Koble til sub

Phatbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2011
Antall liker
16
Sted
Skien
Torget vurderinger
7
Hallo

Har aldrig vært borti sub før, og lurer på om det går og i tilfelle hvor i en EC4,5 det er lurt å koble den til?

mvh

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvis suben din ikke har høynivåinnganger for tilkobling til høyttalersignaler, må du bruke de vanlige RCA-utgangene bakpå forforsterkeren til suben. I følge manualen er dette utgangene som er merket Out+. Jeg mener å ha hørt av eldstemann - som har en slik forforsterker - at både RCA- og XLR-utgangene er aktive og kan brukes samtidig. Koble fra L på forforsterkeren til L på subens inngang, og tilsvarende fra R til R - altså med et stereo-sett signalkabler.

Phatbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2011
Antall liker
16
Sted
Skien
Torget vurderinger
7
Takk for svaret!
Har ikke fått subben enda så får ikke prøvd, men da vet jeg hva jeg skal gjøre når den dukker opp.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg hadde EC pre tidligere. Da ble jeg frarådet å bruke XLR- og RCA-utgangene samtidig. Tror ikke du ødelegger noe, men det kan bli litt mye for utgangskretsene i preampen. Det enkleste og beste er nok å bruke høynivåinnganger på sub og ta signalet fra effektforsterker eller fra høyttalerterminalene. Hvis sub'en ikke har sånne innganger, er det ikke så altfor vanskelig å lage et lite nettverk med noen motstander som dropper signalnivået passe mye før det går til RCA-inngangene. Det er det samme som gjøres på baksiden av høynivåinngangene før signalet mates videre som et vanlig linjesignal.

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Hvis RCA “+”- og “-”-utgangene kan bruker samtidig kan du, for eksempel, kople effektforsterkeren til “+” og sub’en til “-“. Jeg anntar at sub’en har en bryter for å snu polaritet / fase på signalet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JHolm skrev:
Hvis RCA “+”- og “-”-utgangene kan bruker samtidig kan du, for eksempel, kople effektforsterkeren til “+” og sub’en til “-“. Jeg anntar at sub’en har en bryter for å snu polaritet / fase på signalet.
Hva mener du?

Hver RCA-plugg (hver stereo-utgang har en til høyre og en til venstre kanal)har en plussleder (pinnen i midten) og en minusleder.

Det du sier gir ingen mening.

Til sammenlikning fikk jeg vite fra Abrahamsen at på deres pre er det bare å kjøre på med både balansert og ubalansert samtidig, men det behøver jo ikke bety at det er OK på EC.

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Dazed skrev:
JHolm skrev:
Hva mener du?
Som du ser på dette bildet har EC 4,5 ett sett RCA merket “- Out” og ett merket “+ Out”. Det er vel rimelig å gå ut i fra at “+ Out” tilsvarer “hot” i den balanserte kontakten? I så fall tilsvarer “- Out” “Cold”.

http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio
http://translate.google.no/translat...ollege.com/audio/balanced/cable-balanced.html

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JHolm skrev:
Dazed skrev:
JHolm skrev:
Hva mener du?
Som du ser på dette bildet har EC 4,5 ett sett RCA merket “- Out” og ett merket “+ Out”. Det er vel rimelig å gå ut i fra at “+ Out” tilsvarer “hot” i den balanserte kontakten? I så fall tilsvarer “- Out” “Cold”.

http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio
http://translate.google.no/translat...ollege.com/audio/balanced/cable-balanced.html
Pussig. Jeg ser det, men det gir fremdeles ingen mening. Da skjønner jeg hva du mener, i alle fall. Kanskje den ene utgangen er fasevendt eller noe.

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Antall liker
38
Torget vurderinger
11
Du vil sannsynligvis også trenge et y-ledd, de fleste moderne subber har kun mono rca inngang.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.914
Sted
Phobos
Michail skrev:
Du vil sannsynligvis også trenge et y-ledd, de fleste moderne subber har kun mono rca inngang.
Det er vel ikke spesielt anbefalt å koble sammen L og R direkte med et Y-ledd??

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
marsboer skrev:
Michail skrev:
Og jeg trodde Y-ledd gjerne ble brukt på subber med vanlig stereoinngang fra forsterkere med mono sub-utgang. Andre veien (som er trygt), altså.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.914
Sted
Phobos
Dazed skrev:
marsboer skrev:
Michail skrev:
Og jeg trodde Y-ledd gjerne ble brukt på subber med vanlig stereoinngang fra forsterkere med mono sub-utgang. Andre veien (som er trygt), altså.
Moderne sub'er slipper man gjerne dette på i dag. Enten er den ene inngangen avsatt for monobruk når den benyttes alene, eller så spiller det ingen rolle annet enn litt lavere gain som igjen kompenseres for ved å justere gain på sub.

Phatbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2011
Antall liker
16
Sted
Skien
Torget vurderinger
7
Takk for engasjement og svar.

Mye av dette er over min kunnskap, og har ikke blitt mye lurere.
Det blir mest sannsynelig en Focal Dome sub, da PV1 er ute av prod. inntil videre (må ha noe som samboeren synes ser bra ut).
Denne subben har vel kun en mono rca inngang.
Er det mulig å få forsvarlig koblet denne til min 4.5, eller må jeg kikke etter andre løsninger.
Kan jeg bruke et Y ledd til Out+ utgangen til subben, eller det det mørkt?

mvh

Vedlegg

Topp Bunn