Knitring og susing på ny plate...

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Hei!

Siden jeg ikke finner noe passende underforum for mitt spørsmål under "musikk" (som handler om anbefalinger, artister, gode innspillinger, osv), så tar jeg det her:

For noe over ett år siden kjøpte jeg Pink Floyds "The Dark Side of the Moon" på EMIs 30-års jubileumsutgave på 180g vinyl. Jeg synes denne plata trekker til seg alt for mye støv og knitrer mer enn så og si alle andre plater jeg har (være det seg originalutgivelser eller andre "audiofile" utgivelser). Jeg har vinylkost fra Clearaudio, og synes denne virker veldig bra, men kan dessverre ikke hjelpe akkurat denne plata... Er det noen andre som har samme erfaring? Har det noe med vinyltypen å gjøre, eller er det bare jeg som har vært svært uheldig?

Mvh. Kim.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har den samme skiva (og den samme kosten :) ), og min er heller ikke helt tyst, men det kan virke som du har vært uheldig og fått en dårlig pressing,

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.503
Torget vurderinger
28
Hvis den tiltrekker seg veldig mye støv så kan det jo tyde på at den er statisk ladet? Har du forsøkt utlading (pistol) eller våtrensing?

Er det dårlig pressing er det derimot et problem. Jeg har skiva men har ikke merket noe til dette.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har ei andregenerasjonspressing (etter at eg sleit ut fyrste plata mi) og ei Mobile Fidelity på vinyl. Den fyrste støyar meir enn den siste, men med fine pickupslipingar er det nesten ikkje merkbart. (Største skilnaden er mellom dynamikk og perspektiv, der dei to har ganske stor skilnad, slik at eg normalt greier blindtest...)
Du har nok ei dårleg pressing. Kva pickup brukar du? Har du antistatisk innercover?

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5
Jag köpte en ny vinyl med Alice in Chains för
någon månad sen. Det var så mkt knitter så
att det nästan överöstade musiken. Dålig
pressning med andra ord. En gammal vinylräv
sa att det kunde vara en av dom sista pressarna
på mastern/eller matrisen (kommer inte ihåg begreppet)

Jag reklamerade skivan i butiken. Fick valfri annan skiva.

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Du har nok ei dårleg pressing. Kva pickup brukar du? Har du antistatisk innercover?
Jeg har bare en Goldring Elektra (som jeg for øvrig synes kunne vært bedre, de billige til Ortofon er bedre synes jeg), men dette er jo en faktor som holdes konstant, så det er i grunnen irrelevant. ;) Det er bare denne plata som har dette problemet, og de andre spilles med den samme pickupen.

Ja, jeg bruker antistatisk innercover. På denne, og mange andre plater, bruker jeg "Original Master Sleeves" fra Mobile Fidelity.

Jeg får slå meg til ro med at det kan være en dårlig pressing da... :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ei andregenerasjonspressing (etter at eg sleit ut fyrste plata mi) og ei Mobile Fidelity på vinyl. Den fyrste støyar meir enn den siste, men med fine pickupslipingar er det nesten ikkje merkbart.
Det er et godt poeng i mange sammenhenger. Gode pu'er, på gode armer, støyer så lite at selv støy på virkelig støyete plater blir negligerbart.
Billige pu'er på kjipe trege armer støyer så og si alltid, selv med pristine pressinger :)

Kimmern har antakelig fått en plate med feil; det hender en sjelden gang. Noen ganger blir det bra ved å vaske den, andre ganger ikke.

Mvh Vidar P

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Jeg har bare en Goldring Elektra (som jeg for øvrig synes kunne vært bedre, de billige til Ortofon er bedre synes jeg), men dette er jo en faktor som holdes konstant, så det er i grunnen irrelevant. ;) Det er bare denne plata som har dette problemet, og de andre spilles med den samme pickupen.
Goldring Elektra er ikke den beste pickupen å frese over plater hvor det er problemer med overflatestøy. Den noe grove slipningen gjør problemer med platene mye mer fremtredende enn på dyrere pickuper med finere slipning.

Topp Bunn