Alt til hus og bolig Knirkende trapper - noen med gode tips?

C

Cyber

Gjest
Jeg er den stolte eier av en smekker gulnet trapp i furu der problemet mitt er at den knirker og konas at den ikke er hvit. Sistnevnte trenger jeg ikke hjelp med forsåvidt, men er det noen som har tips til å få knirk bort?

Trappen er 18 år gammel og den delen som knirker har trinn som går inn i trappevangen på vegge siden og er åpen. Omtrent som en stor planke fra side til side. Under er det en list som "tetter igjen" slik at barn ikke skal komme mellom. Jeg mistenkte at den var synderen til knirk og løsnet dem litt slik at det var god avstand fra selve trinnet til listen, men no luck.

Jeg ser på nettet det står at man kan helle låsolje og voks inn i hullet der trinnet sitter i vangen, men er dette noe som virker?

Tenkte jeg ville høre med ekspertisen her hvis noen har fått bort knirk fra sin trapp. Vi snakker ganske høy knirking på min skala og jeg synes det ødelegger litt av "husfølelsen".

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Kjøp inn kiler som man bruker når man fester dører og vinduer. Slå disse inn i siden under hvert trinn. Bryt av det overskytende på kilen. Dette bør hvis du gjør det riktig, fjerne knirkingen.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.956
Torget vurderinger
3
Knirker den like mye sommer som vinter eller er det værst på den tørreste tia av året.
Hvis det knirker mest på vinteren kan løsningen med olje være kurrant det får treverket til å svelle i utfresingen i vangen og vil dermed redusere eller fjerne knirkingen helt.
Problemet med denne løsningen er at knirkingen vil komme tilbake når oljen har tørket ut.
hvor fort dette skjer er vanskelig å annslå da det vil bero litt på tempratur i huset og relativ luftfuktighet.
Hvis det å øke luftfuktigheten hjelper. Kan det tro det eller ei. Hjelpe å sette inn flere grønne planter i umiddelbar nærhet av trappen :)
Andre løsninger på problemet vil innebære mye arbeid å innbefatte demontering av trapp med påfølgene liming av trinn for så å montere den igjen.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.127
Det sies jo at sko som knirker ikke er betalt. Kan det være det samme med trapper mon tro? :confused:

C

Cyber

Gjest
Ok. Jeg skal se på kilealternativet.

Trappen knirker jevnt gjennom året. I bunnen at trappen (som går over tre etasjer) er det et vaskerom og jeg mistenker litt fukt i luften derfra er med å gjøre noe av dette, men det er kun trappen mellom 2 og 3-etasje som knirker dog. Får jo nesten lyst på ny trapp, men det koster jo ikke så rent lite...

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.956
Torget vurderinger
3
Kile alternativet er veldig greit det hvis du får slått de inn med litt trelim smurt på. Ellers kan du være tilbake der du startet. Kilen tørker og krymper.
Og da kommer knirkingen tilbake.
Hele knirk problemet kommer sansynligvis fra at treverket har krympet og limingen mellom vangen og trinnet har knekt opp under bruk.
Håper problemet løser seg.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Du kan jo selvsagt ta av alle proppene på vangene og stramme skruene i trappen. Mulig det vil fjerne noe av knirkingen hvis det er slik at det er hele partier av trappen som knirker.

C

Cyber

Gjest
Du kan jo selvsagt ta av alle proppene på vangene og stramme skruene i trappen. Mulig det vil fjerne noe av knirkingen hvis det er slik at det er hele partier av trappen som knirker.
Knirkingen er fra ca bunnen til toppen. :(

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.465
Torget vurderinger
0
Vel jeg er litt "ekstremist" når det gjelder å gjøre ting ordentlig så jeg ville hvis mulig ha demontert hele trappen og satt den sammen igjen. Limt inn fliser der trinnene hadde krypmpet så mye at det var mulighet for slark, skrdd og limt hele trappa etter at den var pusset slik at det gulnede problemet ble løst samtidig. Mye lettere å pusse når den er i deler. Mulig jeg hadde "misbrukt" situasjonen til å kjøpe meg en større stasjonær slipe/pussemaskin også.

Kan den ikke demonteres ville jeg ha sprøytet inn ekspanderende lim og brukt ekstra skruer.

C

Cyber

Gjest
Det er nok ikke gjennomførbart i disse tider, og skruer vil bli veldig synlig. Jeg prøver å gjør noe som ikke drar ned det allerede middels utseende den har. Kona har lyst til å sprøytemale hele trappa, jeg er skeptisk.

Ekspanderende lim er kanskje greia. Jeg prøvde med en kile jeg hadde og trinnene ligger ganske "tight" i utganspunktet så det er ikke mye å stappe inn på.

Topp Bunn