Knitring i hodetelefoner, sprengt?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Fikk min AKG 601 på mandag, siden har de stort sett stått og spilt. Aldri på høye volum, litt høyere enn normalt lyttevolum vil jeg si. Men på et par album har jeg merket knitring på noen partier. Er det mulig at de er sprengt på noe vis? Har ingen erfaring med slike hodetelefoner så jeg er litt usikker?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.120
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
501/601/701 er ganske så avslørende.

Det kan fort tenkes at dette er overstyring av lyden på plata som spilles. Eller er det slik at knitringen/sprakingen forsvinner dersom du skrur ned lyden?

Du kan jo rippe plata og se på lydbølgen i audacity for så se etter klipping

http://audacity.sourceforge.net/

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Begynte og tenke på om det er utgangene på squeezeboxen som har for høy volt, opplevde dette med min forrige Yamaha forsterker. Men kan godt hende det er klipping på de ulike platene siden det er bare to album av mang jeg har spilt den siste uken som det merkes på. Får forske litt videre, men tror du har ganske så rett i at det er overstyring av plata.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
pahf skrev:
Begynte og tenke på om det er utgangene på squeezeboxen som har for høy volt, opplevde dette med min forrige Yamaha forsterker. Men kan godt hende det er klipping på de ulike platene siden det er bare to album av mang jeg har spilt den siste uken som det merkes på. Får forske litt videre, men tror du har ganske så rett i at det er overstyring av plata.
Benytter du AKG K 601 koblet rett til hodetelefonutgangen på en Squeezebox? Hvis ja: Hvilken? Kan du være så snill å beskrive hele avspillingskjeden?

mteinum skrev:
501/601/701 er ganske så avslørende.

Det kan fort tenkes at dette er overstyring av lyden på plata som spilles. Eller er det slik at knitringen/sprakingen forsvinner dersom du skrur ned lyden?

Du kan jo rippe plata og se på lydbølgen i audacity for så se etter klipping

http://audacity.sourceforge.net/
Hvilke album og spor knitrer det på? Kanskje andre kan sjekke de samme albumene.

Jeg har som mteinum beskriver merket overstyring av lyden på CDer.

Shelby Lynnes album "Just a Little Lovin'" (http://en.wikipedia.org/wiki/Just_a_Little_Lovin'_(Shelby_Lynne_album)) roses ofte for god lyd, spesielt anbefales spor 1 "Just a Little Lovin'" for testformål. Jeg har imidlertid hørt det jeg tror er overstyring på nettopp dette sporet.

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Jeg bruker AKG koblet mot Beresford 7610, var john mayer sitt siste album på en sang, mener jeg og huske. Men det albummet er desverre i dårlig kvalitet så jeg tror nok det er naturlige forklaringer. Det andre er et deep purple album eller var det dio fra de tidlige år.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
pahf skrev:
Jeg bruker AKG koblet mot Beresford 7610, var john mayer sitt siste album på en sang, mener jeg og huske. Men det albummet er desverre i dårlig kvalitet så jeg tror nok det er naturlige forklaringer. Det andre er et deep purple album eller var det dio fra de tidlige år.
Om dine 601 er i nærheten av å kreve like mye strøm som 701, så skjønner jeg at du sliter med lyden. Beresford 7610 klarer IKKE å drive disse slik de skal på noen som helst måte.
Om musikkene har karakterestikka som krever puls ( i alle frekvensområder) vet jeg at dette vil merkes med en slik kombo.
Mulig det du hører ikke direkte kommer av det jeg beskriver over her og kan komme av "overstyring" på innspillinger, men likevel....

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Er nok ikke så voldsomt imponert over Beresforden, og av den grunn har jeg en Matrix Mini-i dac/hodetelefon forsterker på vei over dammen :) Så det blir spennende og sammenligne de to.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Plate-/innspillingsproblemer og hodetelefoners følsomhet

CDWMcInSpots skrev:
mteinum skrev:
[AKG K] 501/601/701 er ganske så avslørende.

Hvilke album og spor knitrer det på? Kanskje andre kan sjekke de samme albumene.

Jeg har som mteinum beskriver merket overstyring av lyden på CDer.

Shelby Lynnes album "Just a Little Lovin'" (http://en.wikipedia.org/wiki/Just_a_Little_Lovin'_(Shelby_Lynne_album)) roses ofte for god lyd, spesielt anbefales spor 1 "Just a Little Lovin'" for testformål. Jeg har imidlertid hørt det jeg tror er overstyring på nettopp dette sporet.
Et lite apropos:

I går hørte jeg for første gang på min nye remastrede utgave av Jackson Brownes "Running on empty". Jeg kjøpte den fordi jeg har likt platen, men var litt skuffet over den etter at jeg hadde kjøpt nytt anlegg.

Med CD-avspllingskjeden McIntosh MCD500 -> SPL Phonitor -> beyerdynamic T 1 hørte jeg en feil på spor 3 "Rosie" (meget god sang) ved ca. 1.09 min. på eller ved ordet watched/watching. Jeg forsøkte deretter DVD Audio i stereo og nedmikset 5.1 fra samme utgivelse med OPPO BDP-83SE NuForce Edition -> McIntosh MA7000 -> KEF Reference 201/2 og Sennheiser HD 25-1 II (som kun hadde spilt ca. 65 timer). Feilen var også der, og klart (mye) tydeligere med hodetelefoner enn med høyttalere. Jeg avsluttet med min gamle CD-utgave som var "mykere i kantene" og "mindre definert". Også den hadde samme feil, men det hadde jeg ikke lagt merke til tidligere.

Feiltidspunktet i minutter og sekunder varierte litt mellom de 3 mediene (2 CDer og 1 DVD Audio), men var musikalsk og tekstlig på samme sted og av samme natur. Det høres litt ut som om de har hatt brett eller annen feil på lydbåndet.

Tillegg:
Feilen opptrer i andre vers i linje tre: "The more I watched her watch them play":
Well, I sat her down right next to me and I got her a beer
While I mixed that sound on stage so the band could hear
The more I watched her watch them play
The less I thought of to say
And when they walked off stage, the drummer swept that girl away
Hele teksten fra http://www.songmeanings.net/songs/view/3530822107858509791/:
She was standing at the load-in
When the trucks rolled up
She was sniffing all around like a half-grown female pup
She wasn't hard to talk to
Looked like she had nowhere to go
So I gave her a pass so she could get in and see the show

Well, I sat her down right next to me and I got her a beer
While I mixed that sound on stage so the band could hear
The more I watched her watch them play
The less I thought of to say
And when they walked off stage, the drummer swept that girl away

But Rosie, you're all right
You wear my ring
When you hold me tight
Rosie, that's my thing
When you turn out the light
I've got to hand it to me
Looks like it's me and you again tonight, Rosie

Well, I guess I might have known from the start
She'd come for a star
Could've told my imagination not to run too far
With all the times that I've been burned
By now you'd think I'd have learned
That it's who you look like
Not who you are

But Rosie, you're all right
You wear my ring
When you hold me tight
Rosie, that's my thing
When you turn out the light
I've got to hand it to me
Looks like it's me and you again tonight
Rosie
Rosie
Rosie
Rosie

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Nå begynner jeg og bli litt mer skeptisk!
Knut Reiserud knitret de hver gang det kom orgel musikk, noe som selvsagt kan forklares med at beresforden rett og slett ikke er tilstrekkelig for å drive de, men når jeg spiller Madcon - Contraband så sliter de også med bassen der, knitrer skikkelig. Tool - The pot som også er temmelig basstung håndterer de helt greit derimot.
Er det pga Beresford som ikke klarer og håndtere 601 sine 130 ohm?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.120
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
pahf skrev:
Nå begynner jeg og bli litt mer skeptisk!
Knut Reiserud knitret de hver gang det kom orgel musikk
Er det "Nåde over nåde"?

Denne plata er overstyrt.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Den kan jeg gå med på, men Madcon og Deep purple har jeg større problemer med.
Tok en tlf til Soundgarden, så ble vi enige om å teste ut både beresford, onkyo og tlf. Samme problem på alle tre så den gikk nettop i retur og jeg får forhåpentligvis et nytt sett temmelig snart. Eneste kjipe er at nå begynner de å virkelig låte bra!!

Topp Bunn