.

Gjest
Hva i all verden har dette med DIY og Utvikling - høyttalere, forsterkere, etc. å gjøre? Vannkjølte høyttalere? ;)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
BRUK EN AUTORISERT ELETRIKER :Hvis du ikke vet hvoran du skal koble , du leker med ditt eget liv og kansje andres i tillegg
Tusen takk for hjelpa du, det var akkurat et slik svar jeg var ute etter.

Det er skjema jeg ikke kan lese. Er vel streng tatt ikke så mye farligere enn å tukle med forsterkere tenker jeg.

@TT, ikke vannavkjølte høyttalere men vannavkjøling av DIY'er etter DIY ;D

• Liker
Reaksjoner: TT.

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
110
Er det noe mer å passe på her annet enn at jorlederen "treffer" hverandre? F.eks jord inn på 3 og jord ut på 4?
Kan noen hjelpe/bekrefte/avkrefte om jeg er på rett spor her?
Jordlederen skal ikke gjennom bryteren - den skal alltid være tilkoblet (jeg har i allefall aldri hørt om noe annet, og det er uansett ingen grunn til å skulle bryte jordingen). Hvis det er trefas (tre ledninger + jord), så kobles tilførselslederne til 2, 4 og 6 og belastningen til 1, 3 og 5 (eller omvendt). Er det en/to-fas (altså to ledninger + jord) hopper du bare over et kontaktsett. Jordledningen bruker på å ha et eget, godt merket koblingspunkt, og gå ofte ikke innom bryteren i det heletatt.

Men, med all respekt: Dette er noe av det enkleste av koblingsskjemaer du man komme borti, så hvis det er vanskelig å forstå hadde det kanskje vært bedre å sette bort jobben til noen som VET, eller ihverfall få hjelp av noen?

Hifimontøren

Medlem
Ble medlem
21.05.2012
Antall liker
26
Torget vurderinger
2
Hei.
Lars-Chr har det rette svar her.
Har gjort dette selv for mange år siden.
Du kan og se bort fra dc kobling, i norge er det ac =vekselstrøm som gjelder.
Husker og jeg måtte justere inn det rette kg. trykkpunkt på skalaen til den nye bryteren= likt den gammle.

Frode

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.706
Tusen takk for hjelpa du, det var akkurat et slik svar jeg var ute etter.

Det er skjema jeg ikke kan lese. Er vel streng tatt ikke så mye farligere enn å tukle med forsterkere tenker jeg.

@TT, ikke vannavkjølte høyttalere men vannavkjøling av DIY'er etter DIY ;D
Når du utviser så lite kunnskap om tilkobling og ikke minst jording har han faktisk ett poeng...

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Vil bare takke dere som bidro positivt her.

Hvis jeg hadde tatt av lokket på trykkbryteren hadde jeg spart dere for det "dumme og uvitende" spørsmålet om jording da det går helt klart frem hvordan den skal kobles.

Men ettersom jeg heller spør en gang for mye enn en gang for lite ble dere belemret dette. SORRY!

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.706
Jeg vet, det er alltid jævlig kjipt når folk utviser bekymring for ens sikkerhet :(

Topp Bunn