kloakk og regler?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Tenkte jeg skulle høre her på sentralen angående kloakk og evt regler for renseanlegg.

Skal i overskuelig fremtid ta over et gammelt gårdsbruk (skal ikke drives nei), hvor det må gjøres litt småtteri, før det er beboelig anno 2008-->

Dette huset har selvsagt innlagt vann, med et provisorisk bad og et toalett.

Men, det er ikke koblet til den kommunale kloakken, men har kum, som skal tømmes av septikkbil. Forøvrig er flesteparten av husa i denne bygda utstyrt med slik kum, men ny kloakk legges til enkelte i disse dager.

Huset vi skal inn i, må bygges ut en 10-15 kvm (bad og vaskerom), og jeg lurer da på om dette krever at jeg installerer renseanlegg for kloakk? At kummen ikke er god nok, når jeg først starter utbygging/tilbygg)
Skjønner at et helt nytt bygg fra grunnen av krever dette, men kreves det også ved utbygging

Er det noen som kan gi meg et fornuftig svar, med grobunn i regler og lovverk?

Takk!

-ivar

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.223
Vanligvis så kreves det ved endring av eksisterende bad/toalett løsninger at renseanlegget oppgraderes til dagens krav. D.v.s. bygge et privat renseanlegg. Hvis det anlegges et kommunalt anlegg der så ville jeg ha ventet til jeg kunne koble meg på det. Et renseanlegg er dyrt og krever vedlikehold.
Kommunen der huset ligger er vel det beste stedet å spørre om lover og regler ang. dette da disse er litt forskjellige fra kommune til kommune.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
takk.
Kanskje man kan søke om dispensasjon til å bruke kum til det kommunale er på plass?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
Snakke med kommunen bør være første bud. Hvis du må oppgradere så mener jeg å huske at det fantes en enkel (billig) løsning som involverte Leca kuler. Ta kontakt med Leca så får du vite hva det gikk ut på. Det er så lenge siden jeg tittet på dette at jeg ikke husker detaljene.

Forøvrig lykke til og gratulerer med småbruk. :D

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Jau, kommunen skal kontaktes. Lecakuler, hm, høres spennende ut. :)

Har som sagt kum som må tømmes av septikbil, og kommunal kloakk skal komme om en stund (ikke bestemt enda), så det er dumt å bruke 200k(?) på renseanlegg når man ikke trenger.
Man får mye bra hifi for 200k...

Takk for det! :)
odel, rett og plikt vet du

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
Ja slik er det når røttene kaller. ;) Jeg er i samme situasjon selv og har en odelsgutt som forhåpentligvis slipper å ta over med bo og driveplikt. Etter masse mas slapp jeg unna bo og driveplikt, så nå er det kun et feriested. I følge bygdeboka har to familer gått konkurs i forsøk på å skaffe seg et levebrød fra stedet, og fylkeskommunen var ikke instillt på å skulle betale skoleskyss pr båt.

Jeg synes å huske at et godkjent rensealegg som brukte Leca i renseprosessen kom på under 50K. Lurer på om ikke det var i Hytteliv jeg leste om dette ???

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Jeg ville sørget for å oppgradere bad og vaskerom i det stille jeg, det man ikke vet....

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
tusen hjertelig, spiralis! :)

anonym: nøle, kanskje, kanskje ikke.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004