Koble til sub.

Per-henrik

Fersking
Ble medlem
04.01.2009
Antall liker
0
Hei jeg kjøpte meg ny sub i går ;D 12" dantax sub.

Jeg syns det er veldig moro med bra lyd. Men har ikke så veldig mye peling.

Men hva er grunden til at suben har en Left og Right ingang ??

er den beregna på vanlig signal som den gjør om til sub ??

Nå har jeg tat sub utgangen på min Maranz forsterker å plugga i Right ingangen jeg :) å lyd ble det. Men bare lurer ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dersom man kobler suben til pre-out for frontkanalene på en surroundforsterker - eller pre-out på en stereoforsterker - skal man bruke både høyre og venstre kanal. Da får man med seg bassen fra begge kanalene - riktignok i mono hvis man bare har én sub. Bruker man to suber, kobler man fra venstre pre-out til den ene suben og fra høyre pre-out til den andre suben.

Kobler man suben til LFEutgangen på en surroundforsterker, bruker man bare én kabel når man kobler til suben. Det spiller ingen rolle om man velger høyre eller venstre inngang på suben - suben "legger sammen" de signalene den får inn på de to inngangene.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg går ut fra du har lest manualen?
All musikk vi normalt lytter til er stereo, derfor har den 2 innganger fra f.eks. pre out left/right på en forforsterker, da vil signalet kombineres til subbens mono signal. Bruker du sub out fra forsterker kan du i andre enden sette på en 2 veis splitter, da setter du disse i left og right inngang på subben, da vil du få litt mer signal inn til subben.

Der er flere muligheter når man kobler til en sub, man gjøre som du har gjort, eller, hvis den har høyttaler terminaler kan du også bruke et ekstra sett høyttaler kabler fra enten din forsterker ELLER fra dine høyttalere til subben. Nå får subben det samme signal som dine høyttalere, og du justerer gain, frekvens og volumen på subben som vanlig.
Har den høyttaler terminaler både inn og ut kan du koble dine høyttaler kabler til subbens "High (Speaker) Level Inn", og da et sett høyttaler kabler fra "High Level Out" til dine høyttalere. Nu vil dine høyttalere ikke motta signaler under frekvensen du har satt på subben.
Noen subs har fast delings frekvens når du bruker Line Inn på subben, så sjekk dette, det er egentlig ikke noe du ønsker, da du ikke så godt kan tilpasse subben til dine høyttalere da.
Vitsen med en sub er at den skal genskape effekter fra film, eller øke dine høyttaleres frekvens område. I det sidste tilfælde ønsker man at subben "forsvinner" i lydbildet, den skal ikke kunne høres, det skal høres ut som om det bare er dine høyttalere der spiller....
Det hørbare område er normalt 20-20.000hz, ser du på subben vil du se at på frekvens justeringen står der sikkert noe a la 50 - 100 hz, det betyr du kan velge hvor subben skal begynne å jobbe. Har du veldig små høyttalere må du kanskje bruke 100 hz, men har du høyttalere der er gode i bassen trenger du kanskje 50 hz.
Så igjen, les manualen, og gjerne også manualer fra andre subs slik du kan se hvordan det fungerer.

Per-henrik

Fersking
Ble medlem
04.01.2009
Antall liker
0
takker for svaret :-D

manualen lå ikke opp i esken ???

Men skal legge ut spec om høytaler og forsterker å sub. så kansje jeg kan få noen tips om hvordan jeg skal gjøre det ;D

Jeg har så sykt mye å lære. men ett sted må man begynne ;D

Topp Bunn