Koble rca med strømmen slått på

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Jeg har en musical fidelity kw500-forsterker, og den er strømsterk, og for å få slått den på, går strømmen tre ganger! Hver gang strømmen går er kondensatorene litt mer fyllt opp, og til slutt går det bra. Og det på 16 ampere kurs.

Saken er den at jeg vil teste forskjellige rca-kabler mellom dac og forsterker, og ønsker ikke å la strømmen gå hele tiden for å teste dette. Kan jeg koble til rca selv om strømmen er på? Eller er det å fraråde? Skal strømmen i så tilfelle være av på dacen? Skal volumet i så tilfelle være helt nede? Eller finnes der andre hensyn å ta her?

Aslak

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
aslak_ skrev:
... Kan jeg koble til rca selv om strømmen er på? ...
I utgangspunktet frarådes dette. Jeg ser allikevel ingen grund til at dette ikke skal være trygt dersom inngangsvelgeren settes til en annen inngang.

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
JHolm skrev:
aslak_ skrev:
... Kan jeg koble til rca selv om strømmen er på? ...
I utgangspunktet frarådes dette. Jeg ser allikevel ingen grund til at dette ikke skal være trygt dersom inngangsvelgeren settes til en annen inngang.
Godt tenkt!

Takker

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei Aslak

Har du vurdert å få skiftet til trege sikringer på 16 amp kursen din?

mvh Elektron

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Elektron skrev:
Hei Aslak

mvh Elektron
Er dette noe som krever utskifting av hele sikringsskapet? Jeg har brytere i sikringsskapet.

Aslak

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
aslak_ skrev:
Elektron skrev:
Hei Aslak

mvh Elektron
Er dette noe som krever utskifting av hele sikringsskapet? Jeg har brytere i sikringsskapet.

Aslak
Riktig som Niels sier, det er bare sikringen som skiftes. Jeg skal høre med naboen hva han betalte da han fikk utført dette for ikke så lenge siden. Der var det oppstart av bassene som slo ut kursen. Trege sikringer gjorde susen. Jeg kommer tilbake med mer detaljer.

mvh Elektron

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei igjen.

Prisen på skifte inkl. sikringer var 2k får jeg opplyst.

mvh Elektron

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Hei Aslak
Jeg har selv eid samme forsterker som deg i et par år. Hadde aldri problemet som du beskriver. Hadde den på 16A kurs og merket aldri noe problem med å slå den på. Da jeg testet den hos eieren før meg var den tilkoblet en 12A kurs sammen med resten av stuen og gang. Det var ikke antydning til blink i en lampe engang da vi satte den på. Anbefaler at noen tar en titt på på forsterkeren din. Det må være noe feil en plass.

Mvh
RBN

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Elektron: Takk for opplysninger!

RBN: Det underlige er at den på ingen annen måte har feil, og at dette er noe som kan forekomme for andre med annet utstyr også. Kan det tenkes at du allerede har trege sikringer? Men hva slags feil på forsterkeren kan forårsake dette, hvis det er en forsterkerfeil? Jeg har faktisk lest at folk har hatt dette problemet med denne forsterkeren.

Aslak

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Elektron skrev:
Hei igjen.

Prisen på skifte inkl. sikringer var 2k får jeg opplyst.

mvh Elektron
Høres korrekt ut. Jeg skiftet to sikringer og det kom på 3,5k.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
aslak_ skrev:

RBN: Det underlige er at den på ingen annen måte har feil, og at dette er noe som kan forekomme for andre med annet utstyr også. Kan det tenkes at du allerede har trege sikringer? Men hva slags feil på forsterkeren kan forårsake dette, hvis det er en forsterkerfeil? Jeg har faktisk lest at folk har hatt dette problemet med denne forsterkeren.

Aslak
Vet ikke om mine sikringer er trege eller raske. Har ikke sjekket da problemet som sagt ikke har vært aktuellt med denne forsterkeren. Jeg har derimot hatt Conrad Johnson Evolution 2000 Zero feedback og GAZ Ampzilla i hus. Da ble det mørkt da. Begge to slår til med fullt "sug". Rått og brutalt. Ble et antall turer mellom sikringskap og forsterker før de dro igang.

Når det gjelder kW 500 så har vel den softstart? Kan det være feil med denne? Anbefaler en telefon til Roar Malmin. Han kjenner MF produktene ut og inn siden han reparerer disse.

Lykke til Aslak_. kW 500 er en knallgod forsterker.

Mvh
RBN

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Takk for hjelp! Jeg ringte Roar Malmin, og han mente det ikke var noe galt, men at jeg kunne skaffe meg tregere sikringer.

Jeg håper det. Imorgen henter jeg Magnepan 1.6qr i Sverige, som er hele grunnen til at jeg byttet ut mine densen-forsterkere. Jeg håper matchen blir så bra som jeg tror!

RBN skrev:
aslak_ skrev:

Aslak
Vet ikke om mine sikringer er trege eller raske. Har ikke sjekket da problemet som sagt ikke har vært aktuellt med denne forsterkeren. Jeg har derimot hatt Conrad Johnson Evolution 2000 Zero feedback og GAZ Ampzilla i hus. Da ble det mørkt da. Begge to slår til med fullt "sug". Rått og brutalt. Ble et antall turer mellom sikringskap og forsterker før de dro igang.

Når det gjelder kW 500 så har vel den softstart? Kan det være feil med denne? Anbefaler en telefon til Roar Malmin. Han kjenner MF produktene ut og inn siden han reparerer disse.

Lykke til Aslak_. kW 500 er en knallgod forsterker.

Mvh
RBN

nissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
15
Torget vurderinger
1
Kvikke automatsikringer som ikke er alt for gamle er merket med B .Trege er merket C

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
aslak_ skrev:
Jeg har en musical fidelity kw500-forsterker, og den er strømsterk, og for å få slått den på, går strømmen tre ganger! Hver gang strømmen går er kondensatorene litt mer fyllt opp, og til slutt går det bra. Og det på 16 ampere kurs.
Aslak
Det er bare tilfeldigheter som gjør at du får startet etter noen forsøk.
Det har ingen ting med lading av eventuelle kondensatorer å gjøre.
Det er ene og alene størrelsen på nett trafoen som gjør at sikringen kan gå.
Snakk med en trafoprodusent om du er i tvil.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Samme her i huset, forsterker kommer ikke på før jeg har tatt runden og slått av alt annet på kursen ;D men så har jeg en jordfeil også da.

Topp Bunn